Heinän tuotanto, sokeripitoisuus
Valvoja: Farmari-ryhmä
Heinän tuotanto, sokeripitoisuus
Kuivaheinän tuotantoa pienimuotoisesti harjoittavana törmään jatkuvasti hevosihmisten toivomuksiin matalasokerisesta heinästä. Miten voin ottaa toivomuksen huomioon tuotannossa, t.s. mitkä tekijät vaikuttavat sokerien kertymiseen kasvissa ?
Asiakkaat kertoilleet, että 2010 kuivaheinät ovat keskimäärin aika korkeissa sokereissa ja näin ollen matala-arvoiset heinät entistä kysytympiä.
Vai analyysitkö ne kaviokuumeet saikin aikaan ? Miten ihmeessä ennenvanhaan pärjättiin...
Asiakkaat kertoilleet, että 2010 kuivaheinät ovat keskimäärin aika korkeissa sokereissa ja näin ollen matala-arvoiset heinät entistä kysytympiä.
Vai analyysitkö ne kaviokuumeet saikin aikaan ? Miten ihmeessä ennenvanhaan pärjättiin...
Re: Heinän tuotanto, sokeripitoisuus
Aamulla niitetyssä on ainakin hiukan vähemmän sokeria kuin illalla niitetyssä. Onko tuolla sitten suurempaa merkitystä kuivalle heinälle.
Tietäisivät nyt ensin että tarkalleen mitkä sokerit, jos sokerit ollenkaan aiheuttavat kaviokuumetta. Muutama vuosi sitten tohkattiin Saastamoisen toimesta heinän kokonaissokereista ja tälle vuodelle arpaa on tarkennettu niin että vain korkea fruktaanipitoisuus olisi haitallaista.
Valitettavasti vaan fruktaanipitoisuuksia ei vielä heinä-analyyseissä osata erikseen mitata ja uuden tiedon valossa tosiaan kokonaissokeri ei näyttele minkäänlaista roolia.
Itse veikkaisin kaviokuumeiden ja muun runsaan sairastelun syyksi alati vaihtuvaa teollista ruokavaliota ja liikunnan vähyyttä.
Valitettavasti vaan fruktaanipitoisuuksia ei vielä heinä-analyyseissä osata erikseen mitata ja uuden tiedon valossa tosiaan kokonaissokeri ei näyttele minkäänlaista roolia.
Itse veikkaisin kaviokuumeiden ja muun runsaan sairastelun syyksi alati vaihtuvaa teollista ruokavaliota ja liikunnan vähyyttä.
Sitä minäkin olen mielessäni ajatellut... samahan se on ihmiselläkin, mikäli liikut kovasti ja kroppa käyttää kaiken saamansa ravinnon, ei pienet vääristymät ruokaympyrässä haittaa mitään.Astral kirjoitti:Valitettavasti vaan fruktaanipitoisuuksia ei vielä heinä-analyyseissä osata erikseen mitata ja uuden tiedon valossa tosiaan kokonaissokeri ei näyttele minkäänlaista roolia.
Hankala se on kuitenkiin heinänmyyjänä sanoa, että juoksuta sitä poniasi enempi, niin kuumeet lähtee
Hevosmiehet meinaa olla kovin ronkeleita heiniensä suhteen (itse eivät kyllä oikein osaa kuivia heiniä tehdä, poikkeuksia tietenkin löytyy...)
Sokeripitoisuuden alentumiseen vaikuttaa edellä mainittu aamuniitto, sekä myös kasvuston vanhentuminen.
Mutta eikös hevosrehuissa yhtenä komponenttina monesti ole melassileike? Voisi olettaa että siinäkin on sokeria...
Sokeripitoisuuden alentumiseen vaikuttaa edellä mainittu aamuniitto, sekä myös kasvuston vanhentuminen.
Mutta eikös hevosrehuissa yhtenä komponenttina monesti ole melassileike? Voisi olettaa että siinäkin on sokeria...