Heinän tuotanto, sokeripitoisuus

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

jupesa96
Luokka: yli 100 hv

Heinän tuotanto, sokeripitoisuus

Lukematon viesti Kirjoittaja jupesa96 »

Kuivaheinän tuotantoa pienimuotoisesti harjoittavana törmään jatkuvasti hevosihmisten toivomuksiin matalasokerisesta heinästä. Miten voin ottaa toivomuksen huomioon tuotannossa, t.s. mitkä tekijät vaikuttavat sokerien kertymiseen kasvissa ?

Asiakkaat kertoilleet, että 2010 kuivaheinät ovat keskimäärin aika korkeissa sokereissa ja näin ollen matala-arvoiset heinät entistä kysytympiä.

Vai analyysitkö ne kaviokuumeet saikin aikaan ? Miten ihmeessä ennenvanhaan pärjättiin...
Make
Luokka: >500hv

Re: Heinän tuotanto, sokeripitoisuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Aamulla niitetyssä on ainakin hiukan vähemmän sokeria kuin illalla niitetyssä. Onko tuolla sitten suurempaa merkitystä kuivalle heinälle.
Astral
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Astral »

Tietäisivät nyt ensin että tarkalleen mitkä sokerit, jos sokerit ollenkaan aiheuttavat kaviokuumetta. Muutama vuosi sitten tohkattiin Saastamoisen toimesta heinän kokonaissokereista ja tälle vuodelle arpaa on tarkennettu niin että vain korkea fruktaanipitoisuus olisi haitallaista.

Valitettavasti vaan fruktaanipitoisuuksia ei vielä heinä-analyyseissä osata erikseen mitata ja uuden tiedon valossa tosiaan kokonaissokeri ei näyttele minkäänlaista roolia.

Itse veikkaisin kaviokuumeiden ja muun runsaan sairastelun syyksi alati vaihtuvaa teollista ruokavaliota ja liikunnan vähyyttä.
jupesa96
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jupesa96 »

Astral kirjoitti:Valitettavasti vaan fruktaanipitoisuuksia ei vielä heinä-analyyseissä osata erikseen mitata ja uuden tiedon valossa tosiaan kokonaissokeri ei näyttele minkäänlaista roolia.

Itse veikkaisin kaviokuumeiden ja muun runsaan sairastelun syyksi alati vaihtuvaa teollista ruokavaliota ja liikunnan vähyyttä.
Sitä minäkin olen mielessäni ajatellut... samahan se on ihmiselläkin, mikäli liikut kovasti ja kroppa käyttää kaiken saamansa ravinnon, ei pienet vääristymät ruokaympyrässä haittaa mitään.

Hankala se on kuitenkiin heinänmyyjänä sanoa, että juoksuta sitä poniasi enempi, niin kuumeet lähtee :)
956XL
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 956XL »

Hevosmiehet meinaa olla kovin ronkeleita heiniensä suhteen (itse eivät kyllä oikein osaa kuivia heiniä tehdä, poikkeuksia tietenkin löytyy...)
Sokeripitoisuuden alentumiseen vaikuttaa edellä mainittu aamuniitto, sekä myös kasvuston vanhentuminen.
Mutta eikös hevosrehuissa yhtenä komponenttina monesti ole melassileike? Voisi olettaa että siinäkin on sokeria...
Vastaa Viestiin