Renkaat Fiiattiin

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

ahma450
Luokka: yli 100 hv

Renkaat Fiiattiin

Lukematon viesti Kirjoittaja ahma450 »

Kummat renkaat kannattas laittaa 82-94 Fiiattiin 480R70x34 vai 460R85x34? Kysymyksessä ois Mitakset.Renkaiden hinta lähes sama.Tuota 70sarjalaista puoltas se,että vanhat 13,6x38levikkeet ois yhtä korkeat.Käyttö on tie ja peltoajoa.Nuo 85sarjalaiset ois aika paljon suuremmat halkaisijaltaan,sitä kautta ois vähän nopeampi tiellä.Oon kyselly useasta paikkaa,ja lähes kaikki tarjonnu Mitaksia.Mulle ois tärkeää,että menis pompottamatta tiellä,mitä se ei noilla alkuperäisillä kuluneilla GY-renkailla tee :x
nixu
Luokka: 75 hv., takaveto

Re: Renkaat Fiiattiin

Lukematon viesti Kirjoittaja nixu »

Winneriin tuli tänä kesänä 480/70R28 mitakset eteen. Pompottaa jossakin 30-35km/h nopeudessa ilman kuormaajaa.. kuormaajan kanssa kulkee tasasesti.
Alkuperäset Good Yearit LOIKKI ihan hirveesti.
Dneproshina etuset ei loikkinu yhtään, mut kuluvat aika äkkiä..

Nuitten isompien pyörien kanssa on sitte luovuttava ajatuksestakin ketjujen käyttöön takapyörissä.. Jos sen kestää ni mikspä ei..
ahma450

Onkohan 480R70x34 renkaat liian leveät ruiskutuksiin,ruiskussa vaan 12metrin puomit.Nyt on parina vuonna ollu 16,9x34,aikasemmin ruiskuttelin 18,4x34;silla.
Kaupoi
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

ahma450 kirjoitti:Onkohan 480R70x34 renkaat liian leveät ruiskutuksiin,ruiskussa vaan 12metrin puomit.
Tuosta suoraan laskien tallausprosentiksi tulee 8%. Eli 50ha:n pinta-alasta tallautuu 4ha.
Ittellä tällä hetkellä tallausprosentti 2,5%...
Kukin taaplaa tyylillään.
ahma450

Näkee tuolla maakunnissa liikkuessa leveämpiäkin :shock: En oo vielä ostanu mitään kummeja.Ois vaan nuo leveämmät muussa ajossa kantavammat.Mutta yllättävän suuri tallausprosentti noilla kyllä tulee..Sehän on 50ha alalla jo 10tonnia viljaa..Mutta jos ei tee tautiruiskutuksia,niin sitte ainakin sato pienenee..Rikkaruiskutuksissa ei mun kokemuksen mukaan oo haittaa renkaan leveydestä,jos on kuivaa.
Jari
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

ahma450 kirjoitti:Näkee tuolla maakunnissa liikkuessa leveämpiäkin :shock: En oo vielä ostanu mitään kummeja.Ois vaan nuo leveämmät muussa ajossa kantavammat.Mutta yllättävän suuri tallausprosentti noilla kyllä tulee..Sehän on 50ha alalla jo 10tonnia viljaa..Mutta jos ei tee tautiruiskutuksia,niin sitte ainakin sato pienenee..Rikkaruiskutuksissa ei mun kokemuksen mukaan oo haittaa renkaan leveydestä,jos on kuivaa.
Näkeehän niitä :) Lisänä vielä vihreät jyvät, joista saattaa olla vähintään samanmoinen kustannus kuivatessa. Ja joissakin tapauksissa myös viljan laatu voi pudota liian alas.
Mua ei oo harmittanut mikään enempää, kuin se, etten ostanut ruiskutusrenkaita aiemmin... Nyt ajan rahtia sellaisillekin isännille, joilla oma ruisku, kun tallaustappiolla saa ruiskutuksen ja vielä jääkin rahaa 8)

Multa saisi joku kapeat ruiskutusrenkaat, Valtran keskiöillä. Olleet 6850 Valtrassa, johon vähän hintsut kun mulla turvemaita kohtuullisen paljon ruiskutettavana.Takaset tais olla 270mm leveät, eteen samaa luokkaa.

Alkuperäiseen aiheeseen, Fiiatin vetokoukku taitaa laskea nykyään alas, aiempi hissikoukku oli ongelmallinen isommilla renkailla. Mulla oli satakympissä 30.5R32 renkaat, ja koukku ei laskenut kovin alas. Maavaraa kyllä oli riittämiin. Eli ota huomioon kehältään isompien renkaiden miinuspuoletkin, mikäli kehä kasvaa riittävästi.
ahma450

Tuolla vaikiorenkaallakin tallausprosentti on 7% ja 460leveällä 7,7% :? Ei näköjään suurta eroa oo.Pitäs tosiaan hankkia riviviljelypyörät ja ruiskua leventää,että sais tuon prosentin merkittävästi pienemmäks.Mitä Fiiatin vetokoukkuun tulee,niin sama hissimallinen se on tuossakin,ei laske kovin alas.Mutta en oo sillä juuri kärryjä vetänytkään.
Vastaa Viestiin