sinimailanen

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

nuorimaajussi
Luokka: Puutarhatraktori

sinimailanen

Lukematon viesti Kirjoittaja nuorimaajussi »

Ollaan tuossa iskän kanssa mietitty ja nyt päätetty että tänä vuonna laitettaisiin sinimailasta 10 ha viherlannoitusnurmeksi. Pellot on siis luomussa. Mitä vaatimuksia sinimailanen tarvitsee että kasvaisi kunnolla, mitä se ei kestä ollenkaan jne. Miten talvehtii ja kaikkea muuta perustietoa.
Carnivor
Luokka: >500hv

Re: sinimailanen

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Missä päin nämä pellot on ja meinaatteko perustaa puhdaskasvustona vai aluskasviksi? Itse en luomusta paljon mitään tiedä. Mutta sinimailanen lähtee niin hitaasti kasvamaan, että aluskasvina perustaminen lienee fiksumpaa kuin puhdaskasvusto. Itse laittaisin myös jotain muuta typensitojakasvia seokseen, esimerkiksi alsikea-apilaa. Jos sinimalilanen ei menesty niin jää sitten edes apiloja kasvamaan.

Itse olen kylvänyt sinimailasta riistakesannon alle ja komeasti kasvoi toisena vuotena. Kunhan lumet sulaa niin näkee kasvaako se vielä kolmantenakin vuotena. Eli tuleva kesä on siis toinen vuosi viherlannoituspeltona. Niittoja 2-3 kertaa kesässä ja kuulemma talvehtiminen paranee jos sinimailasen antaa ainakin kerran kesässä kasvaa niin suureksi että ehtii vähän kukkimaan.

Luomutietoo kannattaa etsiä ainakin luomutietoverkosta:
http://www.luomu.fi/tietoverkko/?s=sini ... earch=Etsi
nuorimaajussi
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja nuorimaajussi »

Pellot olis etelässä ja apilaakin aiottiin laittaa sekaan, mutta eikö sinimailanen pomppaa vauhdilla kasvuun sitten niiton jälkeen?
Viimeksi muokannut nuorimaajussi, 05 Kesä 2012, 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ekomies
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ekomies »

Sinimailasta minullakin koemielessä viime vuonna eka kerta, luomutila Vars- Suomessa.
Kylvin suojaviljaan , herne- kaura , Vilja ja herne kasvoi hyvin ja tiheänä koko kesän ja luulin että ei tule nurmea ollenkaan , mutta tuleentumisen lähestyessä nurmi alkoi pukata ylös ,ehkä liiankin kanssa ja peläsin jo läpikasvua. Nurmiseos on mailanen- apila ja ruokonata . ( Virolaisen Older Grupppin seos höystettynä apilalla , siltä varalta että mailasta ei olisi tullut.
Olen siinä käsityksessä , että kasvaa kuivassakin kivennäismaassa, sanovat että ainoa josta satoa todella kuivana kesänä. Viherlannoitukseen minulla , mutta nyt toinen luomutila kyseli ensimmäistä niittoa korjuuseen .
Ennen vanhaan pelotetiin että mailanen todella vaikea kasvi , voi olla vieläkin ,eikä kai ihan turvemaille, muuten näytti taimettuvan todella hyvi ja syksyn sänki peittyi äkkiä nurmeen , lähes mailaspitoista.
Jatkan harrastusta, sen verran innostava.
ps, sanovat että mailasta ei saa kuolemaan muuta kuin tallaamalla märkää maata, niinhän se apilakin on.
Make
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Sinimailanen vaatii korkean pH:n. Pohjavesi ei saa olla korkealla. Multa ja turvemailla ei menesty.
Puna-apila ei ole kovin hyvä seoskasvi. Ensimmäisenä syksynä apila yleensä riehaantuu kasvamaan ja tukahduttaa mailasen. Heinäkasvia kannattaa laittaa seokseen varmuuden vuoksi. Perustaminen onnistuu ilman suojakasvikin. Puhdistusniitto täytyy tuolloin tehdä.
Vastaa Viestiin