Mitkäs ovat teidän kokemuksenne ja toimintatapanne. Ruiskutteletteko tuota vastaan säännöllisesti.
En ole itse koskaan ruiskuttanut syysviljoja lumihometta vastaan, enkä muista isänkään aikanaan ruiskutelleen. Silti on aina onnistunut hyvin, tavallisia talvituhoja lukuunottamatta.
Nyt on tietysti erona se että viimeiset 4 vuotta syysviljat on suorakylvetty, saattaa vaikuttaa tautipaineeseen. Ja kun en osannut edes pelätä, niin huomaan nyt vasta jälkikäteen että tällainen talvi kun lumi sataa routaantumatttomaan maahan on kai otollisin taudin etenemiselle.
Nyt oli 10ha pinta-alaa. Toisella 6ha lohkolla on priima orasta, ei mitään ongelmaa. Sen sijaan toinen noin 4ha on kokenut lumihomeen myötä lähes totaalituhon, niin että pitää ensiviikolla kylvää päälle kevätvehnää.
Lumihome ja syysvehnä
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Maajussi66
- Luokka: yli 300 hv
Re: Lumihome ja syysvehnä
Ei mitään käsittelyä näin lyhyellä kokemuksella, vain peitattua siementä ja myöhään kylväen. Tänä talvena tuli tuhoja paikoitellen, tänään apulannat syysvehnille ja viimeiset paikkaukset. Kylvökoneen mittariin 3.84ha, syysvehnää noin 26ha. Suurin osa lumihomeesta sellaisilla lohkoilla joille ongelmia odotinkin.
Kaikkiaan syysvehnät menneet kurjan näköiseksi viime aikoina, multavimmat maat melkoisen punaisena kun rouste katkonut juuria ja jokaöiset pakkaset kurittaa. Hietaisemmat tai hiesuisemmat kanavan kaivuumaakohdat kasvaa komean vihreänä... Vettä saisi tulla kiireesti, piristäisi hetkessä.
Kaikkiaan syysvehnät menneet kurjan näköiseksi viime aikoina, multavimmat maat melkoisen punaisena kun rouste katkonut juuria ja jokaöiset pakkaset kurittaa. Hietaisemmat tai hiesuisemmat kanavan kaivuumaakohdat kasvaa komean vihreänä... Vettä saisi tulla kiireesti, piristäisi hetkessä.
Re: Lumihome ja syysvehnä
Peittaamattomanakin kylvetty syysvehnä on viihtynyt viime ja edellistalvena, kun lunta oli koko talven. Toisaalta, lajikevalinta on ollutkin vähemmän huolia aiheuttava. Varsinkin Gunbo tuntuu olevan talven yli kestävä lajike, kuten joskus aikaisemminkin olen havainnut. Rehuvehnä kun on ajatuksissa, voi keskittyä maksimisadon tavoittelemiseen, yksinkertaistaa kasvukauden aikaisia töitä: Yksi reipas lannoitus mahdollisimman aikaisin, maksimissaan pari ruiskutusta, keväällä Ratio tms halpa, sekä syyskesällä mahdollinen sääskiruiskutus, onhan Gunbo lähempänä kevätvehnää kuin syysvehnää kesän kasvuajaltaan.
Lumihomeen paluusta on selkeät merkit rukiilla. Vaivaa on ollut olkipitoisessa maassa, esim. päisteissä, sekä tietenkin rukiin jälkeen. Itsepä sen riskin olen ottanut. Jätin homeen vaivaaman lohkon uusimatta, katselen, miten se siinä toipuu.
Kevytmuokattun ja sänkeen kylvetyt syysvehnät ovat olleet viime vuosina aivan ylivoimaisia, nyt viime talvena tuli kynnetylle tasoitusta selvästi. Kun olen salaa käveleskellyt naapurikylien lohkojen reunoilla, olen ollut havaitsevinani, että sitä tautiläiskää on tänä keväänä paljon, kun taas kynnettyyn kylvetty puskee jo heleänvihreää pensastuvaa orasta, "rivit on jo kohta ummessa"
No, huhtikuun kolmannella viikolla kylvetty Epos saattaa silti laittaa hyvästi kampoihin kasvussa.
-SS-
Lumihomeen paluusta on selkeät merkit rukiilla. Vaivaa on ollut olkipitoisessa maassa, esim. päisteissä, sekä tietenkin rukiin jälkeen. Itsepä sen riskin olen ottanut. Jätin homeen vaivaaman lohkon uusimatta, katselen, miten se siinä toipuu.
Kevytmuokattun ja sänkeen kylvetyt syysvehnät ovat olleet viime vuosina aivan ylivoimaisia, nyt viime talvena tuli kynnetylle tasoitusta selvästi. Kun olen salaa käveleskellyt naapurikylien lohkojen reunoilla, olen ollut havaitsevinani, että sitä tautiläiskää on tänä keväänä paljon, kun taas kynnettyyn kylvetty puskee jo heleänvihreää pensastuvaa orasta, "rivit on jo kohta ummessa"
No, huhtikuun kolmannella viikolla kylvetty Epos saattaa silti laittaa hyvästi kampoihin kasvussa.
Nyt on sentään joku toinenkin havainnut tuon ongelman, yleensä havaintooni vain olen saanut halveksuvan tuhahduksen, et mikset ruiskuttanut sitä Amistaarria Bassoa, Topsinia ja Sportakia neljän talviruiskutuksen ohjelmalla ninkö kasvuohjelmakonsultti käski ? Olen kyllä sitäkin harrastanut, punaisuus ja jurominen on kyllä hävinyt, oraitten mukana.Jari kirjoitti: multavimmat maat melkoisen punaisena kun rouste katkonut juuria ja jokaöiset pakkaset kurittaa
-SS-