Kaalikoi tekee tuhoja rypsipelloilla
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Kaalikoi tekee tuhoja rypsipelloilla
Onko moni ruiskuttanut kaalikoita vastaan rypsipellot? Tarkastelin omia peltoja ja toukkakoteloita/kaalikoiperhosta löytyy aika runsaasti.. En tiedä mikä mahtaa olla torjunta kynnys tässä vaiheessa kasvukautta, mutta toukkakoteloita näkyy olevan melkein joka toisessa kasvissa. Syötyjä lituja näkyi myös jonkin verran.
Re: Kaalikoi rypsipelloilla
Farmitissa oli juuri juttua asiasta http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... loissa.jsp
Tuntuvat ainakin kannustavan torjuntaan, omakohtaista tietoa ei kyllä ole minkämoista tuhoa voi saada aikaiseksi.
Torjuntakynnys näyttäisi olevan 4-6 toukkaa/kasvi.
Tuntuvat ainakin kannustavan torjuntaan, omakohtaista tietoa ei kyllä ole minkämoista tuhoa voi saada aikaiseksi.
Torjuntakynnys näyttäisi olevan 4-6 toukkaa/kasvi.
- Rubinjo
- Viesti:
Täällä Salon seudulla on monellakin omakohtaisia kokemuksia vuodelta -95. Tuho oli totaalinen. Satoa ei käytännössä tullut lainkaan.Radon kirjoitti: Tuntuvat ainakin kannustavan torjuntaan, omakohtaista tietoa ei kyllä ole minkämoista tuhoa voi saada aikaiseksi.
Wilpo on laittanut loistavia kuvia taas. Hyvä.
Itse olen kanssa miettinyt tuota kaalikoi ongelmaa. Tuhokin huono homma, mutta ei olisi oikein kiinnostusta reagoida asiaan... Jossain lehtijutussa sanottiin, että pitäisi torjua ruiskuttamalla, jos useampi toukka/kasvi?
Eikö tuo -90 luvun puolivälin kaalikoi invaasio tullut paljon aiemmin kesällä? Nyt tuulet toi nämä kai heinä/elokuun vaihteessa? Tietty puintiinkin aikaa vielä...
Itse olen kanssa miettinyt tuota kaalikoi ongelmaa. Tuhokin huono homma, mutta ei olisi oikein kiinnostusta reagoida asiaan... Jossain lehtijutussa sanottiin, että pitäisi torjua ruiskuttamalla, jos useampi toukka/kasvi?
Eikö tuo -90 luvun puolivälin kaalikoi invaasio tullut paljon aiemmin kesällä? Nyt tuulet toi nämä kai heinä/elokuun vaihteessa? Tietty puintiinkin aikaa vielä...
- Agronautti
- Viesti:
Syysrypsiä puidessa tuli tankkiin tälläistä lentävää öppiäistä, mikä hää lienee??:
- Wilpo
- Viesti:
Re: Kaalikoi tekee tuhoja rypsipelloilla
Kasvinsuojeluneuvonnassa sanoivat torjunta kynnyksen olevan 1 toukka/kasvi. Toukka ei saa olla kotelossa, kun ruiskuttaa. Toukka kun lähtee liikkeelle, se poraa itsensä lituun sisään ja syö sieltä sisällön. Yleensä toukat löytyy vain pellon reunoilta.
Tuntuu aika hankalalta torjua, kun toukan tarvii olla liikkeessä, eikä se ilmeisesti saa olla lidun sisälläkään suojassa.
Normaaleilla aineilla torjutaan, MUTTA ainemäärä katsotaan kaali kohdasta, EI rypsi kohdasta. Käytettävä torjunta-aine määrä on suurempi.
Tuntuu aika hankalalta torjua, kun toukan tarvii olla liikkeessä, eikä se ilmeisesti saa olla lidun sisälläkään suojassa.
Normaaleilla aineilla torjutaan, MUTTA ainemäärä katsotaan kaali kohdasta, EI rypsi kohdasta. Käytettävä torjunta-aine määrä on suurempi.
Onko hää lude? Mulla oli luteita reippaasti, leppäkertun kokoinen,ruskean litteä otus.Agronautti kirjoitti:Syysrypsiä puidessa tuli tankkiin tälläistä lentävää öppiäistä, mikä hää lienee??:
- Rubinjo
- Viesti:
Ja haisee kuvottavalle!Jari kirjoitti:Onko hää lude? Mulla oli luteita reippaasti, leppäkertun kokoinen,ruskean litteä otus.Agronautti kirjoitti:Syysrypsiä puidessa tuli tankkiin tälläistä lentävää öppiäistä, mikä hää lienee??: