Kirppa/kuoriaisruiskutus
Valvoja: Farmari-ryhmä
Kirppa/kuoriaisruiskutus
Millä vesimäärillä paras tulos kun pelkkä kirpparuiskutus?
Kannattaakohan käyttää Airguardian keltasia vai perinteinen viuhkasuutin?
Aamu, päivä vai ilta?
Kannattaakohan käyttää Airguardian keltasia vai perinteinen viuhkasuutin?
Aamu, päivä vai ilta?
Re: Kirpparuiskutus
Biscayaa lukuunottamatta insektisidit ovat kosketusvaikutteisia, joten tarvitaan osuma jokaiseen torjuttavaan hyönteiseen. Eli kannattaa ruiskuttaa niin paljon pieniä pisaroita kuin tuuliolosuhteet sallivat. Itse ajan yleensä insektisidien kanssa vettä 180 - 220 l/ha tavallisen viuhkasuuttimen läpi myöhään illalla tai aikaisin aamulla. Varmaan Airguoardianitkin toimivat ihan ok kunhan käyttää reilua painetta että saa riittävän vesimäärän menemään.
Tuossa tuli hyvät neuvot. Itse ajaisin viuhkoilla tai sitten painetta noihin Aireihin 5+ barCarnivor kirjoitti:Biscayaa lukuunottamatta insektisidit ovat kosketusvaikutteisia, joten tarvitaan osuma jokaiseen torjuttavaan hyönteiseen. Eli kannattaa ruiskuttaa niin paljon pieniä pisaroita kuin tuuliolosuhteet sallivat. Itse ajan yleensä insektisidien kanssa vettä 180 - 220 l/ha tavallisen viuhkasuuttimen läpi myöhään illalla tai aikaisin aamulla. Varmaan Airguoardianitkin toimivat ihan ok kunhan käyttää reilua painetta että saa riittävän vesimäärän menemään.
Veden suhteen en säästelisi, tuo 200 +- 30 litraa olisi paikallaan riippuen kosteusoloista, suuttimista ja lohkon koosta.
Kirpat olisi paras ruiskuttaa päivällä, kun ne ovat aktiivisena ja kasvien kimpussa.
Kuoriaisille ilta taitaa olla optimaalisin aika ruiskutukselle, itse monesti ajanut aamusta juolaruiskutuksen (parempi aamusta) kanssa samalla.
Viimeksi muokannut Kari, 02 Kesä 2010, 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Karate Zeon-tekniikka on poikkeus tähän. Jos teoriaan uskoo.Carnivor kirjoitti:Biscayaa lukuunottamatta insektisidit ovat kosketusvaikutteisia, joten tarvitaan osuma jokaiseen torjuttavaan hyönteiseen.
Mulla on semmoinen muistikuva, että kirpat piti ruiskuttaa päivällä koska silloin ne ovat aktiivisia ja kasvien kimpussa. Rapsikuoriaiset piti ruiskuttaa illalla tai aamulla.Kari kirjoitti: Ja ilta taitaa olla optimaalisin aika ruiskutukselle, itse monesti ajanut aamusta juolaruiskutuksen (parempi aamusta) kanssa samalla.
Tuossa olet varmaankin oikeassa - kirpoille paras aika on siis päivä.Pasi kirjoitti:Mulla on semmoinen muistikuva, että kirpat piti ruiskuttaa päivällä koska silloin ne ovat aktiivisia ja kasvien kimpussa. Rapsikuoriaiset piti ruiskuttaa illalla tai aamulla.Kari kirjoitti: Ja ilta taitaa olla optimaalisin aika ruiskutukselle, itse monesti ajanut aamusta juolaruiskutuksen (parempi aamusta) kanssa samalla.
Joo kiitti neuvoista taidan vaihtaa viuhkat airguardien tilalle ja kytätä sopivaa tuulirakoo 200l nestemäärällä.
Vielä ilmeisesti peittausaineen vaikutus niin kova rapsilla, ettei elukoita pahemmin kiinnosta.. Eilen näin ensimmäiset kokeilemassa lehtien syömistä.
Eilen kiersin taimella olevan 11 ha rypsipellon ja löysin 2 kirppaa.
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Löytyikö rapsikuoriaisia kans ?saab35 kirjoitti:Eilen kiersin taimella olevan 11 ha rypsipellon ja löysin 2 kirppaa.
2,5ha alan ruiskutin kirppoja tänään. Paikotellen niitä on pahastikkin syötyjä taimia. Kuoriaisiakin näkyi viime vuoden rypsimaassa, varisseista itäneet osa kukkii jo.
Rapsit saivat aineen tänään, kirppa jokaista taimea kohti.
Kirppoja löysin tänään myös 2 viikkoa sitten kylvetyltä rypsi pellolta, vehnälle kävin juuri ruiskuttamassa tankillisen.
- sirkussonni
Pitäis käydä sumutteleen, mutta kun päivällä on navakkaa tuulta, ja illalla ei ole kirpan kirppaa pellolla....missä ne luuraa, kun ei kokkareiden alla yhtään ole?
Ei oo kirpan kirppaa rypsipelloilla,pakkanen tappaa nesirkussonni kirjoitti:Pitäis käydä sumutteleen, mutta kun päivällä on navakkaa tuulta, ja illalla ei ole kirpan kirppaa pellolla....missä ne luuraa, kun ei kokkareiden alla yhtään ole?
Saa nähdä joko vioitti rypsiä, kunhan ei tappaisi. Mitään ruiskutuksia voi edes haaveilla ennen torstaita näiden pakkasten vuoksi, ja ruiskuttaa olisi pitänyt lähes 100ha jo viime viikolla,hernekin hiton pitkää. Kirppoja ei enää kaivata,rypsit nelilehtiasteella,eikai kirpat enää vioitakaan haittaavasti?