Miten radio-ohjelmat tietokoneelle ?

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

Valvoja: Farmari-ryhmä

dbrown
Luokka: yli 150 hv

Miten radio-ohjelmat tietokoneelle ?

Lukematon viesti Kirjoittaja dbrown »

Takavuosina nauhoitettiin kasettimankalla musiikkia radiosta nauhalle. Nykytekniikan tietokoneella luulisi tarjoavan tallennusmahdollisuuden paljon helpommin. Haluttu radio-ohjelma soimaan ja tallennus päälle. Tämä voisi tapahtua vaikkapa Yle Areenasta, jossa on tallennettuna paljon musiikkiohjelmia.

Mutta miten tämä onnistuu .... ???
Cultor
Luokka: >500hv

Re: Miten radio-ohjelmat tietokoneelle ?

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultor »

dbrown kirjoitti:Takavuosina nauhoitettiin kasettimankalla musiikkia radiosta nauhalle. Nykytekniikan tietokoneella luulisi tarjoavan tallennusmahdollisuuden paljon helpommin. Haluttu radio-ohjelma soimaan ja tallennus päälle. Tämä voisi tapahtua vaikkapa Yle Areenasta, jossa on tallennettuna paljon musiikkiohjelmia.

Mutta miten tämä onnistuu .... ???
Johto radion ja äänikortin välille, sekä sopiva ohjelma tallentamaan. Areenasta tallentamiseen tarvitset RTMPDump-YLE ohjelman, saatavissa lähdekoodina, siitä vain kääntämään.
haller
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja haller »

Areena toisaan noin. Ihan fm-radion kautta tulevien ohjelmien nappaamiseen erillinen soitin + piuha voi pitkässä juoksussa olla vähän turhan vaivalloista. Joku usb-viritin yhdistettynä sopivaan softakikkareeseen ajaisi asian siististi. Tietty ohjelmatietojen yhdistämisen yms. kanssa tulee hieman viritettävää.. Mites nämä digitv:n rinnalla jaettavat radiokanavat? Löytyisikö sieltä mieluista kuunneltavaa jos tallentavalla boxilla ottaisi talteen?
Cultor

haller kirjoitti:Areena toisaan noin. Ihan fm-radion kautta tulevien ohjelmien nappaamiseen erillinen soitin + piuha voi pitkässä juoksussa olla vähän turhan vaivalloista. Joku usb-viritin yhdistettynä sopivaan softakikkareeseen ajaisi asian siististi. Tietty ohjelmatietojen yhdistämisen yms. kanssa tulee hieman viritettävää.. Mites nämä digitv:n rinnalla jaettavat radiokanavat? Löytyisikö sieltä mieluista kuunneltavaa jos tallentavalla boxilla ottaisi talteen?
No, toden sanoakseni, ei ole piuhaa äänittämiseen tullut käytettyä aikoihin, kun ei ole käytettävissä ohjelmaa, joka pakkaisi saman tien. Pakkaamaton tunnin tallennus ottaa levytilaa turhan paljon.

Yle lähettää useimmat radiokanavansa suorana mms-virtana W(indows) M(edia) A(udio)na. Osoitteet löytyvät Linux-sivustolta. FFmpeg'iin perustuvissa vapaissa mediasoittimissa on streamin tallennusmahdollisuus. Olen tallentanut Täällä Pohjantähden alla kuunnelman jaksot MPlayer'illä
mplayer -dumpstream mms://195.248.86.134/liveyleradio1 -dumpfile ...\Pohjan.wma
ajastaen tallennuksen alkamaan sunnuntaisin klo 15:01 ja päättymään 15:54. Kuunnelmajaksot ovat saatavilla myös Ylen Ykkösen sivuilta wma:na, mutta ei ollut tiedossani silloin, kun tallennuksen värkkäsin.
haller
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja haller »

Cultor kirjoitti:No, toden sanoakseni, ei ole piuhaa äänittämiseen tullut käytettyä aikoihin, kun ei ole käytettävissä ohjelmaa, joka pakkaisi saman tien. Pakkaamaton tunnin tallennus ottaa levytilaa turhan paljon.

Yle lähettää useimmat radiokanavansa suorana mms-virtana W(indows) M(edia) A(udio)na.
Empäs ollut huomioinut tuota radiostriimin olemassaoloa, näyttäisi löytyvän myös muistakin Ylen kanavista, kätevää 8). Tietty jos nettikaistalle on muuta käyttöä tai ohjelmaa ei laiteta nettiin esim. tekijänoikeussyistä, ni ei enää oo niin kätevää :roll:. Eiks täs esim. olympialaisten nettilähetysten (tv-puolella tosin) kanssa ollut jotain hässäkkää..?

Oli vastaanottotapa mikä tahansa, niin jonkinlaiseen automaatioon kannattaa panostaa. Tv-puolella vdr (http://www.cadsoft.de/vdr/) on ollut tavattaman kätevä. Voi laittaa automaattisen ajastimen esim. ohjelman nimen tai vaikka kuvauksessa olevan avainsanan mukaan ja pätkä tulee purkkiin ihan itsestään. Virittämällä radiopuolenkin (siis ihan perinteisen jakelutien kautta) saisi varaamaan samaan vdr-järjestelmään ja epäilemättä joku on niin tehnytkin..

Ton tallennusongelman vois ratkaista vaikka niin, et laitat scriptin käymään tallennushakemistoa määräajoin läpi ja pakkaamaan sieltä löytämänsä raakatiedostot?
dbrown
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja dbrown »

En täysin jummartanut em. ohjeita, kun on tullut aloitettua tämä atk:n käyttö reikäkorteilla 70-luvun lopulla.

Löysin kuitenkin netistä Audacity -ohjelman, millä pystyy äänittämään ohjelmaa netistä koneelle. Ongelma on vielä tämä ajastus , ettei tarvitsisi päivystää koneen vieressä.
Sitten, kun joku opettelee ko. ohjelman käytön, niin palataan asiaan täällä heti pikimmiten !
Cultor

dbrown kirjoitti:En täysin jummartanut em. ohjeita, kun on tullut aloitettua tämä atk:n käyttö reikäkorteilla 70-luvun lopulla.

Löysin kuitenkin netistä Audacity -ohjelman, millä pystyy äänittämään ohjelmaa netistä koneelle. Ongelma on vielä tämä ajastus , ettei tarvitsisi päivystää koneen vieressä.
Sitten, kun joku opettelee ko. ohjelman käytön, niin palataan asiaan täällä heti pikimmiten !
Audacityn FAQ:
Voinko asettaa Audacityn äänittämään tiettynä aikana?
Valitettavasti Audacity ei vielä tue ajastettua äänitystä. Saatamme lisätä ominaisuuden ohjelman tuleviin versioihin.
Pystyykö Audacity avaamaan tiedostomuotoja kuten WMA, AAC, FLAC jne.?
Audacity cannot import or export files in WMA, AAC, RealAudio, Shorten (SHN), or most other proprietary formats.

Onko jäänyt komentorivin käyttö väliin ja olet siirtynyt suoraan reikäkorteista windowsiin ;-) Komentoriviohjelman ajastus on helppoa, kai systeemistäsi jonkinlainen scheduler löytyy.

Minulla se on nimeltään Task Planner
Task_planner03.png
Task_planner03.png (27.28 KiB) Katsottu 6221 kertaa
Task_planner04.png
Task_planner04.png (30.3 KiB) Katsottu 6220 kertaa
Yle1.cmd:n (komentojonotiedosto) pääsisältö oli tuossa edellä.
tahti42
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja tahti42 »

Jumalauta minä nautin tosta sosialismista

Sanottiin Täällä Pohjantähden alla kuunnelman osassa viisi
Osan seitsemän aiheena oli ”Kun minä tämmönen yksoikonen olen, minä olen ihan tosissani”

Mutta mitä oli aiheena osassa kuusi? Kämmäsin ja se ehti poistua Areenalta ennenkuin sain sen talteen
Harmittaa, jos hyvästä kuunnelmasta jää yksi jakso väliin. Lötyiskö vinkkiä mistä sen saisi.

Anteeksi ,meni aiheen viereen, mutta aasinsiltana voisi käyttää vaikka kuunnelman liittyvän maanviljelyyn :?
Cultor

tahti42 kirjoitti:Jumalauta minä nautin tosta sosialismista

Sanottiin Täällä Pohjantähden alla kuunnelman osassa viisi
Osan seitsemän aiheena oli ”Kun minä tämmönen yksoikonen olen, minä olen ihan tosissani”

Mutta mitä oli aiheena osassa kuusi? Kämmäsin ja se ehti poistua Areenalta ennenkuin sain sen talteen
Harmittaa, jos hyvästä kuunnelmasta jää yksi jakso väliin. Lötyiskö vinkkiä mistä sen saisi.
http://www.yleradio1.fi/taallapohjantah ... 1603.shtml

Täällä Pohjantähden alla -kuunnelmasarjassa eletään nyt vuosia 1907 - 1908. Aleksi pääsee ripille ja hänen rinnallaan alttarille polvistuvat Pappilan Ilmari, Töyryn Arvo, Kankaanpään Elias ja Kivivuoren Elina....

Laitapa yksityisviestiä, jos haluat vinkin...
Vastaa Viestiin