Häiriöt kuivurissa

Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

sirkussonni
Luokka: >500hv

Häiriöt kuivurissa

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Ajattelin laittaa oman ketjun, aiheesta kuivurin häiriöt. Saattaisi olla apuja muille lukijoille jos sattuu samanmoisia ongelmia.
Ensinnäkin, omassa kuivurissa oli , ja tuli uudelleen sellainen vika, että tuli sammuu joskus ilman mitään selvää syytä.
Päivällä on herkempi sammuilemaan. Suuttimen vaihdon jälkeen toimi moitteetta yhden vuorokauden. Sytyttämisen jälkeen saattaa sammua kymmenen sekunnin jälkeen, tai sitten toimii moitteetta tuntejakin kunnes taas sammuu. Nyt olen alkanut epäillä että sammuisi herkemmin ykkösliekin ollessa yksinään, siksi yöllä toimii moitteetta? Ei ole selvinnyt vaikka on ropellettu pannuhuoneessa melkein mitä vain. Valovastus mahdollisesti?

Huomio! Huomasimme, että pannun moottorin kytkentärasia kondensoi vettä rajusti! Molemmissa kuivureissa sama juttu, eli kun avaa sen kotelon, kansi valuu vettä, ja se ei tee hyvää moottorille eikä sähköliittimille! Toisen kuivurin liittimet piti ottaa auki ja viilata puhtaiksi, niin pahasti oli hapettunut että oli tietynlainen kuumenemisen vaara!
Vaikkei niin saa tehdä, jätimme kannen auki, kuivuu erän aikana hyvin....JA NÄMÄ OLI SIIS SÄHKÖMIENEN HOMMIA 8)

Ja sitten sellainen juttu, kun tämä kakkoskuivuri välillä "putosi päältä" , eli sammui kokonaan ja sitten puhallin alkoi uudestaan jäähdyttämään. Syy selvisi, kaikenlaisen jännitemittaamisen ja naapureilta kyselyn (onko jotain isoa käynnistelty) jälkeen , kuivaamokeskuksen liitinten kiristely auttoi! Ne siis ajan oloon löystyy.
sirkussonni

Re: Häiriöt kuivurissa

Nyt on sitten vaihdettu letkut, pumppu, suutin, mittari, ja homma on ihan samassa pisteessä. Valovastusta vaihdettiin toiseen, mutta ei auttanut. No Kosken Sähkö tulee kunhan on saanut syötyä....vaihdetaan se releboksi ja ehkä valovastuskin vielä.
Viime vuonna tuo releboksi vaihdettiin viimeksi, mutta kun ei jaksa muistaa mikä oli oire.....nyt pitää tehdä muistivihko pannuhuoneelle!!
Mikä näitä kuivureita syksyllä vaivaa.....
Kloppi
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kloppi »

sirkussonni kirjoitti: Mikä näitä kuivureita syksyllä vaivaa.....
Niinpä, reilu 10 kuukautta kuitenkin menty ilman ongelmia.. :lol:
sirkussonni

Juu, polttimen relekortti vaihdettiin, nyt toimii!!!
Vika siis tullut todennäköisesti ukkosen seurauksena, alkuun kuivauskauden alussa ei mitään vikaa, pikkuhiljaa alkoi katkomaan poltinta, eli meni häiriölle, häiriöt tuli useammin, ja lopuksi tänään ei tuli enää pysynyt kuin sen 10 sekuntia, mikä on se valovastuksen viive!
Ja nyt kun muistellaan sinne vuoden taakse, sama juttuhan se oli silloinkin! Nyt siis tehdään muistivihkoon merkintä oireista ja seurauksista.
Kiitoksia taas kerran Kujalan Pertille!
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Mä taistelin joskus parikin syksyä pienemmän kuivurin polttimen syttymisen kanssa.Vika oli lopulta yhden johdon ruuvin kiristyksen tekemättä jääminen asennuksessa.

Äsken juuri kävi poltinhuoltomies katsomassa 2-liekin savutusta.Kyseli onko jotain muuteltu,ei todellakaan mun tietääkseni.2-liekin ilman säätö oli pois paikoiltaan,voiko se vaeltaa itsekseen? Oilon 26KP,Antti 330 uuni.Noh,nyt toimii.
Pasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

Äsken juuri kävi poltinhuoltomies katsomassa 2-liekin savutusta.Kyseli onko jotain muuteltu,ei todellakaan mun tietääkseni.2-liekin ilman säätö oli pois paikoiltaan,voiko se vaeltaa itsekseen? Oilon 26KP,Antti 330 uuni.Noh,nyt toimii.
Meilläkin savutti yhtenä syksynä kuivauskauden alussa samasta syystä. Sitä en enää muista, oliko ilmansäätö pielessä vain huollontarpeen vuoksi vai takerteliko säätösysteemi. Talvenaikana nivelet voivat muuttua liian jäykiksi. Jonkinlainen sähkömagneetti vissiin ilmamäärää muuttaa, vai muistanko väärin?
turkki

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

Kuinka moni on huomannut sellaisen ongelman, että poikkeuksellisen märkänä puitu vilja ei juokse tasaisesti kuivatuksen aikana kuivaussiilon "kylmissä" kennoissa kuivatuskennoja kohti, vaan tarttuu siilon nurkkiin? Ohra ja kaura ei niinkään tartu mutta märällä vehnällä olen joutunut tämän eteen useasti. Nurkissa seisoo samat märät viljapatsaat koko ajan ja kuivuva vilja valuu siilon keskikohtaa pitkin alas. Lopuksi, kun virtaava vilja on varastokuivaa ja kuivuria ruvetaan tyhjentämään, märät nurkat valuvat lopuksi kuivan viljan päälle.

Itse olen joutunut usealla vehnänkuivauserällä tekemään siten, että kuivauksen puolessavälissä olen tyhjännyt kuivurista pois puolet viljasta niin että viljaa on vain päällimmäisen kuivatuskennon yläosaan asti. Tällöin märät nurkat pääsevät kiertoon mukaan. Sitten lisään saman tien takaisin kuivatukseen myös ne äsken poisotetut. Operaatio ei hidasta kuivausta juuri ollenkaan, kun se voi periaatteessa pyöriä koko ajan vaikka välillä osa viljaerästä onkin hetken aikaa kierrosta pois.

Luulenpa että joskus jollakulla saattaisi tämä jäädä huomaamattakin... :roll:
ana111
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja ana111 »

koivumaki kirjoitti:Mä taistelin joskus parikin syksyä pienemmän kuivurin polttimen syttymisen kanssa.Vika oli lopulta yhden johdon ruuvin kiristyksen tekemättä jääminen asennuksessa.

Onko magneettiventtiilit kestäny sulla polttimessa
kevinc

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Lisätääs nyt tähän tuo omakin juttu.

Öljypoltin alkoi yhtäkkiä pitää terävää ääntä, aivan niinkuin paloilmapuhaltimen siipi olisi hinkannut johonkin. Ehdin jo etsiä uutta moottoriakin, kun oletin että laakerithan siitä on menneet.

Syy oli kuitenkin toinen: ääni kuului polttoainepumpusta, kun suuttimet ja suodatin olivat tukossa. Poltin kuitenkin toimi tuossakin tilassa ja lämpöä piisasi.
Make

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

turkki kirjoitti:Kuinka moni on huomannut sellaisen ongelman, että poikkeuksellisen märkänä puitu vilja ei juokse tasaisesti kuivatuksen aikana kuivaussiilon "kylmissä" kennoissa kuivatuskennoja kohti, vaan tarttuu siilon nurkkiin? Ohra ja kaura ei niinkään tartu mutta märällä vehnällä olen joutunut tämän eteen useasti. Nurkissa seisoo samat märät viljapatsaat koko ajan ja kuivuva vilja valuu siilon keskikohtaa pitkin alas. Lopuksi, kun virtaava vilja on varastokuivaa ja kuivuria ruvetaan tyhjentämään, märät nurkat valuvat lopuksi kuivan viljan päälle.

Itse olen joutunut usealla vehnänkuivauserällä tekemään siten, että kuivauksen puolessavälissä olen tyhjännyt kuivurista pois puolet viljasta niin että viljaa on vain päällimmäisen kuivatuskennon yläosaan asti. Tällöin märät nurkat pääsevät kiertoon mukaan. Sitten lisään saman tien takaisin kuivatukseen myös ne äsken poisotetut. Operaatio ei hidasta kuivausta juuri ollenkaan, kun se voi periaatteessa pyöriä koko ajan vaikka välillä osa viljaerästä onkin hetken aikaa kierrosta pois.

Vanha Viurila aikoinaan teki tuota. Antissa on kulmissa viiste ehkäisemässä tarttumista. Tähän nykyiseen kuivuriin ei ole koskaan kauhean märkää viljaa tarvinnut laittaakaan.
Viurilassa pystyi humauttamaan kesken kuivauksen ja kahvan sai hitaasti viljavirran mukana takaisin kiinni. Tuollatavalla lähti nurkatkin mukaan.
riskijussi
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja riskijussi »

Kuivuri puhaltaa lämmintä ilmaa ensimmäiseen varastokennoon ja kosteus tiivistyy
varastokennon kylmiin nurkkiin ja vilja liimaantuu nurkkiin.

Vaivaan auttaa ensimmäisen varastokennon eristäminen.
Pelto-Jussi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pelto-Jussi »

Pelto-Jussi kirjoitti:
Make kirjoitti:
turkki kirjoitti:Kuinka moni on huomannut sellaisen ongelman, että poikkeuksellisen märkänä puitu vilja ei juokse tasaisesti kuivatuksen aikana kuivaussiilon "kylmissä" kennoissa kuivatuskennoja kohti, vaan tarttuu siilon nurkkiin? Ohra ja kaura ei niinkään tartu mutta märällä vehnällä olen joutunut tämän eteen useasti. Nurkissa seisoo samat märät viljapatsaat koko ajan ja kuivuva vilja valuu siilon keskikohtaa pitkin alas. Lopuksi, kun virtaava vilja on varastokuivaa ja kuivuria ruvetaan tyhjentämään, märät nurkat valuvat lopuksi kuivan viljan päälle.

Vanha Viurila aikoinaan teki tuota. Antissa on kulmissa viiste ehkäisemässä tarttumista. Tähän nykyiseen kuivuriin ei ole koskaan kauhean märkää viljaa tarvinnut laittaakaan.
Viurilassa pystyi humauttamaan kesken kuivauksen ja kahvan sai hitaasti viljavirran mukana takaisin kiinni. Tuollatavalla lähti nurkatkin mukaan.
Kartano-Jaakko tekee tuota, vaikka nurkissa on "pyöristykset", samoin Antti pienemmässä määrin. Riippuu viljan kosteudesta ja viljalajistakin: hyvin kostea vilja takertuu, rypsi, heinänsiemen ja pellava melko herkästikin.

Jaakon pystyy "humauttumaan" kesken kuivatuksen, mutta kun kaappi on täynnä, ei toimenpide riitä poistamaan kaikkea nurkkiin kertynyttä tavaraa. Antissa humautus ei onnistu, vaan ongelmasatseja varten täytyy olla joko tyhjä siilo tai kärry kuivurin vieressä, jotta märät kohdat saadaan irti ja sekoitettua. Eristämistä on harkittu, mutta taitaa kuivurin kokonaisremontti ehtiä väliin.
Vastaa Viestiin