Mikä Kuivuri on paras
Valvoja: Farmari-ryhmä
Mikä Kuivuri on paras
Olisi Tarkoitus rakentaa uusi viljankuivaamo. Mikä olisi hinta laatusuhteeltaan paras? Antti Paljon kalliinpi kun mepu tai arska. Vuotaako mepun pakettikuivaamon siilot vedet sisään pitkällä aikavälillä onko siilonpohjat heikot ja sulkiat huonot. Taipuuko RCW n syöttötelat vehnällä ja alkaa vutamaan läpi, Onko Skandian 100 tonninen elevaatori hyvä.
Arskalla Vahvannäköinen siilosto Ja hitsatut siilonpohjat paketti ok. Kuivurikoneisto sitten alkaakin pelottamaan Tuntuu että olisi vanhanaikainen ja kehityksestä jäljessä. Antti tuntuu hyvältä mutta hinta pahalta. Olisiko hyvä ratkaisu Arskan 4*5 siilosto 2.5 elementeillä ja mepun Rcw 420 Koneisto.
Arskalla Vahvannäköinen siilosto Ja hitsatut siilonpohjat paketti ok. Kuivurikoneisto sitten alkaakin pelottamaan Tuntuu että olisi vanhanaikainen ja kehityksestä jäljessä. Antti tuntuu hyvältä mutta hinta pahalta. Olisiko hyvä ratkaisu Arskan 4*5 siilosto 2.5 elementeillä ja mepun Rcw 420 Koneisto.
Re: Mikä Kuivuri on paras
Listastasi puuttuu ehkä mielenkiintoisin vaihtoehto naapurimaastamme, eli Tornum. Vaikuttaa omasta mielestäni kaikista parhaalta tekeleeltä niin laadullisesti kuin ajatuksellisestikin. Lisäksi mallisto on varsin kattava ja monipuolinen. Merkki hyödyntää lisäksi Skandian kuljettimia, jotka ovat myös päteviä laitteita ja asettavat useimmat kotimaiset merkit naurunalaisiksi...
Minusta Mecmar on nyt paras, tai ainaskin siltä tuntuu
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 39orig.jpg
ellei sitten Wanhaa Jaakkoa Lasketa mukaan, mutta niitä ei taida enää saada kuin itse tekemällä Pellistä

ellei sitten Wanhaa Jaakkoa Lasketa mukaan, mutta niitä ei taida enää saada kuin itse tekemällä Pellistä
Paljonko se Antti on kalliimpi muita? Mulla on 2000-luvun vaihteessa rakennettu Antti-kuivuri. Mua on viehättänyt koneiston laatu. Sähkökeskus ABB:n kamoilla ja kunnon metallinen kotelo. Työn jälki tuntuu hyvältä jos vertaa muihin kotimaisiin. Ne on jotenkin hepposen oloisia. Elevaattorin hihnan kiristys harmittaa. Pitäisi olla niinkuin Arskassa, että ruuveilla kiristetään yläpäästä. Arskalla on alapäässä ripapyörä, mutta Antin kaavin toimii hyvin sekin. Kannattaa muuten silloin tällöin tsekkailla sinne alapään koteloon. Kaapimen yläpuolelle kerääntyy olkia aikamoinen kasa. Antin pohjakupiton elevaattori on pelannut hyvin. En tiedä onko tuosta ominaisuudesta paljon hyötyä märän viljan kanssa. Vanhassa kuivurissa on pohjalliset kupit, enkä muista siinä ongelmia olleen. Syöttölaitteen säätö Antissa hankala. Pitää availla kahta ruuvia. 60-luvun lopussa tehty syöttölaite oli paljon kätevämpi. Sai vaihtaa tangon paikkaa reikäpuomissa. Esipuhdistaja on hyvä, viljaa saa tarvittaessa pihalle. Pannusta ei ole pahaa sanottavaa. Digitaalinen keskus on hyvä. On varmaan kaikilla muillakin samalla tavalla toteutettu.
Kun olet sitä kuivuria tekemässä, niin eristä ainakin se lämmin osuus koneistosta. Pellitys tekee lopputuloksesta vielä siistimmän. Parantaa tehokkuutta sen luvatun 10%. Aineet ei maksa kuin jonkun sata euroa, mutta pitkässä juoksussa tulet tienaamaan tällä hommalla. Suosittelen.
Tämä menee varmaan automaattisesti eipäs juupas väittelyksi. Mulla on vaan mielikuva tuosta laadusta. Putkistoja olen kritisoinut jo muissa ketjuissa
Kun olet sitä kuivuria tekemässä, niin eristä ainakin se lämmin osuus koneistosta. Pellitys tekee lopputuloksesta vielä siistimmän. Parantaa tehokkuutta sen luvatun 10%. Aineet ei maksa kuin jonkun sata euroa, mutta pitkässä juoksussa tulet tienaamaan tällä hommalla. Suosittelen.
Tämä menee varmaan automaattisesti eipäs juupas väittelyksi. Mulla on vaan mielikuva tuosta laadusta. Putkistoja olen kritisoinut jo muissa ketjuissa
Syöttölaitteen ongelmalliseen säätöön on olemassa ratkaisu - taajuusmuuntaja!
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Niimpä tietysti. Jokos on paljon käyttökokemuksia tarjota Suomen olosuhteissa. Mainontaan ei voi luottaa ja varsinkaan myyjän mainoksiin ja puheisiin.perfekt kirjoitti:Minusta Mecmar on nyt paras, tai ainaskin siltä tuntuu
Naapuri moitiskeli Arskan elevaattoria,yläpään akselia korjattu pariin kertaan.Ekaksi poikki,nyt söi laakerien kohdalta ittensä väljäksi.
Itellä Antti,muuta en nyt keksi moittia kuin ohuita viljaputkia.Tosin taitaa olla niin,että mä sain juurikin ne ohuimmat ja nykyään vähän vahvempia...
Itellä Antti,muuta en nyt keksi moittia kuin ohuita viljaputkia.Tosin taitaa olla niin,että mä sain juurikin ne ohuimmat ja nykyään vähän vahvempia...
Unohdin mainita tuon taajuusmuuttajavaihtoehdon. Kait sekin tulee jo automaattisesti joka kuivuriin. Kannattaa harkita myös vaa'an ottamista. Jälkeenpäin ison työn takana. Mua ainakin kiinnostaa tarkka satotaso. Onnistuu jollain tapaa koneiston ja siilojen tilavuuslaskennallakin, mutta vaaka on kätevämpi. Ympäristötuen uudistuksen yhteyteen, kun on väläytelty pakolliseksi satotasoon perustuvaa lannoitekorjausta, niin satotason tarkka selvittäminen voi nousta tulevaisuudessa ajankohtaiseksi.
Naapurin naapurilla meni myös arskasta akseli poikki jokunen vuosi sitten. Teettivät metallisorvaamolla uuden.
Naapurin naapurilla meni myös arskasta akseli poikki jokunen vuosi sitten. Teettivät metallisorvaamolla uuden.
Mepu kokemukset kiinostaisi onko siilojen tiiviyden kanssa ongelmia. Antti vakavasti harkinnassa mutta hinta 30% kaliinpi. Ehkäpä tinkimis varaa? Vai maksaako nimi. Ruotsalainen kuivuri varmasti hyvä Mutta vähän erikoinenratkaisu. Eikä oiken mitkään tasokuljettimet ja tyhjennys ruuvit kiinosta.
Pyydäs tarjous kuivurista joltakin muultakin agrilta, kuin siltä lähimmältä. Sitten kannattaa sanoa ihan suoraan, että 30% on liikaa ja jos haluatte pysyä mukana, niin alaspäin on hinnassa tultava. Ei tosta suorasta puheesta mitään haittaakaan ole.
Antin kamojen mukana tuli pahvilaatikollinen saumausmassatuubeja. Siilojen liitokset olisi hyvä vetää sillä.
Kannattaa kiinnittää tarjouksissa huomiota putkiosien määrään ja rutista niitä lisää ihan varmuuden vuoksi. Ja joka tapauksessa nykyaikaisten putkien laadulla, ovat kuluvaa kamaa. Eli tarvetta tulee jollakin aikavälillä.
Antin kamojen mukana tuli pahvilaatikollinen saumausmassatuubeja. Siilojen liitokset olisi hyvä vetää sillä.
Kannattaa kiinnittää tarjouksissa huomiota putkiosien määrään ja rutista niitä lisää ihan varmuuden vuoksi. Ja joka tapauksessa nykyaikaisten putkien laadulla, ovat kuluvaa kamaa. Eli tarvetta tulee jollakin aikavälillä.
Siis miksi olisi ongelmia tiiviydessä?? Juuri kasattiin lisää kanttisiiloja eikä vanhatkaan varista ainakaan rypsiä pihalle. Vesitiiviydestä ei tietoa kun ovat sisätiloissa,saumoissa toki Butyylimassat jotka tulee aina siilotoimitusten mukana. Viileät 23 tuubia tuli ylimääräistä, ohjeissa oli tarve luokkaa 15 tuubia. Ja massa käytettiin reilusti. Kuulemma laitetaan siilopakettien mukaan niin paljon että tuhlailevinkin kokoaja ei saa massaa loppumaanjannek kirjoitti:Mepu kokemukset kiinostaisi onko siilojen tiiviyden kanssa ongelmia. Antti vakavasti harkinnassa mutta hinta 30% kaliinpi. Ehkäpä tinkimis varaa? Vai maksaako nimi. Ruotsalainen kuivuri varmasti hyvä Mutta vähän erikoinenratkaisu. Eikä oiken mitkään tasokuljettimet ja tyhjennys ruuvit kiinosta.
Antti ja Mepu oli omissa tarjouksissa suht lähellä toisiaan,ei mitään järin suuria eroja? Kummatkin mielestäni edullisia,suorastaan ilmaisia kun lukee lehdistä kuivurin rakentaneiden tarinoita. Mulla oli oikeasti Antti,Mepu ja Tornum vaihtoehtoina,ja ensimmäisenä näistä putos pelistä Antti...
Mepun viljaputket 1,2 mm peltiä,Scandian tekemiä,kuten käyrät ym. osatkin. Kierrätysputkisto rosteria ja valurautaa. Syöttölaite oli mulla pääsyynä kuivurivalintaan,8000 tuntia ongelmitta Jaakon telasyöttimellä toi luottoa myös Mepulle. Mepun syöttölaite käytännössä sama kampe. Antin syöttölaitteita kaverit korjailleet huomattavasti pienemmillä käyttömäärillä,samoin esiputsareita jne.
Laatu näyttää vaihtelevan eri merkeillä vuosittain?
Oma kuivuri viime vuonna rakennettu, enkä osaa moittia sen kummemin kuin kehuakaan. Nämä makukysymyksiä. Ehkä kuitenkin laittaisin (kuitenkin) Tornumin kaksoiskuivurin. Saisi hyödynnettyä hakelämpöä kun pienempi tehontarve,kuivattua näppärämmin pienempiä eriä jne. Tekniikan paljous kaksoiskuivurissa suuri miinus, yksi iso kaappi kuitenki yksinkertainen ratkaisu. Yksi iso miinus Mepussa, viljanlevitin ei toimi kuten pitäisi,kuivuri jää vajaaksi. Mulla elevaattori "kyljessä" kiinni,ei kuivurin päädyssä.Tuntuu että säädöt ei riitä levittäjässä että saisi täyttymään tasaisesti,täytyy jatkaa testailuja
Eipä tuota ruotsalaista tuttavuuttakaan tarvitse kaikilla mahdollisilla kuljettimilla ottaa; niiden tarkoitushan on vain madaltaa rakennuskorkeutta (ja vaikeuttaa puhdistamista). Kyllä niiltä saa aivan samalla tavalla kuin kotimaisiltakin valmistajilta, vapaalla pudotuksella toteutettuja ratkaisuja...jannek kirjoitti:Mepu kokemukset kiinostaisi onko siilojen tiiviyden kanssa ongelmia. Antti vakavasti harkinnassa mutta hinta 30% kaliinpi. Ehkäpä tinkimis varaa? Vai maksaako nimi. Ruotsalainen kuivuri varmasti hyvä Mutta vähän erikoinenratkaisu. Eikä oiken mitkään tasokuljettimet ja tyhjennys ruuvit kiinosta.
Ihmetyttää tuo kuivurinmyyjien katepolitiikka. Silloin kun meille laitettiin Antti, niin kylällä eräs isäntä ihmetteli, että minkä takia, kun Arska paljon halvempi. Meillä ainakin tarjouksissa ero oli aika minimaalinen. Sen takia kannattaisi koittaa kysellä samaakin kampetta eri toimittajilta, että voi varmistaa ettei se paikallinen vedätä hintaa.
Oletko Jari selvillä mikä Antin syöttölaitteissa on ollut vikana? Mun mielestäni laakerointi on ainoa paikka noilla tunneilla mikä voisi pettää. Niitä pitää muistaa voidella.
Oletko Jari selvillä mikä Antin syöttölaitteissa on ollut vikana? Mun mielestäni laakerointi on ainoa paikka noilla tunneilla mikä voisi pettää. Niitä pitää muistaa voidella.
Laakerit nimenomaan ja mielestäni oli jonkinsorttista kulumista että päästi läpi tai sitten ei syöttänyt enää kunnolla. Muista enää,ollut vain aina mielikuvana että Antin heikkopaikka nimenomaan syöttölaite eikä ole sen kummemmin tullut asiaa pohdittuakylmis kirjoitti:Ihmetyttää tuo kuivurinmyyjien katepolitiikka. Silloin kun meille laitettiin Antti, niin kylällä eräs isäntä ihmetteli, että minkä takia, kun Arska paljon halvempi. Meillä ainakin tarjouksissa ero oli aika minimaalinen. Sen takia kannattaisi koittaa kysellä samaakin kampetta eri toimittajilta, että voi varmistaa ettei se paikallinen vedätä hintaa.
Kuivurin kuin kuivurin pitäisi poistaa vettä sillä teholla mikä öljystä ja ilmamäärästä on mahdollista optimissaan saada irti,rakenteethan lähes identtisiä kuivausprosessin kannalta.
-
aurauskeppi
Sen kanssahan täälläkin on taisteltu. Säätäminen tuntuu ihan mahdottomalta salatieteeltä. Kunnes tänään vielä kävi kuivurimyyjä ohiajoreissullaan poikkeamassa ja sivulauseessa kertoi esiputsarin alimmassa pudotuslevyssä olevasta säädöstä, jolla viljasuihku saadaan vatuloitua mahdollisimman keskelle lautasta. Tai haluttuun kohtaan.Jari kirjoitti:...Yksi iso miinus Mepussa, viljanlevitin ei toimi kuten pitäisi,kuivuri jää vajaaksi. Mulla elevaattori "kyljessä" kiinni,ei kuivurin päädyssä.Tuntuu että säädöt ei riitä levittäjässä että saisi täyttymään tasaisesti,täytyy jatkaa testailuja
Tätä niinkuin montaa muutakaan kikkaa ei kerrota kasaus-, käyttö- tai huolto-ohjeissa. Jotka onkin todella huonot.
Mepun digitaalivirittäjä säätöreissullaan puheli semmoisia ettei sitä lautasta taida oikein saadakaan semmoiseen universaalisäätöön että kaikilla viljoilla olisi tasainen tai ulkolaidoiltaan korkeampi viljapatsas.
Itse sain pinnan korkeuserot alle puoleen metriin noin kymmenellä yrityksellä. Tässä automaattiversiossa on kyllä ruudulla nappula josta voi naputella täyttövahdin viiveen sekunteina ja se hiukan helpottaa.