Paljonko palkkaa?
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
Paljonko palkkaa?
Meille tarjoutui kesäksi töihin 16-vuotias ysiluokalta pääsevä poika ja sopivaa palkkaa pitäisi miettiä. Hän ei ole kotoisin maatilalta, mutta vaikuttaisi ihan kehityskelpoiselta kaverilta. Muutamana päivänä hän on jo ollut timpurin mukana rakennuksella ja ainakin se homma näyttää tapahtuvan. Luultavasti konehommatkin tapahtuu opastuksen jälkeen. Mikähän olisi sopiva tuntipalkka ei-ammattilaiselle, mutta silti työnsä tekevälle kaverille?
Re: Paljonko palkkaa?
http://www.finlex.fi/data/tes/stes2622- ... eu0710.pdf Sivulta 20 löytyy tämänhetkiset suositukset. Oisko tuossa tapauksessa vaativuusryhmä vielä ykkönen?
Itse maksan yhdelle työllistetylle 2 ryhmän palkkaa, eli 7.67€/h. Ko. tyypin työllistämisestä saa palkkatukea reilut 46€/päivä, eli todelliset kustannukset eivät ole kovin kalliit
Itse maksan yhdelle työllistetylle 2 ryhmän palkkaa, eli 7.67€/h. Ko. tyypin työllistämisestä saa palkkatukea reilut 46€/päivä, eli todelliset kustannukset eivät ole kovin kalliit
- aurajokilaivuri
Minimi varmaan koululaisen 70% kertaa 7.32 euroa/h = = 5.12 e/h.
- Rubinjo
- Viesti:
Toi menis jo orjatyön puolelle. Muistan saaneeni kunnalta parikymmentä vuotta sitten tollasta palkkaa 18 vuotiaana , saman kaltaisista töistä.aurajokilaivuri kirjoitti:Minimi varmaan koululaisen 70% kertaa 7.32 euroa/h = = 5.12 e/h.
Itse olen maksanut 15€/h palkkaa, työ tosin on ollut varastokaalin korjuuta lokakuussa eli fyysisesti raskasta ja usein vielä kurjissa oloissa.
- aurajokilaivuri
Varmaan parempi jos sopii palkan aluksi vähän alakanttiin, niin voi sitten antaa aika nopsaan palkankorotuksen jossain sopivassa tilanteessa tai hyvin tehdyn homman jälkeen. Poika on tyytyväisempi kuin jos olisi alunperin saanut enemmän..
Mulla on sama tilanne, maksan tosin hieman parempaa palkkaa. Mutta vaikka tuon palkkatuen saakin, niin välilliset kustannukset ovat kuitenkin aika isot. Esim. lähivakuutus muisti eilen lähes 1000 euron korotuksella viime vuoden lakisääteisiin tapaturmavakuutuksiin.O.J. kirjoitti:http://www.finlex.fi/data/tes/stes2622-MU45maaseu0710.pdf Sivulta 20 löytyy tämänhetkiset suositukset. Oisko tuossa tapauksessa vaativuusryhmä vielä ykkönen?
Joku 6e/h vois olla kaverille sopiva liksa ja hieman parantaa sitä jos osoittautuu hyväksi. Tärkein tekijä nuorilla (ja myös työllistetyillä) on työssä viihtyminen, antaa heille sopivasti vapautta ja vastuuta niin viihtyvät hommissa.
Ovat tiedossa, koska myös viime keväänä pidin samaa työntekijää yhden kuukauden ajan. Keväällä sitä tekemistä on omasta mielestä riittävästi, joten kaipa tuo pitää ottaa itseensä sijoittamisenahogi kirjoitti:...Mutta vaikka tuon palkkatuen saakin, niin välilliset kustannukset ovat kuitenkin aika isot...
- nuffieldmaster
- Luokka: yli 300 hv
- Viesti:
Jaha sattuipa sopivasti tämmöinen topic.
Mietin ensikesää, ja arvelin jos rupeaisin ns. sesonki traktorikuskiksi.
Metsäkonehommat kun taitavat nyt loppua kunhan saavat koneen myytyä pois.
Traktorihommat onnistuvat, kokemusta on vanhemmasta kalustosta enempi, mutta toki olen kesän turvesuolla ollut ja joskus auttanut kylällä mm. kyntämisessä ihan uudella kalustolla. Uusimmasta rehuntekokalustosta ei ole kokemusta, lähinnä ajalta silppuri + vaihtokärrit, kun olin 15 vuotiaana kärritraktorin ajossa.
En tiedä millaisia valmiuksia pitäisi olla, tarkoitan esim. ruiskuttaja korttia tms? Missä näitä voi käydä ja maksaakos ne?
BC-kortti löytyy joten liikennevermeetkin käy alle.
Nykyinen tuntipalkkani on ollut 10-11€ ja siihen lisät, eli kilometrit, ruokaraha yms.
Miten lie, onko tiloilla tarvetta tämmöiselle kaverille, ja millaista palkkaa he ovat valmiita maksamaan?
Periaate olisi, että jos soitto tulee niin lähden paikalle, esim. rehun tekoon. Kait sitä uudemmat koneet oppii käyttäessä, tarkoitan lähinnä sähkösäätöisyydet yms hienoelektroniikka, perus hantaakikäyttöisiä kun ei enää tahdo löytyä.
Remonttitaitoakin löytyy, mettäkonepuolella kun sitä on saanut tehdä riittämiin sekä olenhan kunnostellut enemmänkin noita 60 luvun kamppeita
Palkkaa olen miettinyt 13-18€ tuntihinnan välille?
Ideaa vai tuhoontuomittu ajatus -> pysyn metsäkonehommissa?
Mietin ensikesää, ja arvelin jos rupeaisin ns. sesonki traktorikuskiksi.
Metsäkonehommat kun taitavat nyt loppua kunhan saavat koneen myytyä pois.
Traktorihommat onnistuvat, kokemusta on vanhemmasta kalustosta enempi, mutta toki olen kesän turvesuolla ollut ja joskus auttanut kylällä mm. kyntämisessä ihan uudella kalustolla. Uusimmasta rehuntekokalustosta ei ole kokemusta, lähinnä ajalta silppuri + vaihtokärrit, kun olin 15 vuotiaana kärritraktorin ajossa.
En tiedä millaisia valmiuksia pitäisi olla, tarkoitan esim. ruiskuttaja korttia tms? Missä näitä voi käydä ja maksaakos ne?
BC-kortti löytyy joten liikennevermeetkin käy alle.
Nykyinen tuntipalkkani on ollut 10-11€ ja siihen lisät, eli kilometrit, ruokaraha yms.
Miten lie, onko tiloilla tarvetta tämmöiselle kaverille, ja millaista palkkaa he ovat valmiita maksamaan?
Periaate olisi, että jos soitto tulee niin lähden paikalle, esim. rehun tekoon. Kait sitä uudemmat koneet oppii käyttäessä, tarkoitan lähinnä sähkösäätöisyydet yms hienoelektroniikka, perus hantaakikäyttöisiä kun ei enää tahdo löytyä.
Remonttitaitoakin löytyy, mettäkonepuolella kun sitä on saanut tehdä riittämiin sekä olenhan kunnostellut enemmänkin noita 60 luvun kamppeita
Palkkaa olen miettinyt 13-18€ tuntihinnan välille?
Ideaa vai tuhoontuomittu ajatus -> pysyn metsäkonehommissa?
No yllättäen maksaa... Ruiskuttajatutkinto on voimassa 5 vuotta ja ainakin ProAgria järjestää kursseja, hintaa taisi olla noin 40-50€. Kolme kertaa olen tuonkin kerennyt käydä ja liekö tuolla kovin paljoa tullut opittua, mutta kun semmonen kerran vaaditaannuffieldmaster kirjoitti:...tarkoitan esim. ruiskuttaja korttia tms? Missä näitä voi käydä ja maksaakos ne?
Jos tilalla ruisku, niin siellä yleensä joku tutkinnon suorittanutkin ja käytännössä sitä ei muilta vaadita, kun ei enemmältä huudella.
Tilalla riittääkin että jollakin kortti,myös työntekijä voi ruiskuttaa ko. luvalla. Ainakin aiemmin ollut näin,ellei ole tullut muutoksia?O.J. kirjoitti:
Jos tilalla ruisku, niin siellä yleensä joku tutkinnon suorittanutkin ja käytännössä sitä ei muilta vaadita, kun ei enemmältä huudella.
Traktorikuskin palkat yleensä kympin ja siitä alaspäin,vaikka työ onkin usein vaativaa. Kuten mm. juuri nuo ruiskutukset,itse en päästäisi ketään harjoittelemaan omalla ruutalla kun itelläkin ainaista opettelua. Tarttee tietää muutakin kuin tekninen työ,ja nykyaikaisen ruiskun ohjaus teknisesti kaikista vaativin työ. Kaveri meinas että tarttee hävittäjälentäjän lupakirjan ja tottahan osa,ruiskun ohjain joystick on kuin hävittäjässä
Töitä olisi tarjolla vaikka ja kuinka,jos olet valmis tulemaan toiselle puolelle Suomea,työt alkaa vaikka huomenna!
Tää on mun mielestä muuttunut, kortti pitää olla nimenomaan sillä joka ruiskua pellolla ajaa.Jari kirjoitti:Tilalla riittääkin että jollakin kortti,myös työntekijä voi ruiskuttaa ko. luvalla. Ainakin aiemmin ollut näin,ellei ole tullut muutoksia?O.J. kirjoitti:
Vaikeehan sitä tietysti on jälkeenpäin tarkistaa, kuka siellä on kuskina ollut.
Asia on justiinsa noin.Hippo kirjoitti:Tää on mun mielestä muuttunut, kortti pitää olla nimenomaan sillä joka ruiskua pellolla ajaa.Jari kirjoitti:Tilalla riittääkin että jollakin kortti,myös työntekijä voi ruiskuttaa ko. luvalla. Ainakin aiemmin ollut näin,ellei ole tullut muutoksia?O.J. kirjoitti:
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
Maatalouden ympäristötuen perustuen myöntämisen eräänä edellytyksenä tulee olemaan torjunta-aineiden käyttökoulutus.Hippo kirjoitti:Tää on mun mielestä muuttunut, kortti pitää olla nimenomaan sillä joka ruiskua pellolla ajaa.Jari kirjoitti:Tilalla riittääkin että jollakin kortti,myös työntekijä voi ruiskuttaa ko. luvalla. Ainakin aiemmin ollut näin,ellei ole tullut muutoksia?O.J. kirjoitti:
Tukiehtojen mukaan vuodesta 1998 alkaen torjunta-aineita saa levittää vain niiden käyttökoulutuksen saanut henkilö.
Käyttötutkinnoksi hyväksytään myös erityistutkinto
- satakolmeviis
- Luokka: yli 200 hv
Viime kesänä (2007) olin vihannestilalla töissä. Palkka oli 5.25e/hRubinjo kirjoitti:Toi menis jo orjatyön puolelle. Muistan saaneeni kunnalta parikymmentä vuotta sitten tollasta palkkaa 18 vuotiaana , saman kaltaisista töistä.aurajokilaivuri kirjoitti:Minimi varmaan koululaisen 70% kertaa 7.32 euroa/h = = 5.12 e/h.
Tänä kesänä päätin jäädä kotihommiin
Pitäiskö haasta tämä vihannestil oikeuteen (olinhan sentään jo täyttänyt 15-v.)