Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Eli pitäis vaihtaa uus puhallin hormiin kun vanha alkaa olla jo loppuun käytetty. Mietitytää vaan tuo kytkentä. Kytkentäkaavio on kyllä uudessa puhaltimessa mut eihän sitä täysin varma voi olla kuitenkaan miten kytketään... pitänee soitella joku sähkäri käymään. vai osaatteko te kertoa jotai kytkennöistä
Yhellä tilalla tiedän että ottavat lämpöä talouskeskukseen navetan poistoilmapuhaltimesta, sitä en sitte tiedä et miten toimiva... tairiittävä pakkasilla.
en mä muuten mut delavalin ukko sanoi et se on helppo kytkeä ja tossa ei oo ku kolme johtoa.en siis todellakaan harjoita oma-aloitteista sähkökytkentää. se ei kannata..!! Onkos noiss muuten hiilet jotka olis kulunu ku rohinaa pitää tuo vanha.? ku kuitenki aika hintava tuo uus et jos pelkillä hiilten vaihdolla selviäis.
Ongelm on kai noissa se poistoilman pöly ja kostetus, joka tukkii paikat. Eipä ole omakohtaista kokemusta. Nyt menee kyllä jo pahasti sivuraiteille, mut jossain oli joskus juttua sikalasta, mistä ottivat lietekuilujen pohjissa kulkevista putkista maalämpöpumpulla lietteestä lämpöä sikalaan. Ammoniakin haihtuminen väheni lämmöntuoton lisäksi.
Samaa veikkaisin minäkin. Itse ostin juuri kk sitten uuden puhaltimen, kun aikansa rohinaa pitänyt jämähti kokonaan jumiin. Oli aikas lämmin moottori, kun kiipesin poistohormiin irrottamaan puhallinta.
Joo sen laakerin minäkin luulen siellä rohisevan. Ja alempi laakeri kun se sieltä pohjalta kuuluu.Ajattelin jos pääsis halvemmalla jos olis hiilet vaan. No pitää alkaa alkuviikosta sitä vaihtamaan ennenku menee jumiin. ja pyytää joku sähkäri tekeen kytkennät. Harmittaa vaan ku lomapäivä siihen tuhrautuu kuitenki. ku ei viittis kovin enää sitä pitkittää.kai se viikon on jo siellä rahissut.
En ole koskaan nähnyt tallin puhallin hiilellä Se olisi vissin käynnistänyt tulipalo melkein heti... Suuri osa puhallimesta ovat ehkä vaan tavallista asynkronimottoreita
Ei kannata kauhean kauan rohinoita kuunnella, saattaa hiiltyä koko navetta. 30 v vanhaan Lavalin puhaltimeen on kerran vaihdatettu laakerit.
Kaverilla on sellainen lämmön talteenotto ja kovasti sitä kehuu.
ja-bond77 kirjoitti:En ole koskaan nähnyt tallin puhallin hiilellä Se olisi vissin käynnistänyt tulipalo melkein heti... Suuri osa puhallimesta ovat ehkä vaan tavallista asynkronimottoreita
joo, no mulla ei kauheesti tietoa noista et siksi heitin tuon hiilijutun..