Syysviljojen myöhäinen kylvö

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

hogi
Luokka: >500hv

Syysviljojen myöhäinen kylvö

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Uskaltaako vielä kylvää ruista? Sain vuokralle Semeaton TD-tronic suorakylvimen ja tarkoitus olisi kylvää vehnää, mutta onko jo rukiille liian myöhäistä? Ja pitäisiköhän vehnän (urho) siemenmäärää lisätä, ollaan kuitenkin jo syyskuun puolessa välissä.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Teet sitten ihan niin kuin itse päätät ja vastaat seurauksista.
Viime syksyn kokemuksella olisin jo siirtämässä kylvöaikaa viikolla.Eli rukiin kylvö syyskuun alussa ja vehnä noin 7-14.09.Tämän mukaan rukiin kylvökin vois vielä onnistua.

Mutta,tuleeko nyt lämmin syksy. :?:

Voisit kokeilla 8) niin saatais kokemusta.

olihan ohje....
claas58

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

koivumaki kirjoitti:Teet sitten ihan niin kuin itse päätät ja vastaat seurauksista.
Viime syksyn kokemuksella olisin jo siirtämässä kylvöaikaa viikolla.Eli rukiin kylvö syyskuun alussa ja vehnä noin 7-14.09.Tämän mukaan rukiin kylvökin vois vielä onnistua.

olihan ohje....
Minä olen asettanut takarajaksi 15.9. Jos ei ruis silloin kylvetty niin sitten saa olla. Tila on Lounaisaaristossa eli aika leuto ilmasto.
olavi
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja olavi »

No minä ainakin kylvin eilen runsas 8 hehtaaria Amiloa kevytmuokattuun ihan tässä hogin naapurissa. Syteen tai saveen, aikaisemmin ei ehtinyt/ pystynyt, kun märkää ja muita hommia. Siemenmäärä oli n.180 kiloa ja y6:sta noin 120 kiloa kaveriksi.

Perjantai taitaa olla viimeinen päivä, lupaa kosteampaa ilmaa ensi viikoksi ja tänäänkin kahdeksalta tihkutteli.
claas58

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

claas58 kirjoitti:
koivumaki kirjoitti:Teet sitten ihan niin kuin itse päätät ja vastaat seurauksista.

olihan ohje....
Minä olen asettanut takarajaksi 15.9. Jos ei ruis silloin kylvetty niin sitten saa olla. Tila on Lounaisaaristossa eli aika leuto ilmasto.
Tänään urakoitsija kävi yrittämässä kylvöä mutta savimaa oli niin märkä ettei onnistunut. Olisihan se pitänyt uskoa mutta pakko oli kokeilla. :D Kaiken lisäksi kylvöä aloitettaessa tuli sadekuuro. Huomenna yritetään vielä kylvää 1 ha hiekkainen rinne ja siihen tämän syksyinen rukiinkylvö saa jäädä.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Niin,tossa tuli ihan poikettua Hogin juttusilla.
Kiitokset Hogille kone-esittelyistä,harmi oli sade joka sotki kylvösuunnitelmat.

Oli muuten melkomoinen ylläri toi Semeaton paino...päätä huimaava.2xRapid.Jösses.

Ihan oikeasti olisin sitä mieltä,että täällä Tampereen lähellä rukiin kylvön päivämäärää voisi siirtää 20.8:sta noin 27.8.Ehkä takarajana 5.09.

Syysvehnällä syyskuun alusta jonnekin 5.9-13.9.
daytrader
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja daytrader »

No tänään tuli vielä kylvettyä Lahden seutuvilla walet-ruista kun hiekkamaa oli valmiiksi kynnetty. Saa nähdä miten onnistuu.
tiuhta
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja tiuhta »

Eilen urakoin ruista suoraan sänkeen reilu 13ha ja tarkoitus olis kylvää vielä lisää E-P:n seudulla.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Kyllä näyttää että täälllä jää kylvöt tekemättä. Vettä tullu joka päivä, osa vielä puimatta ja maat varsin märkiä. Arveluttaa viedä sinne tuollaista järkälettä, jonka tyhjäpaino on jo 5400kg.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

hogi kirjoitti:Kyllä näyttää että täälllä jää kylvöt tekemättä. Vettä tullu joka päivä, osa vielä puimatta ja maat varsin märkiä. Arveluttaa viedä sinne tuollaista järkälettä, jonka tyhjäpaino on jo 5400kg.
Joo,kyllä syysvehnän kylvöt sai tältä vuodelta unohtaa. Puimattakin viitisen hehtaaria syysvehnää... Ja paaaaljon muuta.

Ruista kylvin pari viikkoa sitten,pieniä piikkejä siellä täällä. Saa nähä onnistuuko nekään kun kelit näin viileitä. Kahden viikon ennuste lupaa kolmen päivän poutaa ensiviikolle,kylvökelejä ei ainakaan kun vesi seisoo pelloilla.
Jim
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja Jim »

Vielläköhän uskaltais kylvää syysvehnää täällä etelärannikolla, vai onkohan jo liian myöhäistä=liian iso riski? olisin toki tehny aiemmin, mut ollu "vähän" märkää.
-jk-
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja -jk- »

En itse ainakaan täällä kylväisi, reilu pariviikkoa sitten kylvettykin tullut aika hitaasti oraalle.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Tiedä tästä syksystä,viime syksynä kylvö näihin aikoihin pölykuivaan maahan. Sateita loppukuusta jotka idätti kylvökset. Ehti hyvin kun syksy lämmin. Vielä on osa puimatta noista kylvöksistä...

Tänä syksynä en enää kylvä,rukiit hätäsesti pinnalla ja kylvetty 3 viikkoa sitten...
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Kylläpä vain olisi tarkotus laittaa vielä vehnää maahan. ensi yöksi luvassa parin millin sade ja sitten poutaa. Eli viikonloppuna jyrahtää. Koneet on jo lähtökuopissa olleet kauan.
Tähänastiset syyskylvöt onkin olleet lähes poikkeuksetta liian aikaisia. Nythän tuo nähdään.
Radon

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

-Justus- kirjoitti:Kylläpä vain olisi tarkotus laittaa vielä vehnää maahan. ensi yöksi luvassa parin millin sade ja sitten poutaa. Eli viikonloppuna jyrahtää. Koneet on jo lähtökuopissa olleet kauan.
Tähänastiset syyskylvöt onkin olleet lähes poikkeuksetta liian aikaisia. Nythän tuo nähdään.
Aika raju veto kyllä.

Itsellä 28.8 kylvetyt rukkiit vaivasesti arviolta 3 sentin piikillä ja eteläisessä satakunnassa ollaan missä yleisesti melko hyvät olosuhteet.
Vastaa Viestiin