Syysviljojen myöhäinen kylvö
Valvoja: Farmari-ryhmä
Syysviljojen myöhäinen kylvö
Uskaltaako vielä kylvää ruista? Sain vuokralle Semeaton TD-tronic suorakylvimen ja tarkoitus olisi kylvää vehnää, mutta onko jo rukiille liian myöhäistä? Ja pitäisiköhän vehnän (urho) siemenmäärää lisätä, ollaan kuitenkin jo syyskuun puolessa välissä.
Teet sitten ihan niin kuin itse päätät ja vastaat seurauksista.
Viime syksyn kokemuksella olisin jo siirtämässä kylvöaikaa viikolla.Eli rukiin kylvö syyskuun alussa ja vehnä noin 7-14.09.Tämän mukaan rukiin kylvökin vois vielä onnistua.
Mutta,tuleeko nyt lämmin syksy.
Voisit kokeilla
niin saatais kokemusta.
olihan ohje....
Viime syksyn kokemuksella olisin jo siirtämässä kylvöaikaa viikolla.Eli rukiin kylvö syyskuun alussa ja vehnä noin 7-14.09.Tämän mukaan rukiin kylvökin vois vielä onnistua.
Voisit kokeilla
olihan ohje....
Minä olen asettanut takarajaksi 15.9. Jos ei ruis silloin kylvetty niin sitten saa olla. Tila on Lounaisaaristossa eli aika leuto ilmasto.koivumaki kirjoitti:Teet sitten ihan niin kuin itse päätät ja vastaat seurauksista.
Voisit kokeillaniin saatais kokemusta.
olihan ohje....
No minä ainakin kylvin eilen runsas 8 hehtaaria Amiloa kevytmuokattuun ihan tässä hogin naapurissa. Syteen tai saveen, aikaisemmin ei ehtinyt/ pystynyt, kun märkää ja muita hommia. Siemenmäärä oli n.180 kiloa ja y6:sta noin 120 kiloa kaveriksi.
Perjantai taitaa olla viimeinen päivä, lupaa kosteampaa ilmaa ensi viikoksi ja tänäänkin kahdeksalta tihkutteli.
Perjantai taitaa olla viimeinen päivä, lupaa kosteampaa ilmaa ensi viikoksi ja tänäänkin kahdeksalta tihkutteli.
Tänään urakoitsija kävi yrittämässä kylvöä mutta savimaa oli niin märkä ettei onnistunut. Olisihan se pitänyt uskoa mutta pakko oli kokeilla.claas58 kirjoitti:Minä olen asettanut takarajaksi 15.9. Jos ei ruis silloin kylvetty niin sitten saa olla. Tila on Lounaisaaristossa eli aika leuto ilmasto.koivumaki kirjoitti:Teet sitten ihan niin kuin itse päätät ja vastaat seurauksista.
Voisit kokeillaniin saatais kokemusta.
olihan ohje....
Niin,tossa tuli ihan poikettua Hogin juttusilla.
Kiitokset Hogille kone-esittelyistä,harmi oli sade joka sotki kylvösuunnitelmat.
Oli muuten melkomoinen ylläri toi Semeaton paino...päätä huimaava.2xRapid.Jösses.
Ihan oikeasti olisin sitä mieltä,että täällä Tampereen lähellä rukiin kylvön päivämäärää voisi siirtää 20.8:sta noin 27.8.Ehkä takarajana 5.09.
Syysvehnällä syyskuun alusta jonnekin 5.9-13.9.
Kiitokset Hogille kone-esittelyistä,harmi oli sade joka sotki kylvösuunnitelmat.
Oli muuten melkomoinen ylläri toi Semeaton paino...päätä huimaava.2xRapid.Jösses.
Ihan oikeasti olisin sitä mieltä,että täällä Tampereen lähellä rukiin kylvön päivämäärää voisi siirtää 20.8:sta noin 27.8.Ehkä takarajana 5.09.
Syysvehnällä syyskuun alusta jonnekin 5.9-13.9.
Joo,kyllä syysvehnän kylvöt sai tältä vuodelta unohtaa. Puimattakin viitisen hehtaaria syysvehnää... Ja paaaaljon muuta.hogi kirjoitti:Kyllä näyttää että täälllä jää kylvöt tekemättä. Vettä tullu joka päivä, osa vielä puimatta ja maat varsin märkiä. Arveluttaa viedä sinne tuollaista järkälettä, jonka tyhjäpaino on jo 5400kg.
Ruista kylvin pari viikkoa sitten,pieniä piikkejä siellä täällä. Saa nähä onnistuuko nekään kun kelit näin viileitä. Kahden viikon ennuste lupaa kolmen päivän poutaa ensiviikolle,kylvökelejä ei ainakaan kun vesi seisoo pelloilla.
-
aurauskeppi
Aika raju veto kyllä.-Justus- kirjoitti:Kylläpä vain olisi tarkotus laittaa vielä vehnää maahan. ensi yöksi luvassa parin millin sade ja sitten poutaa. Eli viikonloppuna jyrahtää. Koneet on jo lähtökuopissa olleet kauan.
Tähänastiset syyskylvöt onkin olleet lähes poikkeuksetta liian aikaisia. Nythän tuo nähdään.
Itsellä 28.8 kylvetyt rukkiit vaivasesti arviolta 3 sentin piikillä ja eteläisessä satakunnassa ollaan missä yleisesti melko hyvät olosuhteet.