Mitä olen valmis maksamaan pellosta

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Olen valmis maksamaan pellosta

alle 6000 euroa
43
55%
6000-8000 euroa
25
32%
8000-10000 euroa
7
9%
yli 10000 euroa
3
4%

Ääniä yhteensä: 78

jiipee
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Mitä olen valmis maksamaan pellosta

Lukematon viesti Kirjoittaja jiipee »

Elikä mitä SINÄ olet valmis maksamaan pellosta (siis korkeinta mahdollista hintaa tiedustellaan). Ja perustelut mukaan
Jahavetti
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja Jahavetti »

Jos perustella pitää niin...... mitä enemmän pellosta maksat niin sen enemmän saa verotajakin.
Kumpikin maksaa niin myyjä kuin ostajakin.
Wilpo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Harvassa on varmaan nekin pellot mitkä menee alle 6000€/ha. Mut kaikille ei edes kelpaa vaikka oikein tyrkytetää peltoa alle 6000€/ha hintaan, ilman muiden ostajien kilpailua. Pelto oli kuitenkin avo-ojassa ja kokonais pinta-alaltaa noin 25ha. Ett varmaan tarvis olla asteikko pienempi vielä tossa. :D Vai onko tilalla hekittymis ongelmissa, kun muut ympäristön pellot ei ole lähelleekkään tällä hinnalla menneet ja vastaavanlaisista vuokrapelloistakin maksetaan 450€/ha?
Jahavetti
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja Jahavetti »

Lisämaita ostanu yli 100 ha viidesä vuodessa.
kettu
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja kettu »

Onko mitään järkeä maksaa pellosta yli 6000 ekee? Täällä on pellon hinnat noin 4000-5500 ekee/ha sekin tuntuu kovalta hinnalta kun naapurikunnassa oli ollut 1200 ekee/ha Pitäähän peltokin saada yhden sukupolen aikana saada maksettua ja tuottamaankin jotain... Ainakin minun mielestäni. Olen Oulun eteläiseltä alueelta.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

kettu kirjoitti:Onko mitään järkeä maksaa pellosta yli 6000 ekee? Täällä on pellon hinnat noin 4000-5500 ekee/ha sekin tuntuu kovalta hinnalta kun naapurikunnassa oli ollut 1200 ekee/ha Pitäähän peltokin saada yhden sukupolen aikana saada maksettua ja tuottamaankin jotain... Ainakin minun mielestäni. Olen Oulun eteläiseltä alueelta.
Missä oulun eteläisellä alueella tällaisia hintoja??? Ehkä jossain m-järvellä tms. jossa pellot kivikoita ja heikkotuottoisia.

Niin minäkin eikä alle 6000eken tartte edes haaveilla peltokaupoista omalla kylällä. Alue kylläkin parasta mahdollista seudulla, mutta myytävät(harvat) lohkot pieniä ja huonokuntoisia.

Vuokraisäntä tarjos muutaman kymmenen aarin plänttejään ostettavaksi,muttei myynyt kun tarjottiin 6000€/ha,kolmessa "lohkossa" vajaa 2ha meidän peltojen ympäröiminä...

Naapurikunnissa huomattavasti halvempaa,neljällä-viidellä tonnilla saa peltoa mikäli osuu oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Mutta sitten onkin matkaa pelloille. Omat kauimmaiset vuokralohkot vajaan 70km:n päässä,omia 18km:n päässä.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Ei ainakaan täällä kivisistä ja pienistä lohkoista viitsi montaa tonnia hehtaaria kohden maksaa. Karjatilallisen ei mielestäni kannata haalia peltoja kovin pitkän matkan päästä, ellei käytä urakoitsijaa. Menee äkkiä päivä väliä ajellessa ja polttoainekin on niin halpaa :wink:
kettu
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja kettu »

Joo ei pikku lohkoista kannata paljoa maksaa työläitä pyöriä isoilla hinattavilla koneilla ja hajallaankin yleensä. Ostin juuri muutama vuosi sitten 20 ha a4500 ekee hehtaarista yhdessä palassa ja salaojia ei tarvita kun on vanhaa järven pohjaa. M-järvi ei ole enää oulun lääniä mutta ei siellä kovin kaksisia ne pellot kylläkään ole pieniä ja kivisiä lohkoja mutta on sielläkin toki poikkeuksia.
Jari

kettu kirjoitti:M-järvi ei ole enää oulun lääniä mutta ei siellä kovin kaksisia ne pellot kylläkään ole pieniä ja kivisiä lohkoja mutta on sielläkin toki poikkeuksia.
Tarkoitin Merijärveä,mitähän sinä? Sielläkin poikkeuksia mutta eikös ne vahvistakin säännön :D

Joku tuossa sanoi ettei karjatilallisen kannata haalia peltoa kauempaa,miksei? Ei nyt haalimalla haalia,mutta mikäli halvalla saa,mikä estää. Laittaa vaikka kesantoon,kesannoitava kuitenkin ja kuka viittii oman tuvan alla kesannoida peltojaan...
O.J.

Jari kirjoitti:...Joku tuossa sanoi ettei karjatilallisen kannata haalia peltoa kauempaa,miksei? Ei nyt haalimalla haalia,mutta mikäli halvalla saa,mikä estää. Laittaa vaikka kesantoon,kesannoitava kuitenkin ja kuka viittii oman tuvan alla kesannoida peltojaan
No jos riittävän halvalla saa, niin mikä ettei... Saapi jättää tarjouksia :wink:
Jari

O.J. kirjoitti:No jos riittävän halvalla saa, niin mikä ettei... Saapi jättää tarjouksia :wink:
Taitaa olla liian kaukana :lol: Saisit heti puolitoista tonnia hehtaarilta mikäli pellot ois lähempänä :lol:
O.J.

Jari kirjoitti:
O.J. kirjoitti:No jos riittävän halvalla saa, niin mikä ettei... Saapi jättää tarjouksia :wink:
Taitaa olla liian kaukana :lol: Saisit heti puolitoista tonnia hehtaarilta mikäli pellot ois lähempänä :lol:
Tuota, en oo noita vähäisiäkään myymässä. Ostaa voisin, jos joku vaan möis :)
agroholisti

Lukematon viesti Kirjoittaja agroholisti »

Kyllä se on tuo 6000 eskoo ihan maksimi mitä vois kuvitella maksavasa, joskus tulevaisuudessa jos ei saa raivata peltoa ja sattuis saamaan läheltä ni vois tuon 6000€ maksaa mutta on kyllä liian kallista
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Ei tietenkään ole järkeä yli 6000 €:n hinnassa, mutta kun muutenkaan et saa. TE-keskus rahoittaa kuulemma nyt maks. 6400 euron hehtaareita täällä. Olen pitänyt meteliä naapurustossa siitä ettei kilpailtaisi toisiamme vararikkoon vaan koitettaisiin vaikka vähän sopia etukäteen.. mutta ei oikein tule mitään, sitäpaitsi pellonostajia on tullut jopa 50 km:n päästä hyville apajille.
Kaupat ovat pyörineet pitkään 6000 €:n pinnassa vielä ja epävarmuutta taitaa olla ilmassa. Suurimmiksi laajentuneet karjatilat ovat investoineet maksuvalmiutensa isojen peltokauppojen ulkopuolelle ja myyjät hakevat ostajiksi mieluiten "paluumuuttajia" joilla raha useinkaan ei ole minimitekijä. Viimeisimmästä olen tarjonnut 6200 €/ha enkä taida enää olla kilpailussa mukana edes. Enkä mene, rajansa kaikella.
Olisiko tämä se maakauppa tällä alueella joka näyttää notkahduksen joko kovaan hinnannousuun tai pieneen laskuun?
Minulle sopisi 4000 euron hintataso, kuulitteko myyjät.
landelle

Lukematon viesti Kirjoittaja landelle »

Kummallista.
Olenko tosiaan ainoa joka asuu maatalouteen sopimattomalla alueella?
Täälläpäin saa peräkulmienkin plänteistä maksaa yli kympin hehtaarilta. Jostain saattaa saada avo-ojamaita alle vanhan 60 000markan.
Laajenna siinä sitten tilaa, varsinkin kun lisämaita ei ole usein tyrkyllä tohonkaan hintaan.

Syynä lienee alueen sikatilavaltaisuus ja sopivan lisälannanlevitysalan hintaa ei niin tarkkaan lasketa?
Vastaa Viestiin