kyntövakojen suoruus
Valvoja: Farmari-ryhmä
kyntövakojen suoruus
kuinkas tärkeetä foorumilaisille, niille jotka vielä kyntää, on tuo kyntövaon suoruus? ja pyrittekö aina saamaan aurat oikeisiin säätöihin?
Itse yritän aina pitää suorana, mutta aina se ei onnistu., joillakin kuitenkin tuntuu olevan koko ajan se vako vino.. Eihän tämä mitään ratkase, samalla tavalla se maa kääntyy, suoraan ja mutkalla ajaessa.
Itse yritän aina pitää suorana, mutta aina se ei onnistu., joillakin kuitenkin tuntuu olevan koko ajan se vako vino.. Eihän tämä mitään ratkase, samalla tavalla se maa kääntyy, suoraan ja mutkalla ajaessa.
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Viimeksi tänään totesin, ettei ne ainakaan mulla näy pysyvän viivasuorina. Hommaa hankaloittaa mm. epämuotoiset lohkot, hel*etin kivinen maa, sekalainen määrä kierreltäviä sähköpylväitä haruksineen, rinnettä vähän joka suuntaan jne.
Pääasia, kun maa kääntyy kunnolla ja viilut ovat suunnilleen tasaisia.
Pääasia, kun maa kääntyy kunnolla ja viilut ovat suunnilleen tasaisia.
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
- forssu
- Luokka: yli 300 hv
- Viesti:
itsellä kanssa oli tänä syksynä samaa ongelmaa alko kaartamaan suht pitkä sarka aika pahasti vaikka alotus oli täysin suora. mua ainakin kans ottaa pattihin jos viimeinen veto tulee kovin mutkainen ja on sillälailla että se näkyy tielleMullifarmari kirjoitti:Mielelläähän sitä koittaa pitää suorana. Kun on lohko missä toinen pää hietaa, keskellä multamaata ja toinen pää hiesua, niin aura tuntuu elävän omaa elämäänsä... Väkisin alkaa kaartua, vaikka kuin säädät kohilleen ..Teetättää sit vähän ylimäärästä lopetuksissa
Mutta aika harvoin on sellainen tilanne että lohkossa ei olisi yhtään kiilanmuotoisuutta. Eli lopussa joutuu kuitenkin korjailemaan vaikka kyntö olisi täysin aloitusreunan suuntaista. Siksi en ole yrittänytkään saada kyntöjäljestä suoraa.forssu kirjoitti:alko kaartamaan suht pitkä sarka aika pahasti vaikka alotus oli täysin suora. mua ainakin kans ottaa pattihin jos viimeinen veto tulee kovin mutkainen ja on sillälailla että se näkyy tielle
Joissakin lohkoissa on toinen reuna mutkainen, ja joka toinen vuosi kyntö pitää aloittaa mutkaisesta reunasta. Tällöin olen yleensä kyntänyt joka vedon alusta loppuun vaikka jälki onkin selkeästi mutkainen. Vasta n. 10 m ennen lopetusreunaa olen aloittanut oikaisemisen. Ei se kaarevakaan kyntöjälki mielestäni huonolta näytä, koska kaikki jäljet ovat kuitenkin siististi vierekkäin. Multavilla maalajeilla kyntöviilun jälki ei edes ole kovin näkyvä.
Toki on niin, että paluuauroilla ei voi kyntää kuin loivia mutkia, jyrkemmät on pakko oikaista.
- forssu
- Viesti:
juuri näin teen ite kans et jos on mutkanen reuna niin kynnän sen mutkasena loppuun ja oikasen sitte sen lopetus laidan suuntaseksi vasta lopus.toi sarka mistä ennemmin kirjotin niin siinä sai kyllä lähtee liikkeelle suorasta laidasta mut se vain alko kaartaaturkki kirjoitti:Mutta aika harvoin on sellainen tilanne että lohkossa ei olisi yhtään kiilanmuotoisuutta. Eli lopussa joutuu kuitenkin korjailemaan vaikka kyntö olisi täysin aloitusreunan suuntaista. Siksi en ole yrittänytkään saada kyntöjäljestä suoraa.forssu kirjoitti:alko kaartamaan suht pitkä sarka aika pahasti vaikka alotus oli täysin suora. mua ainakin kans ottaa pattihin jos viimeinen veto tulee kovin mutkainen ja on sillälailla että se näkyy tielle
Joissakin lohkoissa on toinen reuna mutkainen, ja joka toinen vuosi kyntö pitää aloittaa mutkaisesta reunasta. Tällöin olen yleensä kyntänyt joka vedon alusta loppuun vaikka jälki onkin selkeästi mutkainen. Vasta n. 10 m ennen lopetusreunaa olen aloittanut oikaisemisen. Ei se kaarevakaan kyntöjälki mielestäni huonolta näytä, koska kaikki jäljet ovat kuitenkin siististi vierekkäin. Multavilla maalajeilla kyntöviilun jälki ei edes ole kovin näkyvä.
Toki on niin, että paluuauroilla ei voi kyntää kuin loivia mutkia, jyrkemmät on pakko oikaista.
- forssu
- Viesti:
niin mutta kyllä se kans tuntuu olevan vanhojenisäntien silimäs se suoruus, jos tuloo pienikin mutka lopetukses niin heti siitä on joku sanomasVesa kirjoitti:En mää suoruudesta tiedä. Lyön vaan vältit perään, pikkuisen säädänki välillä ja yritän ajaa suoraan alotuksen. Perskules, se on kuskin silmässä se suoruus