-Justus- kirjoitti:Kateeksi käy. Kylvin vielä Olivinia syksyllä ja se toimi niinkuin Olivin toimii. 10 hehtaarista kelvollista orasta on noin kolmella aarilla. Kyllä on hanurista.
( La Heinä 12, 2008)SS kirjoitti:Niin, meillä on ollut Vakkaa, Linnaa, Nisua, Auraa, Tryggveä, Gunboa, Tarsoa, Urhoa, Olivinia ja nyt sitten viimeisenä Magnifikia. Urho on kuin ilmetty Aura, muuttuu tutun keltaiseksi tässä heinäkuulla - eikä se ole tuleentumista - lisäksi lakoontuu herkästi, jos tähkässä on painoa. Kääpiökasvuisena Tarso häviää niittynurmikallekin, todella heikko esitys. Tryggve ja Olivin eivät kestä kevätahavaa ei sitten ollenkaan. Viiden hehtaarin pellolla löytyy sitten se 30 aarin töyräs, jolla satotaso on kuusi tonnia. Muualla lähinnä vaan heinää ja juolavehnää. Gunbo on satoisa ja syyskuulla puitava lajike, tulee kyllä tonnikaupalla tavaraa, sako 160 ja valkuainen 9, sillä mennään laatusadon mallilla.
Ei kannata kadehtia. Olivin on selvästi menneen talven satamatta jääneitä lumia, niin paljon kuin sitä kehuttiinkin. Olen itse ajanut ja nähnyt paikallisten muidenkin viljelijöiden Olivinin oraat sen verta monta kertaa ajaneen ylös, että otan vilpittömästi osaa harmitukseesi.
Jalostajien lajikekuvaukset ovat ylioptimistisia, ne on saatu jollakin kuivalla hietakankaalla tai Saksassa / Ruotsissa. Sen verran kauan olen noita uusia "huippulajikkeita" kuunnellut kehuttavan, ensimmäisenä- toisena vuotena kehutaan jos miten, sitten on vaan lajike "taantunut" (vaikka ei se mitään taannu, niin kuin tuulipölytteinen ruis) ja lopulta on uuden lajikkeen täpinä kahta kauheampi ja se vanha "oli aika ronkeli loppujen lopuksi". Ja samalla viljanostaja hymähtää, että vai meinaat sää Urhoa mulle myyrä leipäviljaksi, heh. Onkos sulla yli 68 kiloo hehtopaino sentään ?
Tulee mieleen, etta nykyiset Moddukset yhdistettynä hyviin tautiaineisiin saattaisivat motivoida meikäläistä ottamaan Auran uudestaan viljelyyn, sen heikko kohta oli lakoontuminen ja tähkäidäntä sen seurauksena, mutta aika monena keväänä oraat ainakin olivat vahvat ja vihreät, ja voimakkaassa kasvussa jo aikaisin keväällä, kuin ruis konsanaan.
Ja sain sentään siitä 5200 kg/ha joskus 1990-luvun alussa...eikä taida olla TOS - maksuakaan...
-SS-