Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Kun katsoo VIPU palvelun kartoista kohtaa "valta-ojat ja vesistöt" ilmestyy
kartalle keltaisia viivoja. Tarkoittaako tämä sitä, että näiden ojien reunaan
jätetään 3 m suojakaista. Auttakkee viisaammat
Keltaisella on merkitty valtaojat, eli 1 metrin kaista riittää. Ohuella vaaleansinisellä merkitty "puro", joka tarvitsee 3 metrin suojakaistan.
Paksulla sinisellä viivalla on merkitty uomarekisterissä olevat vesistöt uuden vesilain mukaan. Tämä rajoittaa torjunta-aineiden ja lannoitteiden levittämistä ainakin joissain tapauksessa.
Valtaojat ja pikku"purot" on eri välilehdellä kuin uomarekisterin vesistöt, kannattaa tarkistaa molemmat.
Näin olen näitä asioita itse tulkinnut karttojen ja Vipun perusteella, viisaammat oikaiskoon, jos olen ihan väärässä.
Termistö Vipu-palvelussa on raivostuttavan harhaanjohtava tässä asiassa.
1) Uomarekisteri = viralliset vesistöt (lampi, järvi, joki, puro tai meri) = 3 m suojakaista ja ks-aineiden sekä lannoituksien rajoitukset voimassa näihin rajautuvilla lohkoilla.
2) Valtaojat ja vesistöt = Valtaojat ja "norot" (vesistöä ei ole alle 10 km3 valuma-alueen uomat!!) keltaisella 1 m ja vaalean sinisellä 3 m suojakaistan vaativat ojat
Vältyttäisiin monelta sekaannukselta kun välilehtien nimet Vipu-palvelussa muutettaisiin...
fendt kirjoitti:Minkäs väristen viivojen viereen voi kylvää suojakaistaa?
Tarkoitatko suojaVYÖHYKETTÄ ?? Sitä voi kylvää "kaiken väristen" viivojen viereen eli lohkot jotka rajoittuvat vesistöön tai valtaojaan ovat ovat suojavyöhykkeeksi mahdollisia.