Joko pellolla ?
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
ahma450
- Luokka: yli 100 hv
Re: Joko pellolla ?
Täälläpäin ovat lietettä levittäneet heinäpelloille.Joku tainnut vähän kauraa kylvää.Multamailla routaa,pinta pölykuiva.Kyntöä vois kokeilla lähipäivinä.Isännät täällä pysyneet ihmeen rauhallisina
Kai sitä täytyy viikon päästä aloitella..
Vapun jälkeen oli tarkoitus käydä pellolla, mutta viivästyy. Eilen kuumetta 39 astetta, tänään vielä 38 astetta, yskä kova, näkyypähän millon paranee.
Tänään tuli viimeiset ohrat maahan. Enää ei jää kuin heinän ja rehukaalin kylvö.
mä oon ollu keskiviikosta asti tauolla. Loput pellot ei oikeen oo vielä parhaimmillaan ja kun ollut harvinaisen kylmää niin meinasin, että kärsii tässä vielä odotella.
Mun kylvökone on ollut jo 10 vrk välitauolla ja näyttää että tauko ei lopu vieläkään lähipäivinä, sen verran kalseata on, eilenkin pellot valkoisina...masto kirjoitti:mä oon ollu keskiviikosta asti tauolla. Loput pellot ei oikeen oo vielä parhaimmillaan ja kun ollut harvinaisen kylmää niin meinasin, että kärsii tässä vielä odotella.
Täällä ollut hirmuisia yöpakkasia, eikä päivälläkään vitosta kummempia lämpötiloja, eilen vielä huomattavasti kylmempää. Satoikin, lunta, sulas heti pois mutta huolestuttaa miten pinnan lähelle jääneet siemenet jotka imeneet kosteutta. Kuinka niille käy, enää ei lupaa pakkasia mutta nollakelejä muutamaksi yöksi ts. maa on kuurassa joka aamu...turkki kirjoitti:Mun kylvökone on ollut jo 10 vrk välitauolla ja näyttää että tauko ei lopu vieläkään lähipäivinä, sen verran kalseata on, eilenkin pellot valkoisina...masto kirjoitti:mä oon ollu keskiviikosta asti tauolla. Loput pellot ei oikeen oo vielä parhaimmillaan ja kun ollut harvinaisen kylmää niin meinasin, että kärsii tässä vielä odotella.
Vehnät tänään loppuun, ehkä, ohraa kai aloittelen puolen viikon maissa. Tuntuu hullulta passailla kun pellot kylvökunnossa, kevät on aikainen peltojen puolesta mutta kelit on ihan normaaleja ajankohtaan nähden!
Ja kyllä mie sanon!!! Lunta ootettiin koko pitkä kylmä talvi eikä paljoo näy...nyt sitte ku pitäs siementää peltoa ni nyt tulee
. No joo ei oo ku max. 5 senttiä, toivottavasti sulas pois. Kauraa ja ohraa kylvetty tähän mennessä 1/3 alasta. Kyllä tämä tästä vielä toivottavasti kevääks muuttuu. Perjantaina viimeeksi kylvämässä. Näin etelä-karjalassa.
- Auts
- Luokka: >500hv
Voisi omaa tilanettakin päivittää.
Kauran noin 20 ha eli puolet kevään kylvöistä oli vappu-aattona maassa.
Toinen puolisko ohraa oli "lähes" kokonaan maassa (pari vetoa metsänreunasta) äitienpäivän aattona eli eilen.
Kuitenkin ohran kylvön ensimmäisen ja toisen kylvöpäivän välisenä yönä (6-7 päivä) oli reilut 5 astetta pakkasta.
Sadokorjuun perinteistä ketjua odotellessa.
Kauran noin 20 ha eli puolet kevään kylvöistä oli vappu-aattona maassa.
Toinen puolisko ohraa oli "lähes" kokonaan maassa (pari vetoa metsänreunasta) äitienpäivän aattona eli eilen.
Kuitenkin ohran kylvön ensimmäisen ja toisen kylvöpäivän välisenä yönä (6-7 päivä) oli reilut 5 astetta pakkasta.
Sadokorjuun perinteistä ketjua odotellessa.
- junttieinari
- Luokka: yli 300 hv
Täällä Savossa nurmet lannoitettu sekä Yaralla että lietteellä. Torstaina kylvin kokeeksi kuivimmalle etelärinteelle kaura-raiheinäseosta laitumeksi, ei viellä kauheasti maa pölissyt. Viljan kylvöt saa viellä odottaa, toivottavasti viikonlopun sade hieman tasasi kosteusoloja.
Torstaista sunnuntaihin iltaan mennessä satanut noin 30mm. Näkyy jo pelloilla lätäköitä, ei tartte lähi päivillä kylvöjä jatkaa.
Alkaa olla pellot muistuttaa järviä täälläpäin
Saas nähdä mitä tästä tulee.. Joutuuko vielä jotain kylvämään uusiksi.
Ei vielä edes aloitettu toukoja. Kokeilin sunnuntaina kyntää suolohkoa ja homma jäi puoleen hehtaariin, ei meinaa saada auroja työsyvyyteen roudan vuoksi.
Nyt sitten satanu vettä 20 milliä, jospa sais routa kyytiä ja hiesumaiden kosteus tasaantuis.
Uus lietekärrykään ei ole vielä ilmestynyt pihaan joten lietehommatkin odotuttaa. Mut kynnöt ensin pois alta että sais parikkaita alle. Putsataan sitten odotellessa vaikka traktorin lasit puhtaaksi
Nyt sitten satanu vettä 20 milliä, jospa sais routa kyytiä ja hiesumaiden kosteus tasaantuis.
Uus lietekärrykään ei ole vielä ilmestynyt pihaan joten lietehommatkin odotuttaa. Mut kynnöt ensin pois alta että sais parikkaita alle. Putsataan sitten odotellessa vaikka traktorin lasit puhtaaksi
No niin, on kuorettumaa rikottu ja toista kierrosta kylvetty muutamia hehtaareja. Lammikkopaikat mätäni kokonaan ja parissa paikkaa pellon pinta ihan betonia. Ihme kyllä sieltä jotain nousee.
72 mm vettä viikossa ja jäätävän kylmät kelit ei oikein ollu hyvä yhdistelmä.
Tänään pikkasen kauraa vielä uusiksi, on niin harvaksi jäänyt vaikka yritin pintaa rikkoa. Onneksi oli siementä varastossa.
Rapsien epäonnistuminen ketuttaa kyllä eniten. Jätin nyt vähän kokeeksi, että miten se sieltä pensastuu. Rikat kuitenkin pitäs saada kuriin, kun voi Clamoxilla ruiskuttaa.
72 mm vettä viikossa ja jäätävän kylmät kelit ei oikein ollu hyvä yhdistelmä.
Tänään pikkasen kauraa vielä uusiksi, on niin harvaksi jäänyt vaikka yritin pintaa rikkoa. Onneksi oli siementä varastossa.
Rapsien epäonnistuminen ketuttaa kyllä eniten. Jätin nyt vähän kokeeksi, että miten se sieltä pensastuu. Rikat kuitenkin pitäs saada kuriin, kun voi Clamoxilla ruiskuttaa.