Joko pellolla ?

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

ahma450
Luokka: yli 100 hv

Re: Joko pellolla ?

Lukematon viesti Kirjoittaja ahma450 »

Täälläpäin ovat lietettä levittäneet heinäpelloille.Joku tainnut vähän kauraa kylvää.Multamailla routaa,pinta pölykuiva.Kyntöä vois kokeilla lähipäivinä.Isännät täällä pysyneet ihmeen rauhallisina :mrgreen: Kai sitä täytyy viikon päästä aloitella..
peehoo
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja peehoo »

Vapun jälkeen oli tarkoitus käydä pellolla, mutta viivästyy. Eilen kuumetta 39 astetta, tänään vielä 38 astetta, yskä kova, näkyypähän millon paranee.
3070 E
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 3070 E »

Tänään tuli viimeiset ohrat maahan. Enää ei jää kuin heinän ja rehukaalin kylvö.
masto
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja masto »

mä oon ollu keskiviikosta asti tauolla. Loput pellot ei oikeen oo vielä parhaimmillaan ja kun ollut harvinaisen kylmää niin meinasin, että kärsii tässä vielä odotella.
turkki

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

masto kirjoitti:mä oon ollu keskiviikosta asti tauolla. Loput pellot ei oikeen oo vielä parhaimmillaan ja kun ollut harvinaisen kylmää niin meinasin, että kärsii tässä vielä odotella.
Mun kylvökone on ollut jo 10 vrk välitauolla ja näyttää että tauko ei lopu vieläkään lähipäivinä, sen verran kalseata on, eilenkin pellot valkoisina...
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

turkki kirjoitti:
masto kirjoitti:mä oon ollu keskiviikosta asti tauolla. Loput pellot ei oikeen oo vielä parhaimmillaan ja kun ollut harvinaisen kylmää niin meinasin, että kärsii tässä vielä odotella.
Mun kylvökone on ollut jo 10 vrk välitauolla ja näyttää että tauko ei lopu vieläkään lähipäivinä, sen verran kalseata on, eilenkin pellot valkoisina...
Täällä ollut hirmuisia yöpakkasia, eikä päivälläkään vitosta kummempia lämpötiloja, eilen vielä huomattavasti kylmempää. Satoikin, lunta, sulas heti pois mutta huolestuttaa miten pinnan lähelle jääneet siemenet jotka imeneet kosteutta. Kuinka niille käy, enää ei lupaa pakkasia mutta nollakelejä muutamaksi yöksi ts. maa on kuurassa joka aamu...

Vehnät tänään loppuun, ehkä, ohraa kai aloittelen puolen viikon maissa. Tuntuu hullulta passailla kun pellot kylvökunnossa, kevät on aikainen peltojen puolesta mutta kelit on ihan normaaleja ajankohtaan nähden!
Lassukka
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Lassukka »

Ja kyllä mie sanon!!! Lunta ootettiin koko pitkä kylmä talvi eikä paljoo näy...nyt sitte ku pitäs siementää peltoa ni nyt tulee :D . No joo ei oo ku max. 5 senttiä, toivottavasti sulas pois. Kauraa ja ohraa kylvetty tähän mennessä 1/3 alasta. Kyllä tämä tästä vielä toivottavasti kevääks muuttuu. Perjantaina viimeeksi kylvämässä. Näin etelä-karjalassa.
Auts

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Voisi omaa tilanettakin päivittää.

Kauran noin 20 ha eli puolet kevään kylvöistä oli vappu-aattona maassa.

Toinen puolisko ohraa oli "lähes" kokonaan maassa (pari vetoa metsänreunasta) äitienpäivän aattona eli eilen.

Kuitenkin ohran kylvön ensimmäisen ja toisen kylvöpäivän välisenä yönä (6-7 päivä) oli reilut 5 astetta pakkasta.

Sadokorjuun perinteistä ketjua odotellessa.
junttieinari

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

Täällä Savossa nurmet lannoitettu sekä Yaralla että lietteellä. Torstaina kylvin kokeeksi kuivimmalle etelärinteelle kaura-raiheinäseosta laitumeksi, ei viellä kauheasti maa pölissyt. Viljan kylvöt saa viellä odottaa, toivottavasti viikonlopun sade hieman tasasi kosteusoloja.
ktm70
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja ktm70 »

Torstaista sunnuntaihin iltaan mennessä satanut noin 30mm. Näkyy jo pelloilla lätäköitä, ei tartte lähi päivillä kylvöjä jatkaa.
kehveli
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja kehveli »

Alkaa olla pellot muistuttaa järviä täälläpäin :( Saas nähdä mitä tästä tulee.. Joutuuko vielä jotain kylvämään uusiksi.
romu

Lukematon viesti Kirjoittaja romu »

Ei vielä edes aloitettu toukoja. Kokeilin sunnuntaina kyntää suolohkoa ja homma jäi puoleen hehtaariin, ei meinaa saada auroja työsyvyyteen roudan vuoksi.

Nyt sitten satanu vettä 20 milliä, jospa sais routa kyytiä ja hiesumaiden kosteus tasaantuis.

Uus lietekärrykään ei ole vielä ilmestynyt pihaan joten lietehommatkin odotuttaa. Mut kynnöt ensin pois alta että sais parikkaita alle. Putsataan sitten odotellessa vaikka traktorin lasit puhtaaksi :lol:
kehveli

Lukematon viesti Kirjoittaja kehveli »

No niin, on kuorettumaa rikottu ja toista kierrosta kylvetty muutamia hehtaareja. Lammikkopaikat mätäni kokonaan ja parissa paikkaa pellon pinta ihan betonia. Ihme kyllä sieltä jotain nousee.
72 mm vettä viikossa ja jäätävän kylmät kelit ei oikein ollu hyvä yhdistelmä.
Tänään pikkasen kauraa vielä uusiksi, on niin harvaksi jäänyt vaikka yritin pintaa rikkoa. Onneksi oli siementä varastossa.
Rapsien epäonnistuminen ketuttaa kyllä eniten. Jätin nyt vähän kokeeksi, että miten se sieltä pensastuu. Rikat kuitenkin pitäs saada kuriin, kun voi Clamoxilla ruiskuttaa.
Vastaa Viestiin