Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
maalta kun olen kotoisin niin tekisi mieli muuttaa takaisin ja tehdä pienimuotoista viljelyä + lampaiden pitoa. Teen etänä ATK-hommia neljänä päivänä viikossa, eli se on 8h päivästä pois niinä päivinä. Kerta viikkoon pitää sitten ajella toimistolle.
Tarkoituksena on hankkia jonkun verran lampaita, niin tuli mieleen että siinä samalla touhutessa voisi varmaan viljellä maatakin. Minkä kokoista tilaa tässä kannattaisi ruveta etsimään, vai tuleeko niin kiirettä että ihan turha edes ajatella jos ihan pienestä ei ole mitään iloa?
Jääkö hommasta yhtään voitolle? Nykyisellä työllä elää, mutta voisi katsella "parempaa" asuntoa/tilaa mikäli tuosta saisi yhtään ekstraa. Sen voisi suoraan sitten laittaa lainaan. Osaako kukaan sanoa mitään suuntaa antavaa Varsinais-Suomeen? En tiedä mitä viljelisin, se on täysin auki. Minkälaisista investoinneista puhutaan koneiden jne suhteen jos unohdetaan tuo itse tilan ostohinta. Entä onko jossain jotain budjettiesimerkkejä?
Kuten huomaa niin vähän ummikko olen vaikka isäni maata viljelikin, itseäni ei silloin kiinnostanut. On se kuitenkin sen verta voimissaan vielä että varmaan opettaisi, kun kerta vielä pääsisi sanomaan että "mitä minä sanoin"
Kah, itsellä likipitäen prikulleen sama konsepti muttei lampaita.
Pyöritän palkkatyön ohessa 70 ha:n kasvinviljelytilaa. Lomat, illat, viikonloput, menee lumettomana aikana suht tiiviisti pellolla, eli venyä pitää. Talvisin toki helpompaa. Emme halunneet enää eläinten hoitoa tähän härdelliin, tekemistä kun piisaa noille hehtaareille muutenkin. Käsittääkseni lampaita saisi olla melkoinen katras jos meinaa jotain tuloakin saada. Naudat taasen jo työläämpiä hoitaa varsinkin jos virka-ajan on kiinni muualla. Maatalous tuottaa nyt sen verran ekstraa että olemme puolison kanssa lyhennetyllä työviikolla toistaiseksi, kiva bonus kun lapset ovat vielä pieniä. Toisaalta jos nyt tulisi lähtö ansiotyöstä niin ei tipahda täysin tyhjän päälle, näillä leveysasteilla kun ei noita IT-alan työpaikkoja ole tarjolla.
Vinkkinä, etsi kumppaneita verkostoosi: pyri ulkoistamaan kalliita viljelytoimenpiteitä, hanki muuten koneita kimpassa eli konekustannukset kuriin. Koneinvestoinnit riippuvat kovasti tuotantosuunnasta ja pinta-alasta: vilja tarvitsee kuivurin, puimurin ja varastosiilot, heinällä (luonnollinen vaihtoehto lampaiden kanssa) riittää niittomurskain, paalain ja käärijä. Muokkaus- ja kylvökalustoa tarvitaan joka tapauksessa. Traktoriksi noin +-100 hv nelikko etukuormaimella, kaveriksi joku vanhempi aisankannattaja. Jos mahdollista niin tee sadontuotantosopimus esim lähistöllä olevan karjatilan kanssa jolloin viljeltävä sato ei jää käsiin.
Jos et pääse SPV:n kautta toimivaan maatilaan kiinni niin voi olla aika haasteellinen paikka alkaa kovalla rahalla lähtemään tyhjästä liikkeelle...