Damagee...
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Damagee...
Olikin vähän liian kivaa auringon paistaessa availla tukkeutunutta pelto-ojaa kunnes paukahti kääntömoottorista jotakin rikki oikein perusteellisemmin, kyse on -99 Daewoon S55 kaivurista.
Re: Damagee...
Paljonko oli tunteja koneessa, nimimerkillä kaivuria ostamassa.
Re: Damagee...
8600 tuntia että onhan toki jonkun verran jo ajettukin. Jos ostat kaivurin niin Doosan/Daewoot saa tosi halvalla, mutta Hitachi ja Volvo olisivat omat suosikit jos konekaupoille pitäisi lähteä. Kaivuut kyllä sujuu että ei siinä puolessa vikaa. Varaosasaatavuus Daewoolle on ollut ihan hyvä eikä aivan niin kalliitakaan ole osat ainakaan näihinpikkukoneisiin mitä joskus olivat.scat kirjoitti:Paljonko oli tunteja koneessa, nimimerkillä kaivuria ostamassa.
- junttieinari
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 380
- Liittynyt: 09 Maalis 2008, 18:27
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Damagee...
Torstai on toivoa täynnä...
09.00 Kuusnelkku Valtu ei halua käynnistyä, pienen suostuttelun jälkeen lähtee kuitenkin.
09.15 Valtu sammuu kesken ajon. Jotain mystistä on tekeillä sähköpuolella, onnistuu vielä kuitenkin käynnistymään.
09.45 Valtu hyytyy lopullisesti pihamaalle.
10.00 Soitto huoltomiehelle, lupaa tulla iltapäivällä. Epäilee virtalukkoa syypääksi.
11.00 Kaurakuorman tyhjennys alkaa.
11.01 Viljaruuvi haluaa syodä virtajohtonsa, komean valokaaren kera.
11.30 Johto korjattu, homma jatkuu.
13.30 Kuorma tyhjätty, viljalapio tekee itsarin heittäytymällä kärryn pyörän alle.
17.00 Huoltomies pihassa.
17.15 Kojetaulu purettu, virtalukko ehjä.
17.45 Syy vikaan löytyy, moottorinohjausboxille virtaa syöttävä johto hapettunut poikki akkukengän kupeesta.
18.15 Kone kasattu, päivä pelastettu.

09.00 Kuusnelkku Valtu ei halua käynnistyä, pienen suostuttelun jälkeen lähtee kuitenkin.
09.15 Valtu sammuu kesken ajon. Jotain mystistä on tekeillä sähköpuolella, onnistuu vielä kuitenkin käynnistymään.
09.45 Valtu hyytyy lopullisesti pihamaalle.
10.00 Soitto huoltomiehelle, lupaa tulla iltapäivällä. Epäilee virtalukkoa syypääksi.
11.00 Kaurakuorman tyhjennys alkaa.
11.01 Viljaruuvi haluaa syodä virtajohtonsa, komean valokaaren kera.
11.30 Johto korjattu, homma jatkuu.
13.30 Kuorma tyhjätty, viljalapio tekee itsarin heittäytymällä kärryn pyörän alle.
17.00 Huoltomies pihassa.
17.15 Kojetaulu purettu, virtalukko ehjä.

17.45 Syy vikaan löytyy, moottorinohjausboxille virtaa syöttävä johto hapettunut poikki akkukengän kupeesta.
18.15 Kone kasattu, päivä pelastettu.

Re: Damagee...
Taas tuli ajetuksi kevätkyntöä esijankkurilisävarusteella. Överumin seisontajalka ei vaan kestä väkivahvan Foortin vetovoimaa vaan nurjahtaa kaksinkerroin.
-SS-
-SS-
Re: Damagee...
Torstaina vastustamahan rupes oikeen huolella.keskiviikkona alotettu salaojitus jäi vähä kesken,torstaille jäi parin tunnin työ..muut meni jo aikaasemmin aamulla,itte menin ku askarehet oli siinä mallis,toiseksi viimeistä liitosta moralla,peukalon ja etusormen välihin ..piip.. moinen tuuletusreikä.noo mun ojitus loppu sitte siiihen,sairaalahan kursittavaksi,ja jos ei jo muuten ..piip.. tarpeeksi niin jd 6400 lykkäs valakooset savut ojitus työmaan päätteeksi.muut toi jontikan lavetilla kotia ja sitä sitte purkimahan 1,5 kätisenä,kannentiivisteen vaihto..eilen sitte ympäri maakuntaa haalimahan osia ja kantta oikohiottavaksi,ja tottakai yks suutin piti ottaa paloona irti.maanantaina pitääs ny sitte tulla loput osat..hommaa piisaas nyt aiva tarpeeksi muutenki
Re: Damagee...
Tumesta Controller-tietokone simahti kesken päivän, ei toimi ajourat eikä lannoitteen kaukosäätö. Ja korjaamaan sitä ei pysty kuulemma nykytekniikan komponenteilla, liian vanha ohjelmisto. No, maanantaina uus Agrocont tilalle... Ihanan kallista. Sain sentään lannoitesäädön kiristettyä kohdilleen mutteripatentilla. Kylvö saa jatkua huomenna kumminkin.
Re: Damagee...
Kevätpuinneilla kippasin rypsit kaatokuiluun -> kaksi kuilun päällä olevaa siilon luukkupohjallista paskaksi -> nämä väännätti koko rakennusta niin että elevaattorikin liikahti 2-3cm. Tästä johtuen elevaattori piti pirunmoista elämää => hieman ylimääräistä oikomistyötä. Onneksi selvisi 3 tunnin operaatiolla. Taas piti kantapään kautta oppia...
Överumeihin piti hakea yksi hydrauliletku, oli nirhaantunut puhki. Onneksi paikallisella huoltoasemalla on kattava varaosavarasto ja ammattitaitoinen henkilö lähes aina vuorossa!
Överumeihin piti hakea yksi hydrauliletku, oli nirhaantunut puhki. Onneksi paikallisella huoltoasemalla on kattava varaosavarasto ja ammattitaitoinen henkilö lähes aina vuorossa!
Re: Damagee...
Vakava vaurio luottamukseen kiertokokeeseen. Nestepeitattu ohra, selvästi nihkeää, parin tunnin jälkeen niin töhnässä syöttölaite, että syöttömäärä laski 30%. Yksi ratkaisu on katsoa pinta-alamittarin lukemat joka säiliöllisen välillä. Kun ei vaan tullut mieleen aikaisemmin.
Kaikki peitatut eivät samalla tavalla "tahtaa" sinne syöttimiin. Esim. peitattua vehnää meni ihan saman verran koko ajan. No, oppia ikä kaikki.
-SS-
Kaikki peitatut eivät samalla tavalla "tahtaa" sinne syöttimiin. Esim. peitattua vehnää meni ihan saman verran koko ajan. No, oppia ikä kaikki.
-SS-
Re: Damagee...
Eilen vaihdoin TS 115 etuakselistosta öljyjä ennen kuin tosi töitä aloitellaan. Lievästi ketutti kun öljyn mukana pyrki ulos myös yksi pultti... Tyyppivika, lautaspyörän pultit löystyneet.
Huomenna puretaan ja toivotaan että päästään uusilla pulteilla ja lukkoliimalla.
Onni onnettomuudessa että vika tuli ilmi jo nyt, eikä vasta lietevaunun kanssa alamäkeen rullatessa.
Huomenna puretaan ja toivotaan että päästään uusilla pulteilla ja lukkoliimalla.
Onni onnettomuudessa että vika tuli ilmi jo nyt, eikä vasta lietevaunun kanssa alamäkeen rullatessa.
Re: Damagee...
Switserin imupuolen puhallinkotelon kehäpultti pomppasi kierteiltään ulos. Se pultti piti paikallaan toisen ohella hukkaportin painekelloa. Painekellon asento muuttui ja sen letku oli mennyt konepeltiä vasten lyttyyn. Ääni muuttui äestyksessä äkkiä suhisevaksi ja kovaksi, tuli sitten tutkittua imusarja ja turbiinipyörä, ei mitään jälkeä, ei välyksiä akselissa, pyöri herkästi, sen pultin huomasinkin juuri vasta kun olin menossa viiltämään ranteeni auki.
Laitoin pitemmän pultin, paremmilla kierteillä, ja erillisellä mutterilla kiristin sen painekellon telineen laatan kiinni turbiinikotelon kylkeen. Katsotaan nyt kestääkö kiinni. Pultin pää ei ainakaan ota kiinni mihinkään siivikkoon.
Tämmöstä kiusaa. Jos ei tule kuntoon, lykkääntyy sitten kylvöjen jälkeen. Ahtopaineiden vuoto kyseisestä pultinreiästä ei ole kovin merkittävä, vetoa tuntuu riitttävän.
-SS-
Laitoin pitemmän pultin, paremmilla kierteillä, ja erillisellä mutterilla kiristin sen painekellon telineen laatan kiinni turbiinikotelon kylkeen. Katsotaan nyt kestääkö kiinni. Pultin pää ei ainakaan ota kiinni mihinkään siivikkoon.
Tämmöstä kiusaa. Jos ei tule kuntoon, lykkääntyy sitten kylvöjen jälkeen. Ahtopaineiden vuoto kyseisestä pultinreiästä ei ole kovin merkittävä, vetoa tuntuu riitttävän.
-SS-
- junttieinari
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 380
- Liittynyt: 09 Maalis 2008, 18:27
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Damagee...
Onnistuin melkein polttamaan lietepumpun kulmavaihteen viime viikolla. Akselintumpin stefa oli ulostautunut talven aikana, ja päästänyt öljyt pihalle. Onneksi ei ehtinyt kauaa pyöriää kuviltaan.... 

Re: Damagee...
Äestyshommissa (perjantaina illalla) meni Valmet 915:n ohjaus jäykäksi. Ihmettelyn jälkeen huomattiin kahden hydraulipumpun sidospultin olevan löysällä. Ohjaus toimi kuitenkin kierrosilla vielä auttavasti joten kone ajettiin lähipellolta pajalle. Purkamisen jälkeen selvisi että pumpun sisäpuolen päätylaipan tiivisteet oli palasina.
Lauantaina haettiin IKH:lta uusi Dynamaticin kaksoispumppu ja tällättiin koneeseen kiinni. Asennuksessa pumppu jäi käsin taputtelemalla pari milliä raolleen, mutta kiinnityslaipan pultteja kiertämällä helposti pohjaan asti. Testaus traktorin tyhjäkäynnillä - nostolaite toimii, mutta ohjaus ei (ei eroa onko kone käynnissä vai ei). Ei muuta kun pumppua irrottamaan uudestaan. Pumppu olikin nyt tiukasti paikallaan ja vaati kampeamista irrotakseen. Irtoamisen jälkeen kytkentäholkki jäi kiinni riukuakseliin ja vaati vielä ulosoton pakan purkamisen ennen kun sai tilaa ulosvetäjälle. Kytkentäholkin booritus oli koneistettu nähtävästi liian tiukaksi ja riukuakseli oli leikannut kytkentäholkin booritusta koko kierroksen matkalta. Lisäksi ohjauksen paineputki oli nyt täynnä öljyn sekaan vatkattua metallimujua.
IKH:lla pumpun vaihto toimi mallikkaasti, ainoana kärsimyksenä uuden pumpun saapuminen tiistaiksi. Pumpun hakureissulle Valmetin riukuakseli mukaan ja kytkentäholkin testaus liikkeen pihassa, hyvältä näytti. Paineputken puhaltelu, pari korvatulppaa paineilmalla putkesta läpi, uusi pumppu nro kaksi kiinni koneeseen ja testaus - ohjaus ei toimi vieläkään, nostolaite toimii. Jo on *kele.. Onneksi sentään metallit pysyvät pumpussa.
Paineputki auki ja kone käyntiin - öljyä tulee putkesta. Orbitrolin paluuputki auki ja kone käyntiin - öljyä tulee putkesta. Orbitroli irti ja purkuun - sisällä muutamia pieniä metallihippuja mutta ei mitään toimintaan vaikuttavaa. Kasauksen jälkeen testaus ja ei muutosta toimintan. Mikähän sitä nyt oikein vaivaa.. Painemittarikin löytyisi, mutta ei sopivaa nippaa hyllyssä.
Lauantaina haettiin IKH:lta uusi Dynamaticin kaksoispumppu ja tällättiin koneeseen kiinni. Asennuksessa pumppu jäi käsin taputtelemalla pari milliä raolleen, mutta kiinnityslaipan pultteja kiertämällä helposti pohjaan asti. Testaus traktorin tyhjäkäynnillä - nostolaite toimii, mutta ohjaus ei (ei eroa onko kone käynnissä vai ei). Ei muuta kun pumppua irrottamaan uudestaan. Pumppu olikin nyt tiukasti paikallaan ja vaati kampeamista irrotakseen. Irtoamisen jälkeen kytkentäholkki jäi kiinni riukuakseliin ja vaati vielä ulosoton pakan purkamisen ennen kun sai tilaa ulosvetäjälle. Kytkentäholkin booritus oli koneistettu nähtävästi liian tiukaksi ja riukuakseli oli leikannut kytkentäholkin booritusta koko kierroksen matkalta. Lisäksi ohjauksen paineputki oli nyt täynnä öljyn sekaan vatkattua metallimujua.
IKH:lla pumpun vaihto toimi mallikkaasti, ainoana kärsimyksenä uuden pumpun saapuminen tiistaiksi. Pumpun hakureissulle Valmetin riukuakseli mukaan ja kytkentäholkin testaus liikkeen pihassa, hyvältä näytti. Paineputken puhaltelu, pari korvatulppaa paineilmalla putkesta läpi, uusi pumppu nro kaksi kiinni koneeseen ja testaus - ohjaus ei toimi vieläkään, nostolaite toimii. Jo on *kele.. Onneksi sentään metallit pysyvät pumpussa.
Paineputki auki ja kone käyntiin - öljyä tulee putkesta. Orbitrolin paluuputki auki ja kone käyntiin - öljyä tulee putkesta. Orbitroli irti ja purkuun - sisällä muutamia pieniä metallihippuja mutta ei mitään toimintaan vaikuttavaa. Kasauksen jälkeen testaus ja ei muutosta toimintan. Mikähän sitä nyt oikein vaivaa.. Painemittarikin löytyisi, mutta ei sopivaa nippaa hyllyssä.
-
- Luokka: yli 100 hv
- Viestit: 125
- Liittynyt: 05 Maalis 2008, 11:39
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Damagee...
Onko koneessa etunl. tai etukuormain? Muutamia vastaan noita juttuja tullut, itsellekin kymmenen vuotta sitten. Särkikin paikkoja kiitettävästi, mutta vakuutus auttoi kuluissa. Alkaa vain vahvasti epäilys tiettyä rengasmerkkiä kohtaan ja mahdollista vierintäsäteen muutosta etenkin kuormituksen aikana eli muutttuuko välityssuhde silloin liikaa? Nämä ensiasennusrenkaat todella pehmeät kuormitettuna isoillakin paineilla, muissakin merkeissä tullut vastaan kummallisia nelivedon kytkimen rikkoutumisia ja lautaspyörän pulttien löystymistä.stemma kirjoitti:Eilen vaihdoin TS 115 etuakselistosta öljyjä ennen kuin tosi töitä aloitellaan. Lievästi ketutti kun öljyn mukana pyrki ulos myös yksi pultti... Tyyppivika, lautaspyörän pultit löystyneet.
Huomenna puretaan ja toivotaan että päästään uusilla pulteilla ja lukkoliimalla.
Onni onnettomuudessa että vika tuli ilmi jo nyt, eikä vasta lietevaunun kanssa alamäkeen rullatessa.
Re: Damagee...
Johan Teere kirjoitti:Onko koneessa etunl. tai etukuormain? Muutamia vastaan noita juttuja tullut, itsellekin kymmenen vuotta sitten. Särkikin paikkoja kiitettävästi, mutta vakuutus auttoi kuluissa. Alkaa vain vahvasti epäilys tiettyä rengasmerkkiä kohtaan ja mahdollista vierintäsäteen muutosta etenkin kuormituksen aikana eli muutttuuko välityssuhde silloin liikaa? Nämä ensiasennusrenkaat todella pehmeät kuormitettuna isoillakin paineilla, muissakin merkeissä tullut vastaan kummallisia nelivedon kytkimen rikkoutumisia ja lautaspyörän pulttien löystymistä.stemma kirjoitti:Eilen vaihdoin TS 115 etuakselistosta öljyjä ennen kuin tosi töitä aloitellaan. Lievästi ketutti kun öljyn mukana pyrki ulos myös yksi pultti... Tyyppivika, lautaspyörän pultit löystyneet.
Huomenna puretaan ja toivotaan että päästään uusilla pulteilla ja lukkoliimalla.
Onni onnettomuudessa että vika tuli ilmi jo nyt, eikä vasta lietevaunun kanssa alamäkeen rullatessa.
On siinä Triman 4.80, aika iso tuohon koneeseen. En oikein usko rengasmerkin vaikutukseen ja muutenkin olen pitänyt aika kovia paineita etuakselilla.
Ennemminkin epäilen että akselitehtaalla on säästelty lukkoliimassa. Näitä vaurioita on ollut niin monenlaisella käytöllä olleista koneissa, että syy taitaa olla siellä valmistajapäässä.
Selvisin kuitenkin aika vähällä, lautaspyöräpari on hyvässä kunnossa, tasauspyörästön kotelo ja tietysti pultit menivät vaihtoon, samoin kuin metallitahnalla hiotut laakerit...