NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

TL-100
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 18:28
Paikkakunta: Vilppula/Kolho

NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja TL-100 »

Minkälaisia kokemuksia arvon raadilla on TM sarjan koneista lähinnä viimeisistä vuosimalleista.
Kiinnostas TM 155 etukuormaajalla.?
Vaihteistot/suunnanvaihdon kesto?
Polttoainetalous?
Paino esim.rehukasan tallaus?
Mitkä versiot kulkis sen rapiat 50 km/h
Ketteryys esim.lumityöt?
Vaihteistoversiot?
Mitä kannattaa ottaa huomioon jos kyseistä konetta katselee?
Sillä kyselen kun olen ajanut oikeastaan mekaanisella vaihteistolla olevalla koneella.
Tänhetkinen kone NH TL-100+ek.jossa on mek.suunnanvaihto eikä ole ilmastointia,
alkas pikkuhiljaa kaipaileen kytkinjalalle helpotusta :)
petse69
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Tammi 2008, 17:25

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja petse69 »

Itselläni on TM 120 vuosimallia 04. Uutena kun tuli taloon oli todellinen kuminauha vaihteisto mutta kun takuu umpeen käytettiin kone diesel huollossa missä pumppua rukattiin ja nyt voimaa on 180 hv. Polttoaine talous parani virittämisen jälkeen. Omani on range command vaihteistolla ja kääntyvällä etuakselilla. TM sarjasta ei ole 50 nopeudella kuin isoimmat mallit eli 175 ja 195. Mutta itse ottaisin mieluummin kääntyvän akselin kuin 50 nopeuden. Kääntyvän etuakselin kanssa todella ketterä traktori, melkein kuin takavedolla ajaisin. peruutus vaihteita ei ole kuin 6 kappaletta ja jos paljon joutuu ajelemaan selkä menosuuntaan valitsisin ennemmin TSA/T6000 sarjan koneen. Mutta niistä en osaa kertoa mitään. Mutta jos haluat ketterän,voimakkaan ja luotettavan traktorin valinta on TM sarja kääntyvällä etuakselilla.
miika84
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 56
Liittynyt: 25 Elo 2010, 17:33
Paikkakunta: etelä savo

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja miika84 »

joo tuo kääntyvä etuakseli kyllä tekee traktorista todella ketterän. mulla on tm 140 rc vm 04. Suunnan vaihdin ja vaihteisto on kyllä todella kestäviä mutta alue vaihteiden syncrot meillä meni noin 2000 tunnissa takuu kylläkin korvasi ne, nyt ajettu noin 5000 tuntia. Meilläkin pumppua tullut silleen sopivasti kierreltyä että nopeus nyt noin 45km ja voimaa reilusti enemmän kuin alun perin. Varmaan ton 40 version saisi sen 50 kulkemaan kun laittaisi isot pyörät ja kierroksia tarpeeksi. nuihin mahtuu aika korkeatkin pyörät esim 710/70 r38 korkeutta noin 195cm.
massikka135
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 194
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 09:31
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja massikka135 »

kannattaa katsoa mahd vähän ajettua. Nimim 3700h ja öljyä palaa... mxm120 eli TM120..
Mullistaja
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 16:09

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullistaja »

Kääntyvään etuakseliin ei saa laittaa levikkeitä...
petse69
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Tammi 2008, 17:25

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja petse69 »

Mullistaja kirjoitti:Kääntyvään etuakseliin ei saa laittaa levikkeitä...
Jaa minkähän takia ei saa??
LihavaPoika
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 83
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 14:14

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja LihavaPoika »

Itsellä Käytössä TM 155 Power command super steer versio. perus 20.8 16.9 rengastuksella.
Kone ollut Alahärmässä "lumikoneena" yhdellä teollisuus/liikemiehellä joka vaihtoi tm190 tarvetta lienee ollut. Vuosi malli omassa 2003 tie nopeus 47-48kmh 2600rpm.
Tuli meidän tilalle 2005 vuonna triman kuormain tiputettiin silloin pois ja parivuotta myöhemmin
asennettiin etunostolaite jossa roikkuu pääsääntöisesti 22x45kg+kiinnikkeet ja keväisin heva etumuokkari 700kg. Tunteja nyt n4500h
Etuakselissa ei ole ollut ongelmaa mutta olen innokas rasvaaja sekä vaihdan etuakseliin niin napoihin kuin perään öljyt vuosittain muuten öljyvaihdot joka toinenvuosi moottoriin sääntöjen mukaan. Naapurilla tehtiin 155pc ss akseliin kallis remontti mutta se oli pelkkää rasvan puuteetta. koneessa etukuormain.

Naapurilla myös 155 rc tg josta vain ajovoan rattaat laitettu on nevalla telivetokärrynvedossa
talvisin lumihommissa ei suurempia vikoja.

Omassa koneessa vaihteistonpaineantureita vaihdettu 3 joita kaikkiaan 4 malli uusissa erilainen
jotka korvaavat nämä vanhan malliset. anturi hajoaa prässäyksistä eli alkaa vuotamaan.
Helppovaihtaa kun purkii hytin lattian siitä pääsee suoraan käsiksi. hinta noin 60,-
Myös jäähdyttäjän korkki mennyt ja nyt laitettiin vetolevy oli jouset huonolla hapella levyssä.

omaa konettta piristetty scanian 124 suuttimilla joilla saadaan 2 reikää lisää ja tehoa 30% lisää
kun ahdonalaista syöttöä säädetään alaspäin saadaan koneesta polttoaine taloudellisempi.
4m catrosta saakin piristyksen jälkeen vetää 2 pykälää suuremmalla.

Malli kohtaisia eroja koneissa paljon esim jäähdyttäjä vesipää vaihteistonpaineet joten tehonlisäyksessä käytettävä kohtuutta 155;lle 200hv aika yläraja ennenkuin paineita pitää nostaa. samoin äänenvaimentajan poisto voi lisätä ahtopaineita liikaa. toiset suosittavat turbon vaihtoa itse koen sen turhana maltillisilla tehon nostoilla koska ongelma on lähinnä suuttimet.

TM etujousitus ei mikään markkinoiden paras mutta kääntyvä etuakseli voittamaton. Kuinka helppoa on kärryn peruutus huonoonpaikkaan ja ketteryys muutenkin ahtaissa tiloissa. Pitkä akseliväli rauhoittaa myös tiellä mutta jonkun asteinen keulan painotus tarpeen kuitenkin tai sitten renkailla merkitys mutta kyyti silti suht tasaista.

peruutusvaihteidenmäärä se 6 mutta eteenpäin tällä onkin tarkoitus ajaa. Ajaminen todella mukavaa ja kytkin pohjassa voi loikkia vaihteiden yli 1-12 pykälillä. tälläisella kun ajaa niin muista koneista loppuu AINA pikavaihteet kesken.

TM 150 155 165 ja suuremmat on aina isompi etuakseli joka kestää myös kuormaajan mutta öljyjen vaihto erityisesti napoihin tärkeää akseli fiiatin peruja niin eine mitää maailman parhaita ole kun vertaa sigeen tai isoon carraaroon. Jarrut näissä on huonommat mitä 40 sarjan ford/nh sekä 175 ja 190 jarruiltaan kestävämmät mitä nämä pienemmät tm;mät on.

Itse olen koneeseen tyytyväinen aika perus tekniikkaa joista viat poistuu yleensä kalibroimalla kun valmetin miehet vaihtaa rattaita sinne laatikkoon ja perään. Jos nyt katselisin konetta niin enemmin 190 tai 175 paremman perän takia mutta tuskin hävityslistalle menee nykyinenkään.
2011
2011
ja101
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 104
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:58

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja ja101 »

Itse en kyllä kääntyakseliseen laittais etukuormaajaa. Tai ainakin, jos laittaisin niin nimenomaan laittaisin. Eli ostaisin traktorin, jossa ei ole ollut kuormaajaa ja sitten ostaisin uuden kuormaajan siihen.
Mullistaja
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 24
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 16:09

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullistaja »

petse69 kirjoitti:
Mullistaja kirjoitti:Kääntyvään etuakseliin ei saa laittaa levikkeitä...
Jaa minkähän takia ei saa??

Näin ainakin NH jälleenmyyjä minulle suositteli.
ja101
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 104
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:58

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja ja101 »

En sit tiedä olisko joku kestävyys juttu, mut kyl meil ainakin oli levikkeet sillo kun sellanen kone oli. Tosin kääntyvyyttä joutu rajoittamaan ettei olisi osunut tankkeihin.
Pasik
Luokka: Hevosaura
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 11:35

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasik »

petse69 kirjoitti:
Mullistaja kirjoitti:Kääntyvään etuakseliin ei saa laittaa levikkeitä...
Jaa minkähän takia ei saa??
Ottaa tosiaan tankkiin ja akkuun kiinni ellei rajoita kääntämistä reilusti.
Jos olet tosissas ostamassa niin pyydä kone kunnon koeajoon. Vaihteisto pitää saada kuumaksi että ongelmat paljastuu. Kylmillä öljyillä usein pelaa hienosti, mutta lämmettyään alkaa vaihdot tökkimään ja varoitusvalot vilkkumaan.
Avatar
Holsti
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Marras 2012, 15:59

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja Holsti »

Pasik kirjoitti:Vaihteisto pitää saada kuumaksi että ongelmat paljastuu. Kylmillä öljyillä usein pelaa hienosti, mutta lämmettyään alkaa vaihdot tökkimään ja varoitusvalot vilkkumaan.
Lämpimillä toimii jos kone vain ylipäänsä toimii, varoitusvaloja ei pahemmin ole näkynyt. Kylmänä kyllä voi tökkiä...
TL-100 kirjoitti:Minkälaisia kokemuksia arvon raadilla on TM sarjan koneista lähinnä viimeisistä vuosimalleista.
Kiinnostas TM 155 etukuormaajalla.?
Vaihteistot/suunnanvaihdon kesto?
Polttoainetalous?
Paino esim.rehukasan tallaus?
Mitkä versiot kulkis sen rapiat 50 km/h
Ketteryys esim.lumityöt?
Vaihteistoversiot?
Mitä kannattaa ottaa huomioon jos kyseistä konetta katselee?
Sillä kyselen kun olen ajanut oikeastaan mekaanisella vaihteistolla olevalla koneella.
Tänhetkinen kone NH TL-100+ek.jossa on mek.suunnanvaihto eikä ole ilmastointia,
alkas pikkuhiljaa kaipaileen kytkinjalalle helpotusta :)
Tosiaan jos 50km/h kaipaat niin kokoluokka menee isommaks väkisinkin 175 ja 190. Detaljit kysymyksiisi löydät vaikka konedatasta. Suosittelen etsimään mekaanisilla hydr. lohkoilla olevaa. Sähköisten toiminta ei vielä aina ihan sitä tasoa mitä seiskatonnisissa. Vetolevyn vaihto yleensä n. 5000h välein. Pc-loota, perusvarma vaihteisto on välttänyt näihin töihin ihan hyvin. Jos pohdit pc ja rc välillä niin suoraan vain pc.
TL-100
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 18:28
Paikkakunta: Vilppula/Kolho

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja TL-100 »

Kiitos tiedoista.
Voipi olla että kallistun tonne TSA sarjan tai T6000 sarjan koneisiin.Lähinnä tuo peruutusnopeus
on ilmeisesti tm sarjassa hidas kun pitäis päästä melkein pakilla yhtä lujaa kun eteenkin.
TSA ja T6000 sarjoista löytyy helpommin 50 km/h kulkevia.
jokapaikan höylä
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 45
Liittynyt: 20 Helmi 2009, 10:14

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja jokapaikan höylä »

TL-100 kirjoitti:Kiitos tiedoista.
Voipi olla että kallistun tonne TSA sarjan tai T6000 sarjan koneisiin.Lähinnä tuo peruutusnopeus
on ilmeisesti tm sarjassa hidas kun pitäis päästä melkein pakilla yhtä lujaa kun eteenkin.
TSA ja T6000 sarjoista löytyy helpommin 50 km/h kulkevia.
Taitaa pakit olla hitaat noissakin ellei sitten siirry portaattomiin malleihin.
Itsellä TM 155 rc jolla ajetaan noi 1300h/v ja keskimäärin 17500 km maantieajoa. vm 2008
Eli kohta tulee 100tuhatta km täyteen. 6000 h nyt mittarissa ja oikea etunapa antautui. Muuten ollaan päästy ilman isompia särkymisiä. 4000h tunnin kohdalla vaihdettiin vetolevy ja jarrulevyt. Ilmastoinnin osia on jouduttu uusimaan jonkinverran. TM,ään saa vahvistettuja jarrulevyjä jotka kestävät huomattavasti pitempään.

Työ valtionteiden hoitoa talvisin aurausta polanteiden poistoa. Hiekoitukset 15T hiekoitusvaunulla. ja kesäisin perässä tulee tuollainen.
http://www.youtube.com/watch?v=695rtHekTso

Viime kesänä tuli 1000h höylän vetoa. Loppusarjan koneet ovat ihan laatukoneen maineessa.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: NH TM sarja kokemuksia kaivataan

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

TSA:ssa on samat nopeudet eteen ja taakse.
Vastaa Viestiin