Itsellä Käytössä TM 155 Power command super steer versio. perus 20.8 16.9 rengastuksella.
Kone ollut Alahärmässä "lumikoneena" yhdellä teollisuus/liikemiehellä joka vaihtoi tm190 tarvetta lienee ollut. Vuosi malli omassa 2003 tie nopeus 47-48kmh 2600rpm.
Tuli meidän tilalle 2005 vuonna triman kuormain tiputettiin silloin pois ja parivuotta myöhemmin
asennettiin etunostolaite jossa roikkuu pääsääntöisesti 22x45kg+kiinnikkeet ja keväisin heva etumuokkari 700kg. Tunteja nyt n4500h
Etuakselissa ei ole ollut ongelmaa mutta olen innokas rasvaaja sekä vaihdan etuakseliin niin napoihin kuin perään öljyt vuosittain muuten öljyvaihdot joka toinenvuosi moottoriin sääntöjen mukaan. Naapurilla tehtiin 155pc ss akseliin kallis remontti mutta se oli pelkkää rasvan puuteetta. koneessa etukuormain.
Naapurilla myös 155 rc tg josta vain ajovoan rattaat laitettu on nevalla telivetokärrynvedossa
talvisin lumihommissa ei suurempia vikoja.
Omassa koneessa vaihteistonpaineantureita vaihdettu 3 joita kaikkiaan 4 malli uusissa erilainen
jotka korvaavat nämä vanhan malliset. anturi hajoaa prässäyksistä eli alkaa vuotamaan.
Helppovaihtaa kun purkii hytin lattian siitä pääsee suoraan käsiksi. hinta noin 60,-
Myös jäähdyttäjän korkki mennyt ja nyt laitettiin vetolevy oli jouset huonolla hapella levyssä.
omaa konettta piristetty scanian 124 suuttimilla joilla saadaan 2 reikää lisää ja tehoa 30% lisää
kun ahdonalaista syöttöä säädetään alaspäin saadaan koneesta polttoaine taloudellisempi.
4m catrosta saakin piristyksen jälkeen vetää 2 pykälää suuremmalla.
Malli kohtaisia eroja koneissa paljon esim jäähdyttäjä vesipää vaihteistonpaineet joten tehonlisäyksessä käytettävä kohtuutta 155;lle 200hv aika yläraja ennenkuin paineita pitää nostaa. samoin äänenvaimentajan poisto voi lisätä ahtopaineita liikaa. toiset suosittavat turbon vaihtoa itse koen sen turhana maltillisilla tehon nostoilla koska ongelma on lähinnä suuttimet.
TM etujousitus ei mikään markkinoiden paras mutta kääntyvä etuakseli voittamaton. Kuinka helppoa on kärryn peruutus huonoonpaikkaan ja ketteryys muutenkin ahtaissa tiloissa. Pitkä akseliväli rauhoittaa myös tiellä mutta jonkun asteinen keulan painotus tarpeen kuitenkin tai sitten renkailla merkitys mutta kyyti silti suht tasaista.
peruutusvaihteidenmäärä se 6 mutta eteenpäin tällä onkin tarkoitus ajaa. Ajaminen todella mukavaa ja kytkin pohjassa voi loikkia vaihteiden yli 1-12 pykälillä. tälläisella kun ajaa niin muista koneista loppuu AINA pikavaihteet kesken.
TM 150 155 165 ja suuremmat on aina isompi etuakseli joka kestää myös kuormaajan mutta öljyjen vaihto erityisesti napoihin tärkeää akseli fiiatin peruja niin eine mitää maailman parhaita ole kun vertaa sigeen tai isoon carraaroon. Jarrut näissä on huonommat mitä 40 sarjan ford/nh sekä 175 ja 190 jarruiltaan kestävämmät mitä nämä pienemmät tm;mät on.
Itse olen koneeseen tyytyväinen aika perus tekniikkaa joista viat poistuu yleensä kalibroimalla kun valmetin miehet vaihtaa rattaita sinne laatikkoon ja perään. Jos nyt katselisin konetta niin enemmin 190 tai 175 paremman perän takia mutta tuskin hävityslistalle menee nykyinenkään.

- 2011