Klapien ja halkojen myynti
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Klapien ja halkojen myynti
Tää on kyllä mielenkiintosta klapien hinnoittelu ja se että mitä kukakin laskee että siitä jää käteen. Siihenhän vaikuttaa niin monen monta asiaa
- Määrä
- Kalusto
- Puun hinta
- Kuivaustapa
- Oma palkka tai palkattu henkilö - Kuljetus asiakkaalle vai antaako muiden ajaa ja itte keskittyy tekemiseen
Oon sitä laskeskellu ite vaikka kuinka paljon ja tutkinu myös muitten tekemiä laskelmia ja sellaisiin lukemiin oon päässy että koivuklapin teko, kuivaus ja varastointi per klapiheittokuutio oli luokkaa 20-30€
Tuohon päälle sitten kuljetus vielä
Myös sellaista ideaa oon päässäni hautonu mikä nyt ehkä tällä hetkellä on vielä hiukan utopistinen mutta tulevaisuudessa ehkä hyvinkin mahdollinen. Eli klapiterminaali jossa oltaisiin vaan keskitytty suuressa mittakaavassa klapien tekemiseen ja kuivaamiseen.
Ja taas erilliset yrittäjät mitkä olisivat vaan keskittyneet logistiseen puoleen.
Hieman veikkaisin että siinä jäisi molemmille puolille huomattavasti suurempi voitto kun tällä perinteisellä systeemillä että tehdään kaikki ite alusta loppuun saakka
- Määrä
- Kalusto
- Puun hinta
- Kuivaustapa
- Oma palkka tai palkattu henkilö - Kuljetus asiakkaalle vai antaako muiden ajaa ja itte keskittyy tekemiseen
Oon sitä laskeskellu ite vaikka kuinka paljon ja tutkinu myös muitten tekemiä laskelmia ja sellaisiin lukemiin oon päässy että koivuklapin teko, kuivaus ja varastointi per klapiheittokuutio oli luokkaa 20-30€
Myös sellaista ideaa oon päässäni hautonu mikä nyt ehkä tällä hetkellä on vielä hiukan utopistinen mutta tulevaisuudessa ehkä hyvinkin mahdollinen. Eli klapiterminaali jossa oltaisiin vaan keskitytty suuressa mittakaavassa klapien tekemiseen ja kuivaamiseen.
Ja taas erilliset yrittäjät mitkä olisivat vaan keskittyneet logistiseen puoleen.
Hieman veikkaisin että siinä jäisi molemmille puolille huomattavasti suurempi voitto kun tällä perinteisellä systeemillä että tehdään kaikki ite alusta loppuun saakka
[
Noinhan se on ja kun maksetaan kuidusta 50 euroo kiinnolta josta taasen saa sen rapiat kaksi heittomottia ollaan noin hinnassa 25€ ja siihen tuo teko,kuivaus ja varastointi noin 25€ luku on yhteensä 50€
Jos tuolla hinnalla alkaa myymään niin talkoilla mennään, pitäis sitä kalustoakin jollain maksella...kuljetusväline millä klapia kuskailla, sille polttoainetta ja taas pitäis itsellekkin sitä rahaa saada menetetystä vapaa-ajasta...
Eilisessä iltasanomissa kokosivun juttu että kuivat klapit loppuvat es talvena
Tuo terminaalihomma on lähitulevaisuutta....
Noinhan se on ja kun maksetaan kuidusta 50 euroo kiinnolta josta taasen saa sen rapiat kaksi heittomottia ollaan noin hinnassa 25€ ja siihen tuo teko,kuivaus ja varastointi noin 25€ luku on yhteensä 50€
32€ +alv +rahti on hinta täälläKuutio kirjoitti:[
Noinhan se on ja kun maksetaan kuidusta 50 euroo kiinnolta josta taasen saa sen rapiat kaksi heittomottia ollaan noin hinnassa 25€ ja siihen tuo teko,kuivaus ja varastointi noin 25€ luku on yhteensä 50€Jos tuolla hinnalla alkaa myymään niin talkoilla mennään, pitäis sitä kalustoakin jollain maksella...kuljetusväline millä klapia kuskailla, sille polttoainetta ja taas pitäis itsellekkin sitä rahaa saada menetetystä vapaa-ajasta...
Halvemmallaki sitä kyllä on mahdollista saada
25€ on aika kova hinta teosta, kuivauksesta ja varastoinnista. Toki hinta on hieman eri tehäänkö 100 kuutioo tai vaikkapa 2500 kuutioo
-
Klapikauppias
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Noista puunteon kuluista oon varmaan tänne jo linkittäny sen Yli-Hannukselan laskelman, siitä kävi aika nopsaan ilmi juuri se, että pienillä määrillä liimaa tosiaankin setelin aina joka klapin kylkeen
Teon osuus nousee niin isoksi, raaka-aineen hinta ei lopuksi kovin kauas tuosta edellisestä paljoa poikkea, rahti sitten tekeekin sitä hintaa äkkiä, jos kuitua ei saa ihan lähikylältä ja sai sen mistä tahansa, itse sitä tuskin kannattaa lähteä ajelemaan, nuo tukki-autot ajaa niin "maltillisella" hinnalla ainakin täällä, että aina tulee turpiin jos lähtee tuonne tielle traktorilla metsäkärryn kanssa aikaa kuluttamaan, puhumattakaan, että rikkoo mitään (takalasi) (kokemus puhuu)
Se 50 kiinnon pino oli niin mukavan lähellä alle kymmenkilsaa, lasi maksoi 225 ja kahdeksan traktorireisua, auto ois tuonu sen illan hämyssä kerralla satkulla 
On sulla hyvä rekkakuski, tuosta satkusta ei kyllä ainakaan kuittia kirjoiteltu?Klapikauppias kirjoitti:Noista puunteon kuluista oon varmaan tänne jo linkittäny sen Yli-Hannukselan laskelman, siitä kävi aika nopsaan ilmi juuri se, että pienillä määrillä liimaa tosiaankin setelin aina joka klapin kylkeenTeon osuus nousee niin isoksi, raaka-aineen hinta ei lopuksi kovin kauas tuosta edellisestä paljoa poikkea, rahti sitten tekeekin sitä hintaa äkkiä, jos kuitua ei saa ihan lähikylältä ja sai sen mistä tahansa, itse sitä tuskin kannattaa lähteä ajelemaan, nuo tukki-autot ajaa niin "maltillisella" hinnalla ainakin täällä, että aina tulee turpiin jos lähtee tuoSe 50 kiinnon pino oli niin mukavan lähellä alle kymmenkilsaa, lasi maksoi 225 ja kahdeksan traktorireisua, auto ois tuonu sen illan hämyssä kerralla satkulla
Viime keväänä koetin saada rekkamiestä siinä viime keleillä puunkuljetukseen mutta ei meinannu löytyä. Sitte yks lupas tulla maanantai aamuna, mutta ei ilmestynykkään, eikä siihen saanu enää puhelimellakaan yhteyttä. Kimpaannuin ja ajelin puut ite, 13 kilsan päästä,23 reissua. Laskinko kustannuksia, no ei. Kannattiko? No, ei varmasti, mutta puut tuli pihaan iliman rekkamiestäki.
Nyt täällä jo hurjimmat laskee ittellensäki palkkaa. En kyllä itelle noissa laskelmissa laita sentin vertaa, eikös se oo se mitä "mahdollisesti" jää siihen viivan yläpuolelle? Minustakin on kyllä aika hunajainen tuo jonkun mainitsema 25€ tekohinta. Jos näin on niin kyllä sitten saa kaiken toivon heittää ruusuisesta klapikaupasta.
Saiskohan tuohon juttuun linkkiä, noita aina kiva lueskella.Kuutio kirjoitti:
Eilisessä iltasanomissa kokosivun juttu että kuivat klapit loppuvat es talvena![]()
-
Klapikauppias
- Viesti:
Kyllä se noilla etäisyyksillä aika liki satkulla kuorman tuohon aikaan heitti, hintahan nousee tietty matkan mukaan, mutta viimetalvena katoin, kun päivän siirteli kaukaisin kasa tais olla 25 kilsan pääs ja lähimmät 4km, rahti oli 3.2 erkkiä motti alv0 ja niitä kaukaisimpia kasoja vielä keräiltiin nupilla metsäteiden päistä, kärry ootteli runkotiellä ja joskus toissa talvena päästiin alle komen erkin tuollaisen keräilypäivän keskihinnaksi, koskaan ei ole kuititonta kuormaa ajellu, homman on hoitanu sama autoilija kokoajan, enkä ikinä ole etukäteen kyselly mitä maksaa, ainoastaan koska kävis. Yks lisäpointti tuosta "omautoilijasta" on se, että jos ei päiväs tuu ajettua sen kertaiset pinot, niin ajelee ne ihan omia aikojaan, sitten kun ehtii kartat on hänellä ja tuntee paikat täällä purkupäässä, aamulla vain näkee, että vieraita on näköjään käyny 
Valitettavasti tuo juttu taisi olla ainoastaan luettavissa paperisessa versiossa...Vesa kirjoitti:Kuutio kirjoitti:
Eilisessä iltasanomissa kokosivun juttu että kuivat klapit loppuvat es talvena :
Saiskohan tuohon juttuun linkkiä, noita aina kiva lueskella.
Paras juttu siinä kun kaverilla oli kaksoispesä kattila jossa poltteli paljon puuta,
oli omaa metsää mutta osti puut klapikaupiaalta kun oli laskeskellut et tulee halvemmaksi
ostaa puut kun investoida klapinteko tarvikkeisiin
-
Klapikauppias
- Viesti:
Kyllähän mullakin on muutama asiakas, joilla on varmasti paljon enemmän omaa metsää, kun itelläni, aluksi sitä vähän ihmetteli, varsinkin, kun tuli yks "vanhapoika isäntä" , jolla uudempi klapikonekin , kun mulla pihas tilaamaan traktorikuormaa puita
mutta aika on opettanu olemaan säikähtämättä ja myydään pois, kun joku kerran puita haluaa ostaa. Pidetään siitä kiinni, että asiakas on oikeassa määrän ja osoitteen suhteen 
-
Klapikauppias
- Viesti:
Mitäs kolleegat on tykänny näistä pikku pakkasista
Täällä ainakin on vilkastuttanu myyntiä kummasti, samalla tuli itelle todistettua se, mitä olen vähän jo tänävuonna epäillytkin, että tuo mainonta on ollu aikalailla rahan haaskausta. Eli juuri ennen pakkasia otin mainokset pois ja myynti alkoi laukata, kun isomainostaja (säidenhaltija) on sillä tuulella
Toki vanha asiakaskunta on ollu tänävuonna muutenkin merkittävä asia, uusia on ollu huomattavasti vähemmän, kuin aiempina vuosina. Muutamalta kolleegalta tiedän jo puiden täälläpäin loppuneen, etten liene ainut jolla kauppa on käynyt viime aikoina kiivaasti.
Yhdestä "aloittelevasta" klapiyrittäjästä kuulin, että oli valittanu maksujen viivästymistä, oli saanu viedä jo enemmän puiden saatavia perintään, kuin tätä ennen kymmeniä vuosia kestäneen hiekka-autoilija uran aikana koskaan. Täytynee koputtaa puuta, kun tänävuonna ei ole itelle tullut vastaan vielä yhtäkään "varovaista" maksajaa.
Yhdestä "aloittelevasta" klapiyrittäjästä kuulin, että oli valittanu maksujen viivästymistä, oli saanu viedä jo enemmän puiden saatavia perintään, kuin tätä ennen kymmeniä vuosia kestäneen hiekka-autoilija uran aikana koskaan. Täytynee koputtaa puuta, kun tänävuonna ei ole itelle tullut vastaan vielä yhtäkään "varovaista" maksajaa.
Pakkanen piristää klapimarkkinoita....ja tuota luntakin on tullut viikon sisällä melkosen reippaasti, tänäänkin jouduin ajelemaan yhden asiakaan peltotien kahteen kertaa kuorma päällä että pääsen sieltä itse pois, puita en saannut ihan pihaan asti kun on tehnyt pihatielle 90 asteen mutkan juuri ennen nousua pihaan...eihän siihen vauhtia saannut...kaksi kertaa koitin ja sitten luovutin...siis puut mäen alle...jokohan ens vuonna ottais puut hyvän sään aikana
Kaksi klapikauppiasta ainakin tiedän joilla on puuta kyllä, mut ei kuivaa, toinen kävi viime viikolla hakemassa minulta puita...sanoi sekoittavansa kuivaa klapia omien märkien sekaan...
no kukin tyylillään
Vuodenvaihteessa laitan kuutiolle kympin hintaa lisää, katsotaan miten markkinat reagoi
Kaksi klapikauppiasta ainakin tiedän joilla on puuta kyllä, mut ei kuivaa, toinen kävi viime viikolla hakemassa minulta puita...sanoi sekoittavansa kuivaa klapia omien märkien sekaan...
no kukin tyylillään
Vuodenvaihteessa laitan kuutiolle kympin hintaa lisää, katsotaan miten markkinat reagoi
-
Klapikauppias
- Viesti:
Täällä ei ole ollut vielä harmia tuosta lumesta, kun tuollaista pakkaspulveria, eikä sitäkään, kun vähän toistakymmentä senttiä. Tuo puiden lantraaminen on sitten taatusti viimeinen temppu, ei sillä piilota niitä märkiä, ne sihisee pesässä ja asiakas kyllä kuulee sen. On parempi sanoa, ettei kuivia puita ole ja olla myymätä, siinä menettää vain tälle talvea kaupat, mutta kusetuksella menettää koko asiakkaan ja lisäksi vielä sana vähän kiertää ja se märänmyyjän maine kiertääkin yllättävän hyvin, jopa naapuri kunnissa tiedetään, että siltä ja siltä on saanu sihisevää. Joten paljon pienempi vahinko, on myydä ei oota, kuin munata itsensä huonolla tavaralla. Kyllä ne ens vuonna on kuivia ja jos on märkiä sekä homeessa on parempi käskeä lämpölaitoksen hakettaja paikalle ja päästää koko satsi hakkeeksi, turpiin tuli mutta vain toiselle poskelle 
Kaik klapit on myyty kun tuli viime kevään tehtyä varovaisestas vaan 400 mottia kun oli pelko persees kaikkial olevien myrskypuiden takia.
Nyt keskitytään vaan mettähommiin et on ainaskin riittävästi raaka-ainetta seuraavalle kaudelle.
Nyt keskitytään vaan mettähommiin et on ainaskin riittävästi raaka-ainetta seuraavalle kaudelle.
Kauppa piristyi täälläkin kummasti nyt näiden 20-asteen pakkasien myötä. Kylmäilmakuivattu tavara loppui ja nyt teen sitten tuolla lämpökuivurilla sen minkä kerkiän. Asiakkaita varoittelin jo alkusyksystä, että hinnankorotus tulee joulukuussa ja nyt nostinkin hintoja 10 prosenttia. Ilmeisesti täällä alkaa pilkkeet vähenemään kun ei ole kukaan juputtanut hinnankorotuksestakaan, kysyvät vaan että onko puuta ja milloin pääset tuomaan
Pienimuotoisen maksullisen mainonnan käytön minäkin lopetin tuossa joku aika sitten, kyllä ne näkyy nämä pakkaset olevan vahvin "mainosapu" . Helpoin ja halvin mainos on ollut tuossa valtatien varressa oleva mainoslakana, valonkin siihen syksyllä virittelin niin näkevät pimeällä... Ja sana tuntuu kiirivän kun nyt suurin osa asiakkaista sanoo, että toit puita hänen naapurilleen tai tutulleen jne...
Kyynärpää vaan nyt tosissaan alkanut tulehtua, piti jo kortisonipiikki siihen käydä hakemassa. Alkoi temppuilla jo kesällä kun piti niin paljon mettässä riehua mutta kun ei olevinaan ole ollut aikaa antaa sen parantua, nyt taitaa kostautua... Jospa siinä ois nyt antaa itelle hyvä syy huilata muutama päivä tässä joulun pyhinä...
Pienimuotoisen maksullisen mainonnan käytön minäkin lopetin tuossa joku aika sitten, kyllä ne näkyy nämä pakkaset olevan vahvin "mainosapu" . Helpoin ja halvin mainos on ollut tuossa valtatien varressa oleva mainoslakana, valonkin siihen syksyllä virittelin niin näkevät pimeällä... Ja sana tuntuu kiirivän kun nyt suurin osa asiakkaista sanoo, että toit puita hänen naapurilleen tai tutulleen jne...
Kyynärpää vaan nyt tosissaan alkanut tulehtua, piti jo kortisonipiikki siihen käydä hakemassa. Alkoi temppuilla jo kesällä kun piti niin paljon mettässä riehua mutta kun ei olevinaan ole ollut aikaa antaa sen parantua, nyt taitaa kostautua... Jospa siinä ois nyt antaa itelle hyvä syy huilata muutama päivä tässä joulun pyhinä...
-
Klapikauppias
- Viesti:
Näin se vain on tuos mainonnas, että oma käytös ja tuotteen laatu on parhaat mainokset, toki jostakin on aloitettava ja saatava homma matkaan, että on niitä suosittelijoita, mutta siinä on tosiaan sitten se kääntöpuoli, se mainonta pelaa huomattavasti tehokkaammin toisinkinpäin, kun kerran myy jotain muuta, mistä on sovittu.
Siksi olenkin aina sanonut, että muut hommat voi ulkoistaa, mutta toimitus on tehtävä itse, koska siinä tulee se henkilökohtainen kontakti, mikä on monelle asiakkaalle todella tärkeä, tänä jouluna näyttää tulleen aivan uusi piirre, olen saanut monelta asiakkaalta joulukortin ja kiitoksen puista, vaikka ite en ole autokauppiaden tapaan niitä asiakkaille lähettänytkään, se tuntuu hyvältä, mutta samalla pysäyttää miettimään, jotain on tullut tehtyä ilmeisesti oikein, mutta miten pitää toimia jatkossa, että asiakas on noin tyytyväinen myöhemminkin.
Nämä pakkaset saa tosiaan puhelimen rauhattomaksi, nää joulun alus asiakkaat vaan tahtoo olla niitä tunnelmatulien pitäjiä, että reisuja on paljon, mutta kuormat vajaita, se pitää vain huomioida hinnoittelus, on asikkaan oma asia haluaako se maksaa puista vai ajelemisesta
Mutta sitä juuri äskenkin sanoin puhelimes asiakkaalle, joka mietti määrää, että olen aina sanonut, että asiakas on määrän ja osoitteen suhteen aina oikeassa, muusta voidaan väitellä 
Siksi olenkin aina sanonut, että muut hommat voi ulkoistaa, mutta toimitus on tehtävä itse, koska siinä tulee se henkilökohtainen kontakti, mikä on monelle asiakkaalle todella tärkeä, tänä jouluna näyttää tulleen aivan uusi piirre, olen saanut monelta asiakkaalta joulukortin ja kiitoksen puista, vaikka ite en ole autokauppiaden tapaan niitä asiakkaille lähettänytkään, se tuntuu hyvältä, mutta samalla pysäyttää miettimään, jotain on tullut tehtyä ilmeisesti oikein, mutta miten pitää toimia jatkossa, että asiakas on noin tyytyväinen myöhemminkin.
Nämä pakkaset saa tosiaan puhelimen rauhattomaksi, nää joulun alus asiakkaat vaan tahtoo olla niitä tunnelmatulien pitäjiä, että reisuja on paljon, mutta kuormat vajaita, se pitää vain huomioida hinnoittelus, on asikkaan oma asia haluaako se maksaa puista vai ajelemisesta