Maxxumin neliveto rikki - mihin korjattavaksi?

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

maraani
Luokka: yli 300 hv

Maxxumin neliveto rikki - mihin korjattavaksi?

Lukematon viesti Kirjoittaja maraani »

Kyl se nyt täytyy tunnustaa, että johonkin hoitoon toi traktori (CaseIH 5130 Maxxum vm. 1995) on saatettava (ehkä ei saattohoitoon vielä kuitenkaan). Neliveto on rikki (=pitää pauketta, ei voi käyttää) ja etuakseli pitäis muutenkin "käydä läpi". Kauan sillä on mentykin laina-ajalla, ei sen puoleen. :)

Huollot on tehty itse eikä korjauksia ole ollut aikaisemmin ihan näin pakko tehdä. Mää tyrkytin sitä tutulle merkkikorjaamolle, mut ei se oikein innostunu vielä ainakaan. Olisko tämän suunnan palstalaisilla näkemystä, mikä paja tuosta selviytyisi? Emäntä meinas et merkkiliike olis jonkin verran hinnakkaampi kyläpajaan verrattuna?
AgriMouho
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Re: Maxxumin neliveto rikki - mihin korjattavaksi?

Lukematon viesti Kirjoittaja AgriMouho »

Loimihuolto Loimaa..
ekii
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ekii »

Oikeestaan sama mihin sen vie niin monen tonnin lasku sieltä perästä tulee.
Loimihuolto on ihan jees paikka mut hinnaltaan ei ainaskaan muita halvempi.
Mä itte käytän kujanpäätä marttilasta mut se on pääasias valmetti huolto.

Onks se etuakseli väljä vai mitä oireita siinä on?
perfekt
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Mää itte korjaan miltei kaiken , eli samaa suosittelen Itse vaan hommiin,,,,,

Loimaalla hyvä paikka on Koskisen Hannun manttelinperijä Onnelan Hannu

ellei itseä huvita laitella tai lähempää löydy reeraajaa ?
maraani

Alkoi tiistaina äestäessä kuulua jostain kummallista ääntä satunnaisesti voimansiirrosta. Etuakseli on nelivetopäällä naputtanut jo vaikka kuinka kauan ja kuluneeksi sen tiesinkin. Nyt vaan aamulla kuormatessa huomasin oireiden pahentuneen ja ääntä kuuluu kaartaessa jo ilman nelivetoakin, satunnaisesti jotain paukettakin? Eilen äestin vain takavedolla, kun niin pahaa ääntä piti neliveto päällä. Niinno ei siitä juur mitään tullu tietenkään näillä keleillä...

Navoissa ei pysy öljy, olkalaakerit kuluneet että pyörät keikkuu, ristikot väljät mitä ny 10700 tuntia ajetussa ek raktorin etuakselissa voi kulumaa olla...

On tätä remonttia lykätty jo monta vuotta eli sen viis vuotta mitä on talossa ollut. Mutta kun on ykköskone talossa ja ainoo ek niin sais olla kunnossakin. Elukat sentään täytyy jokapäivä ruokkia, no pienkuormaajalla tietysti lähijako tehdään.

Itte määkin oon pyrkiny kaikki tekemään, mutta ei näin iso homma ei oikein houkuttele. Ei ole työkaluja eikä pajaa, mutta vähiten on taitoa ja aikaa. Vaikka käyn vain kolme päivää töissä viikosta, niin niinä päivinä ei navetta-askareiden lisäksi paljoa viitsi. Tai sitten mää oon vaan vanha, vaikka luulen olevani perfektiä nuorempi :) Mä oon jääny ny koko syksyn hommissa vähän jälkeen ja saan aikani jotenkin vaan kulumaan (nettiaikaa täytyis vähentää kyl). Autonkin tai no Opel se on niin laitoin liikenteestä pois kun en oo ehtiny katsomaan. Jouduttiin se kuukausi sitten hinaamaan Alastarolta kotiin kun lakkasi käymästä. Nyt kun noi varsinaiset maataistelut vähenee niin niin täytyy korjata puimuri et saa sen siirrettyä. Ei onneks pellolle jääny, mut on makasiinissa muiden laitteiden tiellä.

Halpaa tai edullista en niinkään yritä metsästää vaikka remonttiin ei rahaa olekaan. Remonttiaika pitäisi puristaa kohtuulliseksi edellä kerrotusta tarpeesta johtuen.
AgriMouho
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja AgriMouho »

Tuo Maxxumi on kyllä niin yksinkertainen traktori, että purat sen itsekkin,nimim. parit pakkaremontit tehty. yleensä remontit noihin ei edes ole kovin kalliita.. suurin työ on kuormainten sovitteiden pois ottaminen, ne kun on niin painavat, mutta itse traktori katkeaa äkkiä, katkasuradan tietty tarvit...kysyppä Mäkelän Jannelta Loimihuollosta neuvoa, se kyllä neuvoo auliisti...tai sitten viet sen suosiolla sinne jos tuntuu yli pääsemättömältä...Se ei varmasti ole maailman halvin paja,mikään nyrkkipaja se kuitenkaan ei ole, mutta ei kalleinkaan, esim. Konekosken hintoihin ei voi verrata ikinä, ja uskon että lähialueella ei toista löydy jolla on tietämmys juuri Maxxumeihin ja Caseihin.
Johan Teere
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Johan Teere »

maraani kirjoitti:Alkoi tiistaina äestäessä kuulua jostain kummallista ääntä satunnaisesti voimansiirrosta. Etuakseli on nelivetopäällä naputtanut jo vaikka kuinka kauan ja kuluneeksi sen tiesinkin. Nyt vaan aamulla kuormatessa huomasin oireiden pahentuneen ja ääntä kuuluu kaartaessa jo ilman nelivetoakin, satunnaisesti jotain paukettakin? Eilen äestin vain takavedolla, kun niin pahaa ääntä piti neliveto päällä. Niinno ei siitä juur mitään tullu tietenkään näillä keleillä...

Navoissa ei pysy öljy, olkalaakerit kuluneet että pyörät keikkuu, ristikot väljät mitä ny 10700 tuntia ajetussa ek raktorin etuakselissa voi kulumaa olla...

On tätä remonttia lykätty jo monta vuotta eli sen viis vuotta mitä on talossa ollut. Mutta kun on ykköskone talossa ja ainoo ek niin sais olla kunnossakin. Elukat sentään täytyy jokapäivä ruokkia, no pienkuormaajalla tietysti lähijako tehdään.

Itte määkin oon pyrkiny kaikki tekemään, mutta ei näin iso homma ei oikein houkuttele. Ei ole työkaluja eikä pajaa, mutta vähiten on taitoa ja aikaa. Vaikka käyn vain kolme päivää töissä viikosta, niin niinä päivinä ei navetta-askareiden lisäksi paljoa viitsi. Tai sitten mää oon vaan vanha, vaikka luulen olevani perfektiä nuorempi :) Mä oon jääny ny koko syksyn hommissa vähän jälkeen ja saan aikani jotenkin vaan kulumaan (nettiaikaa täytyis vähentää kyl). Autonkin tai no Opel se on niin laitoin liikenteestä pois kun en oo ehtiny katsomaan. Jouduttiin se kuukausi sitten hinaamaan Alastarolta kotiin kun lakkasi käymästä. Nyt kun noi varsinaiset maataistelut vähenee niin niin täytyy korjata puimuri et saa sen siirrettyä. Ei onneks pellolle jääny, mut on makasiinissa muiden laitteiden tiellä.

Halpaa tai edullista en niinkään yritä metsästää vaikka remonttiin ei rahaa olekaan. Remonttiaika pitäisi puristaa kohtuulliseksi edellä kerrotusta tarpeesta johtuen.

Nelivedon pauketta jos kuuluu niin ajo seis ja heti. Pahimmillaan lautaspyöräparin välissä pultti jne. Ristikot jos loppu, saattaa pauke tulla sieltäkin, tai navoista, jos öljy kerran ei pysy. Moni lykkää esim. raidetangon päiden korjausta, seurauksena olka-tappeihin väljyyttä ja ennenkaikke ristikot menee ajanoloon nopeammin. Ja tieajo syö eturenkaat sitten pikavauhtia. Miten se on tuossa Maxxumissa kardaanin laakerointi tai koko pätkän kiinnitys? Voisiko ääni tulla esim. holkeista tai laakeroinnista? Nosta etupää ilmaan ja pyöritä renkaista käsin, ilman nelivetoa ja neliveto päällä kone käynnissä. Tuntuuko ääntä ja onko kauheita välyksiä? Kone kiirellä remonttiin, niin saatat säästää vielä euroja. Pajalla se on kuitenkin päivästä eteenpäin, pahimmillaan viikonkin. Riippuu osatarpeesta. Kysele lainatraktoria liikkeistä.
maraani

Härveli on nyt hoidossa. Etuakseli on työn alla ja sen remontin hinnan selvittyä päätetään, että katkaistaanko traktori kolmospikavaihteen vuoksi.

Nelivedon toimimattomuuden aiheuttajaksi paljastui etutasauspyörästön kitkalukkomurikka, joka oli jostain ottanut kipeää. Lautaspyörät ovat onneksi ehjiä. Samalla korjataan väljät olkalaakerit sekä napoja sen verran, että öljy pysyisi sisällä.

Traktorissahan oli meille tullessa semmoinen vika, että toinen jarrupoljin jumitti sen verran päälle, että neliveto kytkeytyi. En sitten tiedä, kauanko edellinen omistaja oli sillä sellaisena ajellut, mutta oli varmasti käynyt lukon päälle pitävällä alustalla.
SamiT
Luokka: yli 200 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja SamiT »

Joko on kone takaisin töissä?
maraani

SamiT kirjoitti:Joko on kone takaisin töissä?
On se kotona, mut ei oo mitään tehty, kuormaajakin on ripustamatta takaisin. Tiistaina iltapäivällä ajelin traktorin kotiin. Rehut oon irrottanu lusikkahaarukan kuormaajalla.

Etuakseli korjattiin, mutta homman kustannus meni semmoiseksi, että jätettiin ensi kevääksi suosiolla toi katkaisuhoito.
Vastaa Viestiin