Klapien ja halkojen myynti

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Klapikauppias
Luokka: >500hv
Viesti:

Re: Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

Kuten ennenkin olen sanonut, hinnoittelu on paljon kiinni siitä missä sattuu toimimaan. Keskellä metsäisintä suomea kaikilla on puita eikä kenenkään tarvi sitä ostaa ja jossain hesan nukkumalähiös kenelläkään ei ole omaa puuta, kaikkien pitää ostaa, homma nyt vaan on niin, että hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan lain mukaan, erilailla riippuen paikasta ja sillä on aika pitkälle mentävä. Hinta on silloin kohillaan, kun kauppa käy ja homman saa pyörimään. Halvimman tavaran myynnistä ei kannata kilpailla, koska joku tekee aina halvemmalla, siinä ei ole pohjaa, lisäksi halvan ostajat etsii aina halvinta, niistä ei saa uskollista asiakasta, muuten, kuin myymällä aina vähän halvemmalla. Mutta pitää huolen laadusta, niin voi pitää hintatason alueen yläpäässä ja silti kauppa käy lisäksi niistä laadun ostajista saa myös uskollisia asiakkaita, mutta niitä ei sitten petetä.

Ja toki aina jollain syttyy lamppu, että nytpä paranna markkinoita ja vien puuni sinne missä on käyttäjiä, mutta valitettavasti klapi on tuotteena liian halpa kuskailtavaksi ympäri suomea satunnaisesti. Asia on ihan eri, jos toiminnassa on jokin tukikohta sielä käyttöpäässä, että rahtikuluja voidaan pienentää (paluukuormat) yms, ja jakelu hoidetaankin sitten sieltä, mutta niitä yrittäjiä on aika vähän ja monta kertaa törmätään siinä palkattuun työvoimaan, hoitamaan jotain osa-aluetta, homma voikkaa olla enää mitään nappikauppaa, kun siihen lisätään vielä säistä riippuvainen kausiluonteisuus.

Ennemminkin näkisin vaihtoehtona yhteistyön yrittäjien kesken, siellä missä puut loppuvat kesken talven saisi laatukriteerit täyttävää tavaraa sieltä missä sitä on tehtynä, ei yhden tarvitse välttämättä tehdä kaikkea. Mutta homma vaatii luotettavat yhteistyökumppanit, itekkin olen kokeillut tuota halkojen ostoa ja pienimistä, kun oikein rumasti puut loppuivat kesken ja totesin, että kokeiluksi jäi..puhtaassa koivussa oli yllättävän paljon "muutapuuta" lisäksi vähän lahoa ja vettä räntää kaikkea muuta soosia pinossa :? Totesin, että parempi myydä eioota, kun munata mainettaan :(
Vesa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

Pasi kirjoitti:
Kyllä niitä kuivia puita jostain löytyy. Eräs mahdollisuus on mm. nostaa hintaa sen jälkeen kun ostanut kuivia halkoja ja pikonnut ne...
Onhan tuotakin harrastettu. Kuivia halkoja löytyy kyllä varmasti jostakin mutta mihin hintaan on järkevää ostaa?
Oi niitä aikoja kun sai halkomotin 20-25 eurolla. Tai aikanaan 120-150 markalla. Nyt pitää noihin lukemiin räpätä puolet lisää ennenkun saa minkäänlaista halkoa.

Ei maar,kaik kuivat puut meni kehujen kera vaikka oma hinta onkin alueen kärkitasoa. Jotain oon tehny varmaankin oikein. :D
Pasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

Vesa kirjoitti: Onhan tuotakin harrastettu. Kuivia halkoja löytyy kyllä varmasti jostakin mutta mihin hintaan on järkevää ostaa?
Järkevän hinnan saa kukin itse miettiä vai myykö ei oota. Puolen metrin pannupuita pienehköistä haloista saisi pienellä vaivalla ja siististi. Siitä pienemmäksi pilkkominen vie jo aikaa ja silppuakin tulee, jos ei ole käytössä oikein vanhaa klapikoneketjua. Semmoista, jossa ensin sirkelillä katkotaan ja ihan omalla koneella pilkotaan puu pienemmäksi.
Klapikauppias
Viesti:

Ja sitten ne kalikat onkin jo ihan mustana kintaanjäljistä. :evil: No jos joku maksaa..mutta tosiaan noilla kunnon sirkkeleillä halkojen pieniminen on vähän turhaa roskantekoa, menee kyllä läpi, mutta sälää tulee paljon :(
ekii
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ekii »

Mullahan on systeeminä se että ajan puista vain pienen murto osan itse asiakkaille ja suurimman osan hakee jobbari joka sitten pakkaa ja kuljettaa puut pääkaupunkiseudun asiakkaille.

Saan itse keskittyä vaan klapien tekemiseen ja kuivaamiseen.
Ainaskin mulle tää systeemi toimii kaikkein parhaiten
Klapikauppias
Viesti:

Tuota juuri tarkoitin tuolla yhteistyöllä, ei yhden tarvi tehdä kaikkea. Se on vain tämä ajatus jostain entisajalta peräisin, että haen puut metsästä ja teen ne haloiksi, siitä pienin tarpeen mukaan ja vien mummoille motin nökkösinä ja juodaan kaffit päälle. Romanttista, mutta elääkö sillä, mitä tuolla tyylillä ehtii tehdä :roll:

Mulla on ollut jonkin verran samaa, että olen toimittanu täysinä traktorikuormina yrittäjälle, joka ne sitten laatikoi ja kuljettaa minne lie, en ole koskaan kysynytkään, ei kuulu mulle, muuten ihan samalla viivalla muitten asiakkaiden kanssa.

Mutta tuossa tulee juuri se laadun merkitys keskeiseksi, että se pakkaaja saa sitä kunnon puuta silloin, kun tarvitsee ja voi keskittyä omaan toimintaansa sekä pystyy vastaamaan annettuihin tilauksiin tai toimitussopimuksiin.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Klapikauppias kirjoitti: Se on vain tämä ajatus jostain entisajalta peräisin, että haen puut metsästä ja teen ne haloiksi, siitä pienin tarpeen mukaan ja vien mummoille motin nökkösinä ja juodaan kaffit päälle. Romanttista, mutta elääkö sillä, mitä tuolla tyylillä ehtii tehdä :roll:
Mulla sit hyvä lähtökohta, koska en oo montaakaa omasta mettästä otettua koivukalikkaa ikinä myyny.
Eihän klapikaupassa tuotetta myydä, vaan omaa työtä. Katteelliset tuotteet sit erikseen...
Klapikauppias
Viesti:

Näinhän se kärjistetysti on ja tuurilla saa vielä ne hommassa käytetyt koneetkin maksuun :lol: Ei siinä oman puun myynnissäkään mitään pahaa ole, tottakai omat metsät kannattaa hyödyntää, jos niitä on, mutta jossain vaiheessa huomaa, ettei sinne metsään tahdo olla aikaa ja jos puhtaasta koivuklapikaupasta puhutaan, pitää sitä pinta-alaakin olla aika hillittömästi, että sieltä löytyy vuodesta toiseen, vaikka vain tuhat kiintoa koivukuitua vuosittain. Mulla ainakin on niin vaatimattomat metsäpinta-alat, että ne on jo hommaa harjoitellessa kaluttu aika tyynni, vähän sekapuu värkkiä löytyy. Mutta ihan olen tyytyväinen, että ostopuun "sivutuotteena" tulee muutama kuorma ylisuuria ja sitten ne oksat, sekä seulontajäte, kun ne syötetään urakoitsijan hakkurin läpi, niillä saan lämmittää omaa mökkiäni vähän, kuin kaupanpäälle.
Lokotrack
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Lokotrack »

Piti ihan linkittää tämä myynti-ilmoitus, hinnassa lienee virhe tai sitten on ylivoimaisesti Suomen halvinta pilkettä kauppaamassa... :shock: :lol: :lol:

http://www.tori.fi/pohjois-karjala/Ruti ... m?ca=9&w=1
Klapikauppias
Viesti:

Väittäisin näppihäiriötä, kun numerokin näytti vievän jollekkin konepalvelulle, mutta se on varmaa, että puhelin voi soida vilkkaasti ja saa selitellä, kun ilmoitettua hintaa vaaditaan käytännössä toteutettavaksi :lol:
Eli ilmoitus kannattaa kyllä lukea vähintään muutaman kerran itse, ennen lähettämistä ja mielellään tarkistuttaa vielä jollakin, vaikka sitten emännällä, omia kirjoitusvirheitä on niin vaikea huomata, saatikka tunnustaa :twisted:
RolleW
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja RolleW »

[quote="Vesa"

Mua ihmetyttää ennemminki tuo Etelä-Suomen hintataso. En ihmettele yhtään että Etelän parhaimmillaan 80-90€/kuutio hintatasolla asiakkaat alkavat hakea halvempaa,50€ puuta kauempaa suomesta. Se on kysynnän ja tarjonnan laki, kun on tarjontaa niin hintaa pitää laskea ja kun on kysyntää niin hinnalla on tapana nousta. Mielestäni aika kohtuuttomissa hinnoissa se etelä-suomessa tällä hetkellä on.[/quote]

Etelässä myös koivukuitu kalliimpi. En ole nyt vertanut hintoja mutta ero on.

Viikolla vein 3irtomottia asiakkaalle, Lopelta olisi tullut kuorma, samaan hintaan kun minulla. 70 - 80km yhteensuuntaan matka. Missä järki?
Kuutio
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kuutio »

Niin, kyllähän se etelän hinta on kohdallaan jos hommaa meinaa ammatikseen tehdä ettei se ole
jokin harrastus esim. maatalouden yhteydessä jolloin kalusto on valmiina klapihommiin....
Ja aina löytyy niitä jotka varastavat omasta metsästä....
Jos myy 50€ motti niin eihän siitä tule kuin rupia perseeseen :evil:
RolleW kirjoitti:[quote="Vesa"

Mua ihmetyttää ennemminki tuo Etelä-Suomen hintataso. En ihmettele yhtään että Etelän parhaimmillaan 80-90€/kuutio hintatasolla asiakkaat alkavat hakea halvempaa,50€ puuta kauempaa suomesta. Se on kysynnän ja tarjonnan laki, kun on tarjontaa niin hintaa pitää laskea ja kun on kysyntää niin hinnalla on tapana nousta. Mielestäni aika kohtuuttomissa hinnoissa se etelä-suomessa tällä hetkellä on.

Viikolla vein 3irtomottia asiakkaalle, Lopelta olisi tullut kuorma, samaan hintaan kun minulla. 70 - 80km yhteensuuntaan matka. Missä järki?[/quote]
RolleW
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja RolleW »

Herra Kuutiolle ISO KIITOS! Puhut täysin asiaa :!: :)
Kuutio kirjoitti:Niin, kyllähän se etelän hinta on kohdallaan jos hommaa meinaa ammatikseen tehdä ettei se ole
jokin harrastus esim. maatalouden yhteydessä jolloin kalusto on valmiina klapihommiin....
Ja aina löytyy niitä jotka varastavat omasta metsästä....
Jos myy 50€ motti niin eihän siitä tule kuin rupia perseeseen :evil:
RolleW kirjoitti:[quote="Vesa"

Mua ihmetyttää ennemminki tuo Etelä-Suomen hintataso. En ihmettele yhtään että Etelän parhaimmillaan 80-90€/kuutio hintatasolla asiakkaat alkavat hakea halvempaa,50€ puuta kauempaa suomesta. Se on kysynnän ja tarjonnan laki, kun on tarjontaa niin hintaa pitää laskea ja kun on kysyntää niin hinnalla on tapana nousta. Mielestäni aika kohtuuttomissa hinnoissa se etelä-suomessa tällä hetkellä on.

Viikolla vein 3irtomottia asiakkaalle, Lopelta olisi tullut kuorma, samaan hintaan kun minulla. 70 - 80km yhteensuuntaan matka. Missä järki?
[/quote]
Klapikauppias
Viesti:

Hyvä pojat tavoitteita pitää olla, niin on mullakin, mutta niistä joskus toisaalla :roll: Kyllähän se hienoa ois, että motista sais sen 80, mutta taitaapa olla, että toteutuu ainoastaan alueella, kun otetaan harppi, jonka toinen sakara on senaatintorilla ja siitä voi pyöräyttää sellaisen 50 kilsa puolipallon, kokonaista tuskin kanstii, taitais puut kastua :twisted: Muualla maas hintataso kumminkin vaihtelee koivullakin 45-65 haarukassa, se on sitten ite laskettava mikä kullekkin kannattaa. Tai voishan sitä vaikk tuolla talvivaaran nurkilla laittaa sen 80 hinnaksi, tekis kyllä mieli veikata, että ne puut ehtis tehdä tehdä pokasahalla ja pieniä kirveellä ja kuivata yksitellen hellanpäällä, laatu ois kohillaan :roll:
Klapikauppias
Viesti:

Viikolla vein 3irtomottia asiakkaalle, Lopelta olisi tullut kuorma, samaan hintaan kun minulla. 70 - 80km yhteensuuntaan matka. Missä järki?[/quote]

Aatellaanpa asiaa.. hinta lopella 50, maks 60 kotiinvietynä? yhdessä motissa hinnanero 3-40 ja autossa puut todennäköisesti 3-4 asiakkaalle, hyväslykys jopa 5, en tiedä tapausta, mutta epäilen, että lähtee yhden asiakkaan puita lopelta saakka kuskailemaan. Mutta jos sielä onkin kokonais satsi se 15 mottia ja saa parhaassa tapauksessa neljäkymppiä enemmän motista, tekee jo 600 erkkiä, täytyy sanoa, että kyllä siinä alkaa sellainen 80 kilsan lenkki kummasti houkuttelemaan :? Ainakin itse voisi harkita, mutta esim täälläpäin ero vaasan ja seinäjoen välillä niin pieni, jos on eroa ollenkaa, että ei ole tullut mieleenkään lähteä 70 kilsan päähän puita rehaamaan.
Vastaa Viestiin