Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Jussi_K
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 67
Liittynyt: 28 Kesä 2006, 08:57
Paikkakunta: Ylistaro

Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi_K »

Harkinnassa päivittää auraa ja tällä hetkellä eniten kiinnostaa nuo otsikon aurat 5-teräisenä. Lemken sälesiivellä ja Överum muovisiivillä. Molemmat muovi kuorimilla ja veitsileikkureilla, paitsi viimeinen siipi kiekolla.

Nykyinen aura on vajaa 10 vuotias Agrolux MRWT ja eipä tuossa suurempia vikoja ole ollut, parina viiime syksynä vaan märkyyden takia ei tahdo pieni tukipyörä riittää. Yksi vaihtoehto onkin päivittää tuohon nykyisissä oleva isompi tukipyörä.

Veturi on iso nelonen ja noiden nykyisten aurojen kanssa pärjää suht hyvin, kun nokka täynnä rautaa, mutta mietityttää miten käy otsikon aurojen kanssa, pysyykö enää nokka maassa. Överum periaatteessa sama aura, mutta 5 cm pitempi siipiväli, joka tekee jonkin verran. Lemken paperilla suunnilleen saman painoinen, mutta miten käytännössä.
Jos joku kynnellyt samalla koneella eri auroilla, niin kertokaa ihmeessä tuntumaa painoeroista. Ja kertokaa kaikenlaisia kokemuksia, hyviä ja huonoja molemmista. Varsinkin Lemkin vieraampi.
Avatar
Ileh
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 316
Liittynyt: 10 Huhti 2005, 17:45
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Lukematon viesti Kirjoittaja Ileh »

Mulla on vuoden vanha Överumi juuri noilla varusteilla. Vertailupohja vähän huono kun noi on toiset aurat joilla oon kyntänyt, edelliset oli 4-siip 14" sarka-kvernet :lol:

Helppo säätöinen ja kevyt vetää, mutta raskaat ylhäällä. Ei nyt liian raskaat, mutta tieajossa pitää olla tarkkana. Veturina ~150hp kutos-JD, jossa EK.
Pasik
Luokka: Hevosaura
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 11:35

Re: Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasik »

Millaisen jäljen mahtaa lemkenin siipi tehdä? Sitähän mainostetaan murtavaksi. Pyydä vaikka koekyntöön ettei tule pettymyksiä.
MK
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 402
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 09:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Lukematon viesti Kirjoittaja MK »

Noista kahdesta ehdottomasti Överum, Lemken on kallis ja pari vuoden käytön jälkeen saat aamun aina aloittaa pulttisulkeisilla, Lemken kun on kasattu pulteilla eikä hitsaamalla, pultit venyy ja löystyy...kummastakin aurasta on kokemusta. Kuhnithan kait ne parhaat olis..
makija
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Elo 2008, 21:17

Re: Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Lukematon viesti Kirjoittaja makija »

Olin parivuotta samassa tilanteessa, mrwt vaihtui överumiin. Ei oo kaduttanut. Paljon jämerämpi kääntöpää kuin Agroluxissa ja varustettu yhdellä isolla paineakulla Agroluxin viiden sijaan. (helpottaa nivelten rasvausta) Ja hyvin on pysynyt tuo rengas pinnalla. Pyörähtää alakautta, jotenkin sivistyneemmin kuin agroluxi ja menee siihen 21 tuumaan. Itsellä ratkaisi paino överumin eduksi, ois ollut lemkeni raskaampi.
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Mä oon vähä katsellu lemkenin muovisiipi+kuorimen jälkeä ja ihmetelly kuinka se jättää niin paljon sänkeä näkyviin. Harmi tuskin on muutakuin kosmeettinen, mutta omaan kverneen verrattuna sänkeä jää paljon näkyviin.

Haaveis olis kans muutaman vuoden sisällä päivittää aurat ja juuri nuo samat mallit mielessä. Kverneen meinaa kiinnostus loppua, kun tälle syksyä jonkun kerran hakenu agritekilta osia... Hinnat jotakin järkyttävän ja uskomattoman välimaastosta... Alkuperäinen muovisiipi 550€ :shock:
Avatar
Jussi_K
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 67
Liittynyt: 28 Kesä 2006, 08:57
Paikkakunta: Ylistaro

Re: Lemken Variopal 7 vs. Överum Vari Flex CX plus

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi_K »

Kiitokset kommenteista.

Päätös kallistumassa Överiin. Pitää vielä käydä laittamassa perään paikallisen liikkeen pihassa ja vähän tunnustella painoa tai painoeroa tuohon MRWT:n. Punaisena saa edelleen tuota 85 cm ojasvälillä olevaa auraa ja takaporttina selvityksessä senkin hinta, kun niitä ei maassa ole. Uudessa punaisessakin nykyään se sama järeämpi kääntöpää, mikä sinisessä ollut jo kauemmin. Ensimmäisen viilun leveys säätö kuitenkin erilailla, kuten aiemminkin.

Toivottavasti tulee "turhaa" tuo isompi tukipyörä, ei ollenkaan haittaisi vaikka sitä ei tarvitsisi, mutta kahden märän syksyn jälkeen asialle jotain päätin tehdä.
Vastaa Viestiin