Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Joopa,joo. Kylillä puhuvat että järki on mennyt isännältä kun heinäkuussa heiluu raivaussahan kanssa taimikossa. Eipä mitään, olinkin jo unohtanut miten mukavaa homma tuo taimikonhoito on, näkee oman kättensä jäljen välittömästi ja saahan siitä vähän kemeraakin.
Joo, vähän hikeähän tuo pukkaa näillä keleillä ja kavereita on runsaanpuoleisesti iskemässä kiinni mutta hyttysmyrkyllä ja vaatetus leukaan asti niin noilla eväillä pärjää.
Ajattelin että kun ei kummempaakaan hommaa justiin ole ja talvella ei ehdi ja syksyllä ei kerkiä, eikä keväälläkään niin sitten heinäkuussa. Tuollainen 3-4 hehtaarin urakka,osittain n.20-25 vuotiasta taimikkoa ja hehtaarin verran myös ensiharvennusta.Yhdistyksestä tuota jo viime kesänä hätyyttelivätkin joten täytyy tehdä ennen puinteja pois. Taimikostakin tulee jo sen verran isoa tavaraa että keräilen rankana pois.Polttelen sitten ite tai kauppaan jollekkin rankana.
Kyllä mehtäsä on mukavaa!
Viimeksi muokannut Vesa, 22 Marras 2012, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Khyyl. Nythän on hyvä aika käydä nuorempiakin taimikoita perkaamassa, heinittyy kovin hätäseen hakkuun jäljiltä ja pienet taimet pian hukkuu heinän sekaan. Vähän on lämmin keli mutta ei
hyttöset tai paarmat haittaa ainakaan silloin kun saha on käynnissä, pakokaasut pitää ne mukavasti loitolla. Heti kun sahan sammuttaa ja vaikka laittais "hyttyssavut" niin kyllä niitä alkaa iniseen ympärilä.
Mikähän olis sopiva takki tms päälle, ei t-paitasillaan viitsi olla kun paarmat pistelee olkapäihin ja käsivarsiin, metsurintakki on hieman liian lämmin näin kesäkelillä.
~3,9ha siivosin tälle kesälle 8-9vuotiasta taimikkua. Ei ookkaan vähään aikaan tullu kulettua raivaussahan kans metässä. Mukava urakka, ku takaovelta matkaa työmaalle 200m. Sai käyä tankin sahailemassa aina "jossain välissä", yleensä aamuisin, ku ei ollu vielä liian kuuma. Viime torstaina sain päätökseen. Nyt ei onneksi olekkaan ollu kovia helteitä, ois voinu jäähä risusavotta tekemättä...
MHY:n metsurille delegoin sitte isommat etätaimikot hoitaakseen.
956XL kirjoitti: Vähän on lämmin keli mutta ei
hyttöset tai paarmat haittaa ainakaan silloin kun saha on käynnissä, pakokaasut pitää ne mukavasti loitolla. Heti kun sahan sammuttaa ja vaikka laittais "hyttyssavut" niin kyllä niitä alkaa iniseen ympärilä.
Mikähän olis sopiva takki tms päälle, ei t-paitasillaan viitsi olla kun paarmat pistelee olkapäihin ja käsivarsiin, metsurintakki on hieman liian lämmin näin kesäkelillä.
Joo, aika hyvä "paarmamyrkky" on tuo pakokaasu. Sahan kun sammuttaa niin kimpussa välittömästi sakeana. Itellä on tuollainen vetoketjullinen verkkatakki jonka voi vetää leukaan asti, ei ne siitä kyllä läpi pure.
No, heinäkuussa raivatessa ei tule juurivesoja niin paljon ei toivotuista puista. Ovat meinaan käyttäneet talvelle keränneet ravinteensa keväällä ja tuurilla eivät ole vielä alkaneet keräämään talveksi juureen ravinteita. Kyllähän tälle kesällä tapahtuvalle taimikonhoidolle on perusteltuja syitä.
Itse raivasin viime vuonna marras-joulu-tammikuussa taimikkoa, oli tosi kiva tehdä. Ei ollut hyönteisiä, eikä tullut hellepäivien takia kuuma. Mutta kyllä pienempää taimikkoa olisi syytä karsia kesällä.
Piti ihan alkaa miettimään, milloin on viimeksi oltua taimikonhoidossa... ööö.. kauan sitten. Viimeisin "iso" aukko tulikin kuokittua pelloksi, pienemmistä on vanha patu huolehtinut. Tänään tuli kuitenkin tehtyä kaupat metsätilasta aivan navetan nurkalta, kohta saattaa joutua Stihliä ulkoiluttamaan.
956XL kirjoitti:
Mulla muutama hehtaari,v. 2010, juhannuksen alla istutettua taimikkoa. Kuusentaimet olivat kaksivuotiaita, tuolloin. Tuommoisella Raiva, raivausveitsellä olen "heinästänyt" ja lehtipuun vesoja kurittanut taimien ympäriltä. Terä tässä on terävä kuin viikatteessa. On kotimainen, mallisuojattu, värkki. Agrimarketista ostin. Uittokaluston hinta näemmä 34,90e ja siitä alvin verran takaisin...Onkos muilla kokemuksia tämmöisestä pienialaisen, nuoren taimikon hoitoon, mielestäni ihan hyvästä keksinnöstä?
rgsleo kirjoitti:Mulla muutama hehtaari,v. 2010, juhannuksen alla istutettua taimikkoa. Kuusentaimet olivat kaksivuotiaita, tuolloin. Tuommoisella Raiva, raivausveitsellä olen "heinästänyt" ja lehtipuun vesoja kurittanut taimien ympäriltä. Terä tässä on terävä kuin viikatteessa. On kotimainen, mallisuojattu, värkki. Agrimarketista ostin. Uittokaluston hinta näemmä 34,90e ja siitä alvin verran takaisin...Onkos muilla kokemuksia tämmöisestä pienialaisen, nuoren taimikon hoitoon, mielestäni ihan hyvästä keksinnöstä?
Itse pidän ainakin hintaansa nähden metsätalouspuolen parhaimpina laitteina. Alle 5v taimikkoon ei mitään muuta tarvi. Näppärä pyöräyttää taimen tyvet vapaaksi heinän puristuksista ja reilu peukalon paksuinen lehtipuu menee vielä nätisti poikki nykäsemällä.
Syrjäyttänyt vesurin näissä taimikko hommissa, +5v sitten jo raivurilla.
rgsleo kirjoitti:Mulla muutama hehtaari,v. 2010, juhannuksen alla istutettua taimikkoa. Kuusentaimet olivat kaksivuotiaita, tuolloin. Tuommoisella Raiva, raivausveitsellä olen "heinästänyt" ja lehtipuun vesoja kurittanut taimien ympäriltä. Terä tässä on terävä kuin viikatteessa. On kotimainen, mallisuojattu, värkki. Agrimarketista ostin. Uittokaluston hinta näemmä 34,90e ja siitä alvin verran takaisin...Onkos muilla kokemuksia tämmöisestä pienialaisen, nuoren taimikon hoitoon, mielestäni ihan hyvästä keksinnöstä?
Raiva veitsestä löytyy kokemusta, ihan hyvä peli nuoreen taimikkon vesojen ja heinän torjuntaan. Minulle varsi saisi olla hieman pidempi, nyt joutuu kumartelemaan liikaa. Selkä on muutenkin heikko niin ei tykkää siitä. Raiva veitsessä on se hyvä puoli että sitä uskaltaa käyttää naisväkikin ja saa apua muuten tylsään hommaan.
Olen miettinyt että jos tekis oman version pienestä viikatteesta, puolet terästä pois eikä tarvisisi kumarrella.