Kasvinsuojeluruiskutukset v.2012

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Re: Kasvinsuojeluruiskutukset v.2012

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Tumppi81 kirjoitti:Toinen kierros tuli päätökseen eilen.
Rikkakierros (rahtia) tuli päätökseen torstai-iltana. :)
(Kortta ei ihan vielä kasvanu kummassakaan paikassa.)
Ylivoimanen myöhäisyysennätys nämä rikkaruiskutukset. Kaks viikkoa lopetus myöhässä keskimääräsestä.
SS

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Köysti kirjoitti:Noita tähkäsääskiä on ny muutaman vuoden ajan ruiskutettu ja pelätty. Ennen niistä ei välitetty mitään, kunnes yhdellä ainoalla kevätvehnälohkolla ne tekivät satovahingon. Oon vaan miettiny, onko niitä sääskejä nykyään enemmän vai oliko ennen tätä vuosikymmeniä vaan niin hyvää säkää ettei vahinko sattunu omalle kohdalle?
Jos puhut omasta viljelyalueestasi, ei ehkä siellä seudulla ole välttämättä ollut niin yksiselitteisesti vehnä-vehnä-vehnä viljelykiertoa. Eli sääskiä ei ole enemmän mutta varsinkin kevätvehnälle edullisempia vuosia ja runsaampaa viljelyä on. Ja suorakylvö ja kevytmuokkaus ilman rutiinitorjuntaa kasvattaa sääskikantaa, koska toukat talvehtivat kasvinjätteessä pintamullassa, eivät varmaan syväkyntöä kestä.

-SS-
Carnivor

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Toisaalta kasvikate antaa toukkien luontaisille tuholaisille hyvät olosuhteet. Itse en ole kokenut sääskien torjuntaa tarpeelliseksi ja olen yrittänyt niitä havaita kelta-ansojenkin avulla. Määrät on aina tuntuneet mitättömiltä. Mutta pienenä ja vikkelänä elukkana sitä on vaikea havaita.
bouli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja bouli »

Jari kirjoitti:
Köysti kirjoitti:
Viime yönä lopetin ruiskutuksen kolmen tienoilla, aurinko alkoi nousemaan, työvaloja tullut edes ajatelleeksi. Eka kertaa erottui ajovalojen keila pitkässä ohrakasvustossa... Nopeasti se päivän valoisa aika muuttuu, kun hiemankin etelää kohti mennään. Ei ihme että jarrujen käyttömäärä lisääntyy, mitä pohjoisemmaksi mennään :)
Muuttuu juu, tässä meidän korkeudella on juhannusviikollakin sydänyöllä pari tuntia niin hämärää että ilman työvaloja ei tulisi mieleenkään ajaa.
kevinc
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Carnivor kirjoitti: Itse en ole kokenut sääskien torjuntaa tarpeelliseksi ja olen yrittänyt niitä havaita kelta-ansojenkin avulla. Määrät on aina tuntuneet mitättömiltä. Mutta pienenä ja vikkelänä elukkana sitä on vaikea havaita.
Eilen illalla siinä klo 23 kävi vehnäpellossa aikamoinen kuhina oransseja tähkäsääskiä, vaikka ko. lohkolla ei ainakaan 30 vuoteen ole viljelty vehnää. Ilmeisesti lentelevät jonkin matkaa tai sitten tuulen mukana ajautuvat. Päästelin siltä pohjalta sitten joka vehnälohkolle Fastacit, koska eihän se paljoa maksa ja kumminkin olin tautiainetta laittamassa.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Ruiskutin vanhoja jämiä Terpalia pois varastosta ja heräsi kysymys että onko Terpalissa toiminnallisesti mitään erityisen tärkeää jonka takia sitä pitäisi olla?
Kaura-ohra-vehnä:llä pärjäisi periaatteessa vain Modduksella ja lisäksi ehkä vähän Ceronea hätäjarruksi ohrille jos ei säiden takia ehdi ajoissa. Hinta tietysti hieman eri muttei suurta eroa.
Vastaa Viestiin