Juko ht 3000s lannoitteen syöttö murheita...
Valvoja: Farmari-ryhmä
Juko ht 3000s lannoitteen syöttö murheita...
Elikkä kone 4 vuotta vanha ja lannoiteen syöttö ei ole tasaista näkee vaaleina laikkuina kasvustossa. Aluksi epäilin lannoiteletkuja ajatuksella, että voimakkaasti poimutetut lannoitetkut keräävät poimuihin lantaa, joka aina välillä tyhjenee vantaan tärähtäessä. Laitoin täksi kevääksi takimmaisiin eli loivempiin lannoita letkuihin sileät sisäletkut ja oraat on yhtälaikukkaat kuin ennenkin. Ohje kirja käskee laittaa lannoitteen alaläpän kolmanteen koloon ja syöttö aukon säätölevyt kolmoseen. Näissä lukema lähtee 0-1-2-3--S siten että 0 täysin auki ja S kokonaan kiinni. Tulee mieleen, että oisko numerot menny ohjeeseen väärin sillä vanhemmassa jukossa 3 oli eniten auki ja tässä vähiten ehkä noin 25mm. Voisiko olla ettei syöttö telalle mene tarpeeksi lantaa. Syöttökasettiakin oon epäillyt, mutta laikut ei ole koko koneen leveydellä kerrallaan niin, jotenkin vaikuttaa enemmän vannaskohtaiselta jutulta. Entä pohja läppä, joka käsketään laittaa kolmoseen pitäisikö senkin laskenta aloitaa 0-1-2-3-4. Olen laittanut sen kolmanteen koloon ylhäältä päin eli asteikolla 1-2-3-4-5. Voisiko joku jolla samanlainen kone katsoa koneestaan näiden läppien ja sulkulevyjen asennot niin olisin kiitollinen. Harmittaa tällaiset liian paljon tulkinnan varaa jättävät ohjekirjat. Agristakin olen kahtena keväänä saanu vaan ohjeen kiristää lannoiteletkuja lyhyemmäksi ettei niiden poimuihin jäisi lantaa. Tehtaaltakin olen kerran kysynyt ja lupasivat soittaa takaisin, mutta eihän sieltä kukaan vaivautunut. Alkaa vaan harmittaa katsella noita laikukkaita oraita siihen malliin, että joku ratkaisu on ongelmaan löydyttävä.
-
rasvakoura
- Luokka: Puutarhatraktori
Re: Juko ht 3000s lannoitteen syöttö murheita...
Ht 3000 löytyy siis se vanhempi malli,syöttölaitteet kai samat.Säätölevyissä 0-1-2-3 asteikko 3 eniten auki,ohjeen mukainen säätö.Pohjanläppä kaarella lovi 3,ei kai siinä mitään nolla asentoa ole.Niitä laikkuja itellä on ohrassa,kaurassa ei näy.Johtuuko se kylvökoneesta vai eikö juuret pääse lannoiteriviin.Lannoite liian syvällä tai Yara ei sula.Olisko se kuitenkin parempi jos lannoite olis siemenrivissä,vaikuttaisi nopeemmin.
Terve, sama mulla näkyy eniten ohralla laikkuja. Näissä kohdin lantaa ainaski puolet vähemmän väristä päätellen. Vehnässäkin laikut näkee kun tarkemmin katsoo väri ero ei ihan yhtäpaha. Itse oon tän ajatellu johtuvan lannan määrässä jota ohralle noin 300kg ja vehnälle 450kg. Pienemmässä määrässä todennäköisesti hetken häiriö syötössä jättää maahan päätyvän määrän vielä pienemmäksi. Laikut mulla 20-40cm pitkiä ja välillä yksittäisiä vantaita ja välillä voi olla ullut pa vierekkäistäkin, muttei koskaan koko koneen leveyttä. Eli jotenkin tuntuu ettei se vika syötönsäätimessä voi olla.
samoja havaintoja kuin edellisillä kylvökoneena tosin junkkari maestro, Osa ohrista laikukkaita ihan kuin lannoiteen syöttö ei olisi tasaista. vehnillä ei väri eroa näy.
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
Pitää ajaa vain niin lujaa, että vantaat ja putket värisee tarpeeksi ja rakeet liikkuu
Oon ajellu sellaista 8-12km/h, riippuen kuinka lujaa kone jaksaa vetää (onko etulata maassa). Itsellä meni tänä keväänä pari kertaa apulantapuolen putki kokonaan tukkoon, mutta syynä oli luultavasti se, että välillä kone seisoi viikonkin apulannat sisällä katoksessa. Edellisinä keväinä ei ole vastaavia ongelmia ollut. Oraissa ei vielä näy eroa, kun kasvavat starttilannalla varmaankin tässä vaiheessa. Koneena Simulta ST.
Vanhassa Tumessa (uusista en tiedä) oli kieltämättä hyvät ne muoviset teleskooppiputket. Ne ei menneet kyllä tukkoon millään, mutta hajallahan ne oli herkästi.
Vanhassa Tumessa (uusista en tiedä) oli kieltämättä hyvät ne muoviset teleskooppiputket. Ne ei menneet kyllä tukkoon millään, mutta hajallahan ne oli herkästi.
-
riskijussi
- Luokka: Polkutraktori
Kosteana keväänä lannoittepuolen syöttörattaaseen voi kovettua apulantaa eli se on osittain tukossa. Joskus märällä tiellä ajettaessa traktorin pyörät heittää vettä apulantasyötön päälle
ja kosteus löytää tiensä apulannan sekaan ja syöttörattaan hammasväli on tukossa.
ja kosteus löytää tiensä apulannan sekaan ja syöttörattaan hammasväli on tukossa.
Edellinen kone mullakin oli tume eikä koskaan vastaavaa ongelmaa ilmennyt.
Vauhtia oon pitäny tasaset 10km/h ja kylvin kaikki viljat putkeen viikossa ilman sade taukoja eli kosteutta kone ei ole saanut. Yötkin tallissa. Jukon apulannan syöttö pyörässä on isot yli kymmenen millin puolikaaret eli ne ehkä saisi olla tiheämpi jakoiset...? Jukolle tänään soitin asiasta ja ainankin tässä vaiheessa täydet pisteet sinne suuntaa tällä kertaa, koska lupasivat heti huomenna aamusella tulla katsomaan konetta paikanpäälle.
Vauhtia oon pitäny tasaset 10km/h ja kylvin kaikki viljat putkeen viikossa ilman sade taukoja eli kosteutta kone ei ole saanut. Yötkin tallissa. Jukon apulannan syöttö pyörässä on isot yli kymmenen millin puolikaaret eli ne ehkä saisi olla tiheämpi jakoiset...? Jukolle tänään soitin asiasta ja ainankin tässä vaiheessa täydet pisteet sinne suuntaa tällä kertaa, koska lupasivat heti huomenna aamusella tulla katsomaan konetta paikanpäälle.
Meillä edellisessä HT3000S alkuun outoa putkien tukkeamista se kun haitariputket oli asennettu hieman "kierteelle". Nämä kun suoristi vapaaseen tilaan loppui ongelma. Haitari putki sinällään ei kyllä ole syypää ongelmaan kun sitä pitkin voi kylvää tasaisesti myös heinänsiementä sekä rypsiä ilman että mitään kasaantuu putkeen.
Toinen mikä tulee mieleen että onko koneessa jatkettavalla kärkipalalla olevat laahalannoite vantaat? Jos nämä kärjet ovat asennettu kovin "lyhyelle" tai kuluneet kovin lyhyiksi voi vannas tuketa herkästi. Tämä huomio tuli myös edellisestä HT3000S.
Toinen mikä tulee mieleen että onko koneessa jatkettavalla kärkipalalla olevat laahalannoite vantaat? Jos nämä kärjet ovat asennettu kovin "lyhyelle" tai kuluneet kovin lyhyiksi voi vannas tuketa herkästi. Tämä huomio tuli myös edellisestä HT3000S.
Siemen puolen haitariletkussa on jo tehtaalta toinen sileä sisus letku, joten siemen tulee kyllä aina tasaisesti. Koneessa on juuti näillä säädettävillä kulutus puikoilla varustetut lannoitevantaat. Olen aina ennen kylvöä laskenut kärjet 40mm itse vannasta alaspäin ettei vantaan turhaan kuluisi eikä puikkoja tarvitsisi säätää kesken kylvöjen. Juuri katsoin tien laitaa ja 2-3 metrin välein on yksittäiset lannoitevantaat kylväneet vänhemmän, laikut yleensä maks 50cm pitkiä. Laskin että kokonais lanta määrä on kyllä pitänyt aika tarkkaan paikkaansa kg/ha. Tästä voisi päätellä että se lanta joka ei laikun kohdalle ole mennyt on tullut extrana laikun jälkeen lisäten vielä eroa. Joku siis tuntuu keräävän lantaa ja päästävän sen aina valilla vapaasti liikkelle. Laite on niin yksinkertainen, että vähän kyllä ihmetyttää mikä matkalla jarruttaa. Vehnissä/ohrissa pituudessakin varmaan 50mm eroa vaaleiden ja tummien laikkujen välillä. Taitaa tehdä aika hyvää sadon laadulle, pientä ja surkastunutta jyvää tiedossa 
Onkos niitten haitariletkujen yläpäässä muovirenkaat paikallaan?
Juurikas koneessa oli yhdessä kääntynyt poikittain ja tukoksia aiheutti silloin tällöin...
Juurikas koneessa oli yhdessä kääntynyt poikittain ja tukoksia aiheutti silloin tällöin...
Nyt alkoi kiinnostaa, millaisia muovirenkaita tarkoitat? Mulla ei oo mitään renkaita näkyvissä. pitääkin katsoa yksivannas irti ja varmistaa ettei missään ole esteitä lannan matkalla...
Juuri tuota "ajosuuntaan laikukasta" lannoitusta on maakunnassa enemmänkin, olisiko jokin painumajuttu, kyntöviilut kuivuneet pituusmitaltaan epätasaisesti ja pyöräkone painanut juuri semmoisen taikinamaisen kohdan liian lyttyyn ?
-SS-
-SS-
Kuvia kirjavasta väristä...
Haitarilekun yläpäässä ekassa "haitarissa" on ainakin juurikaskoneessa muovirengas joka pitää putken pyöreänä, ilman sitä putki tahtoo painua ruttuun ja tukoksia odotettavissa.tiimuska kirjoitti:Nyt alkoi kiinnostaa, millaisia muovirenkaita tarkoitat? Mulla ei oo mitään renkaita näkyvissä. pitääkin katsoa yksivannas irti ja varmistaa ettei missään ole esteitä lannan matkalla...
-
Joakim
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Minulla viljankylvökoneena sivupyöräjuko, mutta itse syöttötelasto ja -kasetti lienee samanlainen kuin takapyöräjukossakin. Tänä keväänä tein sen havainnon, että aamulla ennen kylvöille lähtöä kun yritin tehdä kiertokoetta, ei lannoitevantaista tullut lannoitetta kuin muutamasta, suurimmasta osasta vain muutamia jyväsiä. Elikkäs edellisenä iltana koneeseen jäänyt lannoite holvaantui (kone seisoi katon alla yöt), nimenomaan syöttöteloilta ei tullut lannoitetta, ja vasta kun sekoittelin puukepillä lannoitesäiliön pohjia myöten (ennen uuden lannoitteen lisäämistä), alkoi kiertokoepusseihin tulla tavaraa. Tämä herätti varovaisuuden, ja toistin kiertokokeen joka aamu, aina oli sama tilanne, sekoittelun jälkeen pelitti kyllä koko päivän enkä ole kuvien mukaisia "vajaalannoitteisia" laikkuja havainnut omissa kasvustoissani. Eli oliskohan tälle keväälle toimitetuissa lannoitteissa ollut jotain joka aiheutti holvaantumista ja sitä kautta syöttöhäriöitä? Ainakaan vanhassa sivupyöräjukossani ei ole lannoitepuolen karistaja-akselia, enkä toisaalta ole vastaavaa ilmiötä muina keväinä havainnut. Lannoite oli Yaraa.