Kylvösiemen 2012

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Jari
Luokka: >500hv

Re: Kylvösiemen 2012

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

SS kirjoitti:
aurajokilaivuri kirjoitti:Kiinnostavampien uutuuslajikkeiden kanssa nopeus on ollut valttia. Muutaman vuoden välein on siemeniä ja lajikkeita uudistettu, nyt vuorossa Demonstrant-vehnä Zebran tilalle, joulukuun alussa kävin hakemassa kuorman.

Muuten on sitten joko itse lajiteltu ja peitattu, tai teetetty kunnostus vihervakassa.
Nii viime kesä näytti miten Zebran kaltaisen perusvehnän toimeliaisuus löi huippuvehnäksi mainostetun Epos-lajikkeen, ainakin jyväkoossa ja jopa sadossa. Zebra toisaalta on ollut valkuaisestaan riskialtis multamaalla, odotan Demonstrantista juurikin hiukan parempaa valkuaisen tulosta.

Zebraa on pussin pohjassa sen verta et voi pistää taas vierekkäin.

-SS-
Meinaatko että Zebran valkuainen meinaa nousta liian ylös :)

Kaverilla oli aikoinaan Zebraa, puinkin sen viimeisen lohkon kun lopetti vehnän viljelyn. Tasan kuustonnia komeaa tavaraa hehtaarilta, samaan aikaan mä sain Anniinasta vuosittain alle viittä tonnia, silloinkin vieressä alle vitosen vaikka kasvustot oli yhteneviä ja panoksetkin. Sen jälkeen Anniinan sadot parantuneet, mitä lie olisi tullut Zebrasta näinä vuosina. Amaretosta tuli julmasti lämpimänä kesänä, täällä pohjoisessa tuurissa sen kanssa, seuraavana kesänä totaali kato alle seitenkymppisellä pakkasen panemalla vihreällä mössöllä...

Kaipailin aiemmin Anniinan siementä, ja yyveetä sainkin mistä kysellä. Ei tarttenut kysellä, mulla oli hallissa apulantasäkkien vieressä viime vuonna lajiteltua ja peitattua riittävät pari tonnia, saa ensi vuodelle siementä mikäli on vehnänviljelyn vuosi.

Kauran siemenet serti Akselia, samoin Brage-ohraa. Ja paljon Einar ohraa omista siemenistä, onneksi ei ollut pulaa siemenistä tänä vuonna. Lajittelija jauhaa pitkää päivää, jospa saisi ensi viikon aikana homman selväksi. Joka päivä joku tarjoaa lisää lajiteltavaa... :)
Vastaa Viestiin