Mangaanilannoitus

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Carnivor
Luokka: >500hv

Mangaanin tilaus taas ajankohtaista

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

kaappi kirjoitti:Olen käyttänyt muutamia vuosia mangaanisulfaattia,nyt kauppa on ilmoittanut ettei sitä enää Suomeen tuoda,
vaan on käytettävä uutta Grouhaun uutta mangaani lannosta.
Ainakin K-Maatalous myy vielä Mangaanisulfaattia 25kg/säkki maksaa noin 54 Euroa verolla, jos tilaa tammikuun aikana, eli mangaanin hinnaksi tulee noin 7 €/kg ja bonuksena vähän rikkiä.

Yaran Mantrak Pro maksaa noin 54 euroa 5 litran purkki eli mangaanin hinnaksi tulee noin 22 €/kg ja bonuksena hiukan typpeä.

Maatilan Mangaaniliuos maksaa 51,4 euroa 10 litran purkki ja mangaanin hinnaksi tulee noin 34 €/kg.

Mangaaniliuoksen voi varmaan jättää heti pois laskuista mutta onkohan Mantrak hintansa arvoista? Onhan se toki mielyttävämpää käyttää, koska ei pölise ruiskuun kaadettaessa ja sekoitettavuus fungisideihin, insektisideihin ja kasvunsääteisiin on hieman parempi. Sulfaatti toimii useimpinen rikkakasviaineiden kanssa, eli sitä voisi käyttää ainakin ensimmäisessä ruiskutuksessa.

Jostain syystä ohjeen mukaisella käyttömäärällä sulfaatista mangaania menee hehtaarille reilu kolme kiloa ja Mantrakista vain 0,5 - 1 kg. Miksi sulfaatin käyttösuositus on niin suuri? Farmit.netin ( http://www.farmit.net/kasvinviljely/lan ... o/mangaani ) mukaan kasvit ottavat mangaania alle kilon hehtaarilta, eli jos ruiskutetun Mn-sulfaatin imeytyminen olisi täydellistä niin 3 kg hehtaarille pitäisi riittää. Jääkö sulfaatin hyötysuhde huonommaksi kuin Mantrakin?
jupesa96
Luokka: yli 100 hv

Re: Mangaanilannoitus

Lukematon viesti Kirjoittaja jupesa96 »

Kauranviljelijänä Carnivorin kirjoitus mangaanisulfaatista herätti mielenkiinnon. Tuttu kauppias selvitti asiaa ja kertoi Biofarmin sulfaattia myytävän 25 kg säkeissä, 32% mangaania ja 15% rikkiä.
Lehtilannoituksena 10kg/ha ja 400l vettä. Maalevityksenä 30-60kg/ha. Hinta hieman päälle 50 sis verot.
Lisäyksenä Carnivorin laskelmiin, että maalevittäisenä tuo ohjemäärä olisi 3-6 kertainen verrattuna nestelevitykseen mutta vaikutuskin sitten kait pidempiaikainen maan kautta.
khd
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja khd »

jupesa96 kirjoitti: Lisäyksenä Carnivorin laskelmiin, että maalevittäisenä tuo ohjemäärä olisi 3-6 kertainen verrattuna nestelevitykseen mutta vaikutuskin sitten kait pidempiaikainen maan kautta.
Olen antanut itseni ymmärtää että hivenlannoitus kannattaa lähtökohtaisesti aina antaa lehtilannoituksena. Hivenistä on yleensä puutetta korkean pH:n mailla jolloin maahan annettu erillinen hivenlannoite muuttuu kasveille käyttökelvottomaan muotoon. Lehtilannoituksen hinta on myös halvempi ja levitys on yleensä yhdistettävissä rikkaruiskutukseen.
Carnivor

Kesko myy Biofarmin mangaanisulfaattia. Päädyin kompromissiin eli tilasin sekä sulfaattia että Mantrac Prota. Tavoitteena on ruiskuttaa kaksi kertaa pienellä määrällä, jos suinkin sopii tankkiseokseen.

Mangaanin liukoisuus maassa tosiaan heikkenee jos ph on yli 6. Sulfaatti ei oikein toimi korkean ph:n pellolla maahan levitettynä. Yaran Mangaaniravinne on rakeista ja siinä ph pysyy matalana rakeen läheisyydessä sentään yhden kasvukauden verran, mutta sekin on kallista sulfaattiin verrattuna. Käsittääkseni useimmat muut hivenet kuten boori, sinkki ja kupari muuttuvat vaikealiukoisiksi vasta jos ph on yli 7, joten niitä on helpompi antaa maan kautta kuin mangaania.
Rubinjo
Viesti:

Re: Mangaanin tilaus taas ajankohtaista

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Carnivor kirjoitti:Jääkö sulfaatin hyötysuhde huonommaksi kuin Mantrakin?
Maallikon käsitys on että jää. Mantrac yms. "uuden sukupolven" lehtilannoiteaineet ovat koostumukseltaan kasviin todella tehokkaasti imeytyviä.
Pelto-Jussi
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Pelto-Jussi »

Rubinjo kirjoitti:
Carnivor kirjoitti:Jääkö sulfaatin hyötysuhde huonommaksi kuin Mantrakin?
Maallikon käsitys on että jää. Mantrac yms. "uuden sukupolven" lehtilannoiteaineet ovat koostumukseltaan kasviin todella tehokkaasti imeytyviä.
Hyötysuhteesta en osaa sanoa, mutta pari kertaa olen saanut sulfaatin sakkaamaan ruiskussa. Käytetyt määrät ovat kyllä olleet reilunpuoleisia (3 -5 kg/ha) ja seoksessa on ollut vähän turhan monta muuta komponenttia.

Käsittääkseni ruiskutus onnistuu hyvin kun pitäydytään gramma-aineissa ja vältetään SC-formulaatteja (jotkut strobit).
Maicky
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Maicky »

YaraVita Mantrac Pro tuli tilattua ja tarkoitus on laittaa sitä 1l/ha rikkaruiskutuksen yhteydessä.
Ymmärsin Yaralta että eivät suosittele alle 200l/ha vesimääriä.

Mutta niinhän on myös rikka-aineilla, vettä pitäisi käyttää 200l/ha.
Kuitenkin olen itse Hypro Guardian Air suuttimilla käyttänyt 120-150l/ha vesimääriä, ja toiminut hyvin.

Onko kukaan käyttänyt YaraVita lehtilannoiteaineita alhaisimmilla vesimäärillä?
Carnivor

Pienillä vesimäärillä onnistuminen riippunee ruiskutushetken olosuhteista ja käytetystä tankkiseoksesta. Itse olen käyttänyt hyvissä olosuhteissa 150 l/ha, mutta annoskin on pienempi. Jos kasvusto on stressaantunutta, niin kaikki ylimääräinen pois tankkiseoksesta.
Peltojt
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Peltojt »

Maicky kirjoitti:YaraVita Mantrac Pro tuli tilattua ja tarkoitus on laittaa sitä 1l/ha rikkaruiskutuksen yhteydessä.
Ymmärsin Yaralta että eivät suosittele alle 200l/ha vesimääriä.

Mutta niinhän on myös rikka-aineilla, vettä pitäisi käyttää 200l/ha.
Kuitenkin olen itse Hypro Guardian Air suuttimilla käyttänyt 120-150l/ha vesimääriä, ja toiminut hyvin.

Onko kukaan käyttänyt YaraVita lehtilannoiteaineita alhaisimmilla vesimäärillä?

Ruiskutin tuota Yaravita Mantracia rikka-aine seoksessa viime kesänä. Vettä tuli käytettyä 120-140L /ha eikä ilmennyt mitään ongelmia. Meillä päin oli vielä vähän poikkeukselliset olosuhteet muuhun maahan nähden kun podettiin pahaa kuivuutta. Joten kasvustot oli kyllä jonkin asteisessa stressissä. Vettä satoin kylvön ja tähkälle tulon välillä yhteensä noin 36mm (7 erässä). Olosuhteet vaihtelee hieman eri puolilla maata... 8)
Vastaa Viestiin