kasvinsuojeluruisku

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

touhu
Luokka: Polkutraktori

kasvinsuojeluruisku

Lukematon viesti Kirjoittaja touhu »

Harkinnassa uuden kasvinsuojeluruiskun hankinta. Vertailussa Hardin master 1200 evc 5/15 vhh tai Amazone uf 1201 15 m Q-plus puomistolla ja amaspray + ohjainyksiköllä. Varsinkin amaspray+ ohjainyksiköstä kokemukset kiinnostaisi. Myös puomistojen kestävyys joutuu minulla koville varsinkin kuljetuksessa.Kokemusta myös ilma-avusteisista suuttimista kaivataan. Entä millä ja minkälaiseen tarkuuteen on eri gps-ajo-opastimilla päästy?
Maicky
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Re: kasvinsuojeluruisku

Lukematon viesti Kirjoittaja Maicky »

Minulla oli sama tilanne kaksi vuotta sitten ja valitsin Amazonen. UF1201, S-puomisto ja Amaspray+ ohjainyksikkö. Q puomistosta ei ole kokemusta. Erittäin tyytyväinen olen valintaan ollut. Ainoa mitä ehkä tänään tekisin eri lailla on että valitsisin Amatron+ ohjausyksikkö. Silloin hankintavaiheessa vaan tuntui että hinta karkaa ja piti ruveta säästämään varusteista. Amasprayllä pärjää kyllä hyvin ja se on helppokäyttöinen mutta joskus tekisi mielä päästä luomaan muistipaikkoihin lohkot jne.

Tripleteissä minulla on siniset viuhkat sekä siniset ja keltaiset Hypro Guardian Air suuttimet. Ylivoimaisesti eniten käytetty keltaiset Hyprot 120l/ha vesimäärällä.

Trimblen ajouraopastin tuli samoihin aikoihin hankittua, nopeussignaalin otan ajouraopastimesta ruiskuun. Toimii erittäin hyvin ja ei tarvitse asentaa magneetteja nopeussignaalia varten. Ruiskuttaminen ajouraopastimen kanssa on erittäin helppoa.

Voin lämpimästi suositellla sekä Amazonea että Trimbleä.
jk
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Pari vuotta ja joku n. 700ha ruiskutellu tuolla uf 1201 15m q-plus ja amaspray.
Ihan oon tyytyväinen ollut. Ainahan se sais olla isompi ja leveämmällä puomilla ja lohkoautomatiikat ja ja ja, mutta eipä tuollakaan reilu 450ha tänä kesänä teettäny suurempia tuskia.

Puomisto on hyvä. Jousitus ja vakaaja pelaa erittäin hyvin. Kuljetusajossa tuo on sellainen paketti että ei tartte jännittää. Täydet voi sen puolesta päästellä huoletta.

Amaspray on ollut myös positiivinen kokemus. Tarpeeksi ominaisuuksia ilman valikkoseikkailuja. Kun laittaa säädöt kohdalleen niin voi vanha isäntäkin käydä ruiskuttelemas, kun ruiskutustyössä käytettäville toiminnoille on omat vipukytkimet.

En mä tuota oikeastaan moittia osaa. Mitään vikoja ei oo ollu. Jos ostat niin ota sitten ne varastointipyörät. Itte hommasin ne jälkeenpäin ja on kyllä pirun kätevät kun ottaa ruiskua hallissa perään.
viljanviljelijä
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja viljanviljelijä »

Amazonen UF 1201 Amaspraylla ollut 3 vuotta kahden tilan yhteiskäytössä. Ajettu noin 2400ha eli kaksi kuskia ja toimiva vesihuolto niin ehtii aika moneen. Hissinvaijeri ja vaijeripyörät meni tänä kesänä vaihtoon, muut ongelmat väsyneen käyttäjän mokia.

Keltaiset viuhkat pääasiassa käytössä, tripletissä mukana myös vihreät ID:t (vesimäärä/ha suunnilleen sama kuin keltaisilla viuhkoilla varmistaa ruiskutuksen, kun alkaa tuulla kesken työn) ja siniset viuhkat (kun tarvitaan enemmän vettä).

Ajo-opastimella ajo rauhatonta verrattuna ruiskutusuriin, mutta urakoidessa pitäisin välttämättömänä.

Oman käsitykseni mukaan yleensä vesihuoltoon (=nopeaan ruiskun ja vesisäiliön täyttöön) investointi kannattaa. Hyvän kaivon hinnalla ei vielä paljoa ruiskunlisävarusteita saa...
jk
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

viljanviljelijä kirjoitti: Oman käsitykseni mukaan yleensä vesihuoltoon (=nopeaan ruiskun ja vesisäiliön täyttöön) investointi kannattaa. Hyvän kaivon hinnalla ei vielä paljoa ruiskunlisävarusteita saa...
Juuri näin. Ei voi käsittää että ostetaan 2-3000l hinattava pruutta ja luritellaan sitä letkusta täyteen. Itsellä 3000l liplastin vanha muovinen öljysäiliö, jossa täyttö uimuriventtiilillä. Tästä imaisen ruiskun pumpulla säiliöön. Aina on pötti täys kun tulee täyttämään ja ruiskun täyttö vie noin 7 minuuttia. Tuossa ajassa kerkeää just lisäillä aineet ruiskuun ja matka jatkuu. 50ha yös ei tee tuskaa jos lohkot jollakin lailla järjellisiä. Tuo pötti on myös mahdollista nostaa kärryille jos haluaa viedä etälohkoille vettä odottamaan!
Vastaa Viestiin