Tuhkan käyttö peltolannoitteena
Valvoja: Farmari-ryhmä
Tuhkan käyttö peltolannoitteena
Kuinkas tämä nyt menee, tuossa eräs lähistöllä oleva lämpölaitos tarjosi tuhkaa ilmatteeksi ja tänään yritin asiaa selvitellä alkaapäälle netin syövereistä. Seuraavia kysymyksiä heräsi:
Saako tuota ylipäätään virallisesti levittää? En oikein suoraa vastausta löytänyt mistään, suuntaan tai toiseen.
Raskasmetalleja kaiketi voi olla riippuen mistä peräsin, tämä kyseinen käytännössä 100% turvetuhkaa. Analysoimallahan sekin tietysti selviää.. Ravinneanalyysi pitänee tehdä, aika hyvin ravinteita pl. typpi tuossa kaiketi on? Kokemuksia käytännön neutralointikyvystä vaikkapa kalkkiin verrattuna?
Saako tuota ylipäätään virallisesti levittää? En oikein suoraa vastausta löytänyt mistään, suuntaan tai toiseen.
Raskasmetalleja kaiketi voi olla riippuen mistä peräsin, tämä kyseinen käytännössä 100% turvetuhkaa. Analysoimallahan sekin tietysti selviää.. Ravinneanalyysi pitänee tehdä, aika hyvin ravinteita pl. typpi tuossa kaiketi on? Kokemuksia käytännön neutralointikyvystä vaikkapa kalkkiin verrattuna?
- Cartel
- Luokka: yli 200 hv
Re: Tuhkan käyttö peltolannoitteena
Varmaan seuraavan opuksen olet vilkaissut?: http://www.evira.fi/attachments/kasvint ... steena.pdf
Jos ei itse lämpölaitos ole mitään analyysejä tai muuta tehny niin voihan se olla työlästä, jos sen pitää olla eviran hyväksymää kuten alla oleva.
http://www.peltotuhka.fi/
Jos ei itse lämpölaitos ole mitään analyysejä tai muuta tehny niin voihan se olla työlästä, jos sen pitää olla eviran hyväksymää kuten alla oleva.
http://www.peltotuhka.fi/
Joo tuo tuli kyllä eilen selailtua, mikä lähinnä tuossa jäi epäselväksi että tarvitseeko sen vastaanotettavan tuhkan olla tuottajan (lämpölaitos tms) puolesta markkinoitua peltotuhkaksi vai voiko ottaa muutenkin vastaan jos itse huolehtii raskasmetallien ja ravinteiden analysoinnista ja ainoastaan omaan käyttöön käyttää, ts. en aio itse sitä enää mihinkään eteenpäin markkinoida?
En tiedä mikä virallinen käytäntö on, mutta meille on mennä vuosina useampana talvena ajettu paikallisen lämpölaitoksen (lähinnä turve) tuhkaa täytemaaksi saviprunneihin ja raivion tasoitteluun. Jostain jääny mieleen että sitä ei saisi lannoitteeksi käyttää, mutta täytemaaksi kelpaa. Täytemaaksi kyseinen tavara oli kyllä erittäin hyvää.
Joskus sain oikein virallisen tiedotteen, olikohan eviran tms. näistä tuhka-asioista mutta olen arkistoinut sen varmaankin hellaan eli se on tuhkana pellolla.
Aika tiukka linja on ja jostain syystä pohjavesialueilla ei saanut käyttää vaikka oli tuota em. peltotuhkaa. En tiedä nykytilannetta, kun vaihtuu aika tiuhaan. Mutta näissä taitaa lannoitelaki ja jätelaki tulla ehken vastaan ja parasta on ehkä kysyä suoraan eviralta tai sitten ely-keskuksesta joko valvonta tai sitten ympäristöpuolelta.
Jotenkin oma käsitys on sellainen, että lämpölaitokselle tuhka on jätettä ja sitähän ei saa ihan mihin tahansa levittää. Jos se taas luokitellaan lannoitteeksi, niin saa levittää peltoon mutta laitoksen pitää olla rekisteröitynyt lannoitevalmistajaksi ja tavarasta pitää olla analyysit sun muut paperit kunnossa.
Aika tiukka linja on ja jostain syystä pohjavesialueilla ei saanut käyttää vaikka oli tuota em. peltotuhkaa. En tiedä nykytilannetta, kun vaihtuu aika tiuhaan. Mutta näissä taitaa lannoitelaki ja jätelaki tulla ehken vastaan ja parasta on ehkä kysyä suoraan eviralta tai sitten ely-keskuksesta joko valvonta tai sitten ympäristöpuolelta.
Jotenkin oma käsitys on sellainen, että lämpölaitokselle tuhka on jätettä ja sitähän ei saa ihan mihin tahansa levittää. Jos se taas luokitellaan lannoitteeksi, niin saa levittää peltoon mutta laitoksen pitää olla rekisteröitynyt lannoitevalmistajaksi ja tavarasta pitää olla analyysit sun muut paperit kunnossa.