Lietteen levitys nurmelle

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

hullujussi
Luokka: yli 150 hv

Lietteen levitys nurmelle

Lukematon viesti Kirjoittaja hullujussi »

levitättekö nurmelle lietettä tai kusta.Siikajoella ei pahemmin harrastetä sitä, Mutta Ruukin tutkimusasemalla sitä on levitetty monta vuotta, ja mitäs mieltä oletta tautivaarasta nurmelle levittäessä. :roll:
pietj-2e
Luokka: yli 100 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja pietj-2e »

Sinne vaan. Olen ajanut jo monta vuotta nurmelle ihan vaan pintalevityksenä, jatkossa ehkä kuitenkin letkulevittimellä. Riittävän aikainen levitys, ja mieluummin juuri ennen sadetta. Riittävä sängen pituus ja noukin oikealle korkeudelle. Eikun antaa mennä vaan!
Maalaispoika
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Multaimella on ajettu nurmille vuodesta -85, eikä rehunlaadun kanssa ole ollut mitään ongelmia. Vaatii tosin kivettömät maat ja silti mieluusti vielä jyräys päälle. Täällä päin monet ovat aloittaneet tai vaihtaneet letkulevitykseen. Siinä ei kivet haittaa ja työleveys on reilumpi.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Ilmastoitua lietettä on ajettu ensimmäisen rehunteon jälkeen pintaan ~20tn/ha muistaakseni vuodesta -95. Multain ei sovellu tänne kivisyyden takia ja letkulevitintäkään en ole vielä innostunut hankkimaan.
em
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja em »

Itse olen levittänyt nurmille pääsääntöisesti 2.rehunteon jälkeen,ja silloinkin
agronicin kiekkomultaimella(palmussa) ja joskus kesälläkin,mikäli on aikaa...
Mullifarmari

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullifarmari »

em kirjoitti:Itse olen levittänyt nurmille pääsääntöisesti 2.rehunteon jälkeen,ja silloinkin
agronicin kiekkomultaimella(palmussa) ja joskus kesälläkin,mikäli on aikaa...
Millaiset kokemukset agronickista?
Itse levitän lietettä nurmelle ainakin kertaalle, joillekin lohkoille sekä keväällä, että kesällä. Kertalevityksenä 20-30tn/ha. Pintaan menee nykysin, mitä nyt naapureiden nurkilla olevat lohkot mullataan ihan naapurisovun takia. Agrossahan tästä aiheesta oli ihan vasta keskustelua.

-Mf-
em
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja em »

Ei ole moittimista,tämä levitinkärrykiekkomultainpalmu,varustettu täyttöpuomilla...
Maastomme ovat tosi vaihtelevat,paljon rinnemaita,kivikoita ym.tää kärry on 3 tilan yhteinen ja ajetaan n.2000-3000m3 multaimen läpi. Multain on toiminut hyvin,tosi nopea levittää.Ei juurikaan hitaampi kuin pintaan.Laitan kuvia tonne pottupeltoon...vaan onhan niitä muitakin merkkejä vaikka kuinka paljon,mutta niistä ei ole kokemusta.
Joomies

Lukematon viesti Kirjoittaja Joomies »

Aihetta sivuten, mitkä ovat kokemukset kuivalannan levittämisestä nurmelle esimerkiksi ensimmäisen rehunteon jälkeen?
stemma
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja stemma »

Olen levittänyt vuosikausia. Lietteen pitäisi olla kohtuullisen nestepitoista eikä reipas sade levityksen jälkeen ole pahitteeksi. Ei mitään maittavuus-tai laatuongelmia. Taidan kyllä lopettaa sen silti, koska peltoa on riittävästi nykyään tavalliseen syyslevitykseen.
Juha

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha »

Nyt ollaan parina kesänä levitetty pintaan, ei mitään laatu ongelmia ole ollut ja se sae ei haittaa tosiaan mitään aina vaan parempi jos alkais heti levityksen jälkeen sataa.

Pääsääntöisesti 1. rehunteon jälkeen levitetty, mut jos on ruvennu tulee säiliöt yli niin on urakoitsija käynyt myös keväällä ajamassa sen verran et on päässy rehuntekoon asti. Nyt ollaan parina kesänä levitetty myös viljalohkoille kun on tullut oraalle, myös mahdollisesti keväällä ennen karhihtemista jos on pellot kestäny.
Vastaa Viestiin