Karttapalvelut
Valvoja: Farmari-ryhmä
Karttapalvelut
http://retkikartta.fi/
Mittakaavalla 1:25 000 alkaa näkyä peltoja
- Auts
- Luokka: >500hv
Re: Suurin peruslohko
Ei ole vieläkään naapurin vuonna 1987 rakentama talo muuttunut kartalla asuinrakennukseksi.eberi kirjoitti:http://retkikartta.fi/
Vihdoinkin päivittynyt omasta pihasta 1990-luvulla ollut lautataapeli pois.
- Cultor
Minä olen asunut tässä talossa 32 vuotta eikä vielä ole tuossa kartassa asuinrakennukseksi muuttunutAuts kirjoitti:Ei ole vieläkään naapurin vuonna 1987 rakentama talo muuttunut kartalla asuinrakennukseksi.
Vihdoinkin päivittynyt omasta pihasta 1990-luvulla ollut lautataapeli pois.
Tuo kansalaisen karttapaikka on oikeasti huono, ei voi raahata kuvaa ja etsiä haluamaansa kohdetta. Itse olen haravoinut koko Suomen löytämättä mitään.
- Cultor
Et vain osaaeberi kirjoitti:Tuo kansalaisen karttapaikka on oikeasti huono, ei voi raahata kuvaa ja etsiä haluamaansa kohdetta. Itse olen haravoinut koko Suomen löytämättä mitään.
Haku toimii paikannimellä, osoitteella tai koordinaateilla. Miksi kuvaa pitäisi raahata? Kulmissa ja sivuilla on kolmiot, joita klikkaamalla kartta siirtyy. Tai klikkaamalla jotain kohtaa kartasta, se keskittyy klikkauskohtaan. Ja on nopea hitaassakin koneessa. Ilmakuva on myös hyödyllinen.
Pitää raahata, jos haluaa etsiä peltoja. Ei tuo klikkaaamalla siirtely ole hyvä, siinä putoaa kartalta.Et vain osaa
Haku toimii paikannimellä, osoitteella tai koordinaateilla. Miksi kuvaa pitäisi raahata? Kulmissa ja sivuilla on kolmiot, joita klikkaamalla kartta siirtyy. Tai klikkaamalla jotain kohtaa kartasta, se keskittyy klikkauskohtaan. Ja on nopea hitaassakin koneessa. Ilmakuva on myös hyödyllinen.
Retkikartta ei vielä näytä -97 raivaamaani peltoa, jonka kansalaisten karttapaikka näyttää. Kumpikaan ei näytä -07 valmistunutta hallia ja lietesäiliöt näyttävät olevan neliskanttisia 
- Mullifarmari
Vipu peltokarttapalvelu on aika kätevä, sillä melko ajantaisaista ilmakuvaa löytyy kautta Suomen. Siitä on nimittäin muutakin iloa kuin vain omien peltojen mittailu 
-Mf-
-Mf-
- Cultor
No... se on sinun ongelmasi. Vaikka en kyllä ymmärrä, miten voi kartalta pudota.eberi kirjoitti:Pitää raahata, jos haluaa etsiä peltoja. Ei tuo klikkaaamalla siirtely ole hyvä, siinä putoaa kartalta.Et vain osaa
Lähtien siitä pienikokoisesta Suomen kartasta kolmella tai neljällä klikkauksella saan taloni nimen näkyviin. Retkikarttaa käyttäen sama toiminto on monin verroin työläämpää ja hitaampaa.
- Wilpo
- Viesti:
Re: Karttapalvelut
Karttapaikan käyttöliittymä on pysynyt yhtä kömpelönä jo noin 10-15 vuotta. Ei ole muuttunut mihinkään.
Raahaustoiminnolla pysyy kyllä paljon paremmin ja nopeemmin seuraamaan esim. tuntemattomalla paikalla, mihinkä johonkin tie johtaa.
Raahaustoiminnolla pysyy kyllä paljon paremmin ja nopeemmin seuraamaan esim. tuntemattomalla paikalla, mihinkä johonkin tie johtaa.
- Rubinjo
- Viesti:
- Cultor
Hmm... http://www.maanmittauslaitos.fi/Vanha_K ... oitiin.htmWilpo kirjoitti:Karttapaikan käyttöliittymä on pysynyt yhtä kömpelönä jo noin 10-15 vuotta. Ei ole muuttunut mihinkään.
"Kansalaisen Karttapaikka uudistettiin vuonna 2005, jolloin vanha versio jäi vielä rullaamaan bittiavaruuteen. Lopullisesti sovellusvanhus lakkautettiin 2007, jolloin siihen ei enää päässyt käsiksi internetissä. Koko sen teknologia palvelimista käyttöjärjestelmiin on vanhentunut. Uudet tietokoneet eivät tunnista enää vanhaa sovellusta, joten Tekniikan museosta tuli Kansalaisen Karttapaikan loppusijoituspaikka."
Ei hyvää käyttöliittymää pidä muuttaa, ainakaan sellaiseksi, joka vaatii viimeisimmän dualcore masiinan toimiakseen edes jossain määrin juoheasti. Karttapaikan käyttöliittymä toimii nopeasti hitaammallakin koneella.
Jos tietä pitää seurata, se tietysti yleensä onnistuu parhaiten pienentämällä karttaa sen verran, että tarvittava tieosuus näkyy kokonaan.Raahaustoiminnolla pysyy kyllä paljon paremmin ja nopeemmin seuraamaan esim. tuntemattomalla paikalla, mihinkä johonkin tie johtaa.
Käyttäköön jokainen minun puolestani aivan mitä haluaa, mutta Retkikartta on tästä koneesta käytettynä surkean hidas ja myös epäjohdonmukainen toiminnaltaan. Karttapaikka on nopea ja johdonmukaisesti toimiva.
Minulla on käytössä Ammattilaisen Karttapaikka asemapiirustusten tekemistä varten. Skaalatun ilmakuvan mukaisesti on helppo piirtää tiet, rajat jne. Ja kiinteistörekisterin tiedot saa samalla kertaa nimiöön oikein.
Ilmakuva-aineiston laatu on paljolti kiinni sen iästä, vanhimmat vastaantulleet on yhdeksänkymmentäluvun lopulta ja aika rakeisia, uusimmista vuoden-kahden ikäisistä tunnistaa pihalla jököttävän traktorin merkin.
Joskus on tullut vastaan tilanne että uusi rakennus näkyy kartalla mutta ei ilmakuvassa, tällöin ilmeisesti karttatieto on päivitetty kunnan mittaustoimesta suoraan Maanmittauslaitoksen karttaan sijaintikatselmuksen jälkeen.
Ilmakuva-aineiston laatu on paljolti kiinni sen iästä, vanhimmat vastaantulleet on yhdeksänkymmentäluvun lopulta ja aika rakeisia, uusimmista vuoden-kahden ikäisistä tunnistaa pihalla jököttävän traktorin merkin.
Joskus on tullut vastaan tilanne että uusi rakennus näkyy kartalla mutta ei ilmakuvassa, tällöin ilmeisesti karttatieto on päivitetty kunnan mittaustoimesta suoraan Maanmittauslaitoksen karttaan sijaintikatselmuksen jälkeen.
Täältä kyllä tulee ääni Kansalaisen Karttapaikalle. Itse koen käyttämisen helpoksi ja plussaa tulee myös näppärästä mahdollisuudesta merkitä kartalle kohteita. Harrastuksen puolesta tulee tuota käytettyä todella paljon ja on ylivoimaisesti eniten käytetty karttapalvelu esim fillarifoorumilla. Mutta jokainen tietysti oman makunsa, mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan.
90-luvun lopun kartat on kuitenkin paljon selvempiä kuin 2000-2002 kartat. ne on kuin perjantaina pullon pohjan läpi katsoisihri kirjoitti:Minulla on käytössä Ammattilaisen Karttapaikka asemapiirustusten tekemistä varten. Skaalatun ilmakuvan mukaisesti on helppo piirtää tiet, rajat jne. Ja kiinteistörekisterin tiedot saa samalla kertaa nimiöön oikein.