kaato monttu

Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

leku
Luokka: 75 hv., takaveto

kaato monttu

Lukematon viesti Kirjoittaja leku »

moro!

Kun olen tapellun aikani vanhojen kuivureiden kanssa ja nyt alkaa olla pullonkaula miten saada vilja kaatosuppuloon nykykärryistä. eli kuivurit rakennettu -52-63 siis itse rakennukset, toinen sijoitettu vanhaan navettaan. jolloin niihin pystyi hyvin kippaamaan yksiakselisilla ja max 4m lavalla.... eli nykyaikaisilla ei oikein millään. 5m lavan saa pystyyn vasta 1,5 m suppilon reunasta... lapiomista siis riittää, toiseen kuivuriin max 4,2m lava

yksipäivä tuossa tuli mieleen että onko kellään tai ajatellut tehdä ulos irrallista pienempää kaatosuppiloa, josta ruuvilla vilja sisälle nykyisen kaatosuppilon päälle, pikkuisen sitä pitäisi varmaankin upottaa maahan että saa pientä tilavuutta, jotta takalaidan saa auki

onko ajatus aivan utopiaa?

tietysti voisihan sitä tehdä viimeisen päälle, iso pohjakuljetun ja valaa 9m pitkä päältä ajettava suppilo sekä katto päälle, mutta ei nyt oikein innosta sekään..
Carnivor
Luokka: >500hv

Re: kaato monttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Käsittääkseni isoja kaatosuppiloita ei tehdä kuin Suomessa. Muualla käytetään pieniä suppiloita, josta on sitten tehokas kuljetin eteenpäin, joten luulisi tuon idean olevan ihan mahdollinen toteuttaa.
Mullifarmari

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullifarmari »

Tuntematta tapausta tarkemmin ja kun tiedetään etten tiedä kuivureista mitään, niin rohkenen ehdottaa isoa betonilaattaa kuilun eteen, josta sitten tyrkitään jollain etu-/takakuormaajalla vilja kuiluun. Meinaan että kannattaako viljaa paljon paijata näillä hinnoilla ja rakennella ylimääräisiä liikkuvia osia sen siirtoon?

-Mf-
sirkussonni

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Olen suunnitellut tehdä pellistä betonin päälle hieman jyrkemmän kuilun, ja sitten pellistä jatkaisin lattialle loosia, joka olisi helppo tyrkätä pienkuormaimella tai etukuormaimella monttuun. Eli peltiä lattiaan ja seinää jonkin verran, jolloin suorilla pinnoilla ei olisi esteitä eikä pykäliä. Normaalioloissa sopii 13 motin kuorma monttuun, mutta tuolla systeemillä sais vaikka kolme kuormaa...
traktorikuski
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja traktorikuski »

Mä olen ajatellut "sitten kun mä rakennan kuivurin" iso täyttöruuvi takalaitaan joka työntäis suoraan puskurisiiloon. Silloin ei tarvis kaatokuilua lainkaan ja puskurisiiloja vois olla useita rinnakain. Ainoa rajoite et silloi tarvis olla joka kärryssä ruuvi ja ei voi lainata kärryjä naapureilta.

Pieni tiukka kaatokuilu ja siitä iso ruuvi nykyiseen monttuun olis kai yksinkertainen toteuttaa, voihan nykyinen monttu korottaa sileen et saat koko kärrylinen mahtumaan.
perfekt
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Tai sitten vaan hommata muutamat kärryt lisää että voi valutella niistä nyky monttuun hissukseen sitä mukaa kun kuivaaja vetää ,,,,,,,, :roll:
aurajokilaivuri

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Kylmäilmakuivurissa aikanaan oli kakkosnelosrungosta ja kovalevystä tehty pieni kaatosuppilo ulkona, josta sitten ruuvi sisään. Oli kyllä aika pahuksen hankala kapistus. Pieneen maanpäälliseen suppiloon hankala saada minkäänlaista kaatoa, ja vähänkin enemmän kun kippaa niin sitten tulee taas kaikki yli. Ja jos ruuvi lähtee keskeltä, reunat tulvii loppuvaiheessa todella helposti kun kärrystä yleensä vilja lähtee ensin keskeltä ja lopuksi reunoilta.

jos suppilo on pieni ja matala, kuljettimen pitäisi olla _todella_ tehokas ja viedä koko leveydeltä. Tai jos suppiloon kipataan poikittain rakennukseen nähden, niin vaikka sitten kaksi ruuvia ja tavallaan kaksi pienempää suppiloa rinnakkain.

Jos teet ulos uuden kaatosuppilon, voit varmaan rakentaa siihen alkuperäiseen reippaat laidat niin että saat siitä kunnollisen kokoisen puskurivaraston.
nut
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja nut »

Itse oon sihtaillu tuohon nykyseen kuivuriin koneistoremontin yhteydessä lisäsuppiloa pihan puolelle ja pieni lippakatos päälle. Nykysellään tuommonen prismamallin suppilo, missä suoraa seinää vajaa metri ennen varsinaista suppiloa. Ajattelin jos tekis koko oviaukon, eli noin 4 metriä leveän, V-pohjasen suppilonjatkeen pihalle ja sinne ruuvi pohjalle. Syvyyttä ehkä joku metri maan sisään ja ehkä noin puoli metriä maan päälle sitten ajamisen kestävä ritilä. Tuohon vois sitten kippailla vaikka kuinka suuren kasan päälle ja ruuvilla vedätettäis siitä automaagisesti tuohon vanhaan kaatosuppiloon.
SS

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

aurajokilaivuri kirjoitti:Kylmäilmakuivurissa aikanaan oli kakkosnelosrungosta ja kovalevystä tehty pieni kaatosuppilo ulkona, josta sitten ruuvi sisään. Oli kyllä aika pahuksen hankala kapistus.
Meillä tehtiin joka kärryyn tyhjennysluukku, jossa oli kiinnitysreunat, niihin laitettiin presusta tai muovisäkistä "letku". Sitten vaan pieneen purkkiin kierukan alapää ja kärry aluksi lievemmin pystyyn ja valutettiin se letku täyteen ja ei tarnu valvoa sen enempi. Vartin päästä kippasi pystympään ja kiversi sitä sukkaa lyhyemmäs niin kuin hihoja kääritään.

Tuhtit kippaa korkealta, mut Kipa ajettiin parrujen päälle, jotta se saatiin korkeammalle.

Toimii tosi hyvin ja lopuksi sitten lapiolla lykki ne nurkat sihen reikään; jos oli kiire, ei niitä nurkkia tyhjennetty vaan uudestaan pellolle, esim. rahtipuimurin viereen.

-SS-
Vastaa Viestiin