Valmet 905 vai Fiat 100-90
Valvoja: Farmari-ryhmä
niin. kysymyshän oli että kumpi parempi. jokainen varmasti tietää että fiatin hammaslukko parempi mettässä kuin valmetin lukoton akseli. piste.
isäukko ajelee 805:lla ja mekaanisesti vetävällä kärryllä mettässä. menee kyllä sinne minne käsketään, mutta mitä haittaa siitä olisi että se etuakselikin jotain vetäisi? saisi mahdollisimman paljon voimaa maahan löpöä kuluttamatta.
ketjut on kyllä aivan ehdeottomat, ei voi kuvitellakkaan että tuolla johonkin ilman niitä pääsisi.
kallistuskulmat loppuu tuostakin aika helposti. ainakin täällä meidän suunnalla metäpohja sulaa. toinen pyörä kannon päälle ja toinen uppoaa maahan niin aivan sama paljonko sitä kallistuskulmaa on, se loppuu kuitenkin
---------
8400:ssa teollisuus akseli ja hydr.lukko edes. sekin aika onneton, ei pidä tiukan paikan tullen, pauke alkaa kuulumaan. ketjut autaa asiaan, mutta jos toinen pyörä ilmassa niin ei paljon apuja ole. eipä sillä nyt ole tullut mettässä ajeltuakaan.
780 fiiu oli kova peli mettässä. pieksee kyllä valmetit 10-0 liikkuvuudessa. muut ominaisuudet ei vaan oikeen metsäkäyttöä puolusta...
isäukko ajelee 805:lla ja mekaanisesti vetävällä kärryllä mettässä. menee kyllä sinne minne käsketään, mutta mitä haittaa siitä olisi että se etuakselikin jotain vetäisi? saisi mahdollisimman paljon voimaa maahan löpöä kuluttamatta.
ketjut on kyllä aivan ehdeottomat, ei voi kuvitellakkaan että tuolla johonkin ilman niitä pääsisi.
kallistuskulmat loppuu tuostakin aika helposti. ainakin täällä meidän suunnalla metäpohja sulaa. toinen pyörä kannon päälle ja toinen uppoaa maahan niin aivan sama paljonko sitä kallistuskulmaa on, se loppuu kuitenkin
---------
8400:ssa teollisuus akseli ja hydr.lukko edes. sekin aika onneton, ei pidä tiukan paikan tullen, pauke alkaa kuulumaan. ketjut autaa asiaan, mutta jos toinen pyörä ilmassa niin ei paljon apuja ole. eipä sillä nyt ole tullut mettässä ajeltuakaan.
780 fiiu oli kova peli mettässä. pieksee kyllä valmetit 10-0 liikkuvuudessa. muut ominaisuudet ei vaan oikeen metsäkäyttöä puolusta...
Savossapa hyvinkin, tukevasti kiviraunion päällä jemmassaATH kirjoitti:"P.S. Ois tuommoseen Fiattiin sopiva pohjapanssari, mikäli joku tarvii"
OJ
Onko se pohjapanssari siellä Savon suunnalla? Varsinais-Suomessa olisi tilausta panssarille, mutta on tuota matkaa aika reilusti.
Suojaako se ne suodattimet myös hytin alla?
Huomaa että kenellä kokemusta kummastakin,puolustaa ehdoitta viiatin NELIVETOA, onnelisen ja autaan tietämättömät vallun "nelivetoa"
Meilläkin aikoinaan ostettiin -70 luvulla ensimmäiseen neliveto viiattiin ketjut,mutta yhessä kaupassa ne vaihdettiin pois,kertaakaan niitä ei ollut päälle laitettu
Aiemmin,takavedoissa,mm. vallussa(
) oli tietenkin ketjut,eihän niillä muuten päässyt minnekkään.
Jos nyt sen verran lievennän että maastossa liikkumiseen vaikuttaa eniten KUSKI,sitten kalusto kokonaisuudessaan ja maasto missä työtä tehdään sekä kuka on ajourat suunnitellut/hakannut!
Meilläkin aikoinaan ostettiin -70 luvulla ensimmäiseen neliveto viiattiin ketjut,mutta yhessä kaupassa ne vaihdettiin pois,kertaakaan niitä ei ollut päälle laitettu
Jos nyt sen verran lievennän että maastossa liikkumiseen vaikuttaa eniten KUSKI,sitten kalusto kokonaisuudessaan ja maasto missä työtä tehdään sekä kuka on ajourat suunnitellut/hakannut!
Joo..tää metsäajohomma on taas näitä tilakohtaisia ja alueellisia kysymyksiä.
Meilläpäin nyt sattuu olemaan mäkiset,kiviset ja välillä soiset maastot.
Mä olen ilmeisesti ihan onneton traktorikuski,kun pahimmillaan en pääse edes tyhjän kärryn kanssa mäen päälle kuormaa hakemaan...ilman ketjuja meinaan..
Ilmeisesti jotenkin kuilla on jäätikön ja renkaan välissä kitkakerroin ihan toista luokkaa kuin mulla,miten sitä parannetaan??
Kaikkein pahin tilanne kuiten on mielestäni se,että kun sitten tullaan alaspäin kuorman kanssa ja pidon loppuessa tulee kuskista matkustaja...
Totean nyt kuitenkin vielä sen,että me ajetaan kyllä joskus ilman ketjujakin,joskus pelkillä etuketjuilla tilanteen,maaston savotan koon,sisältyykö tieajoa ym.mukaan...
km
Mä olen ilmeisesti ihan onneton traktorikuski,kun pahimmillaan en pääse edes tyhjän kärryn kanssa mäen päälle kuormaa hakemaan...ilman ketjuja meinaan..
Ilmeisesti jotenkin kuilla on jäätikön ja renkaan välissä kitkakerroin ihan toista luokkaa kuin mulla,miten sitä parannetaan??
Kaikkein pahin tilanne kuiten on mielestäni se,että kun sitten tullaan alaspäin kuorman kanssa ja pidon loppuessa tulee kuskista matkustaja...
Totean nyt kuitenkin vielä sen,että me ajetaan kyllä joskus ilman ketjujakin,joskus pelkillä etuketjuilla tilanteen,maaston savotan koon,sisältyykö tieajoa ym.mukaan...
km
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Juu tuttuja tilainteita myös näillä nurkilla, siis KETJULLISELLA koneella. Usein alaspäinmenoa jarrutettava tukijaloilla.koivumaki kirjoitti:Joo..tää metsäajohomma on taas näitä tilakohtaisia ja alueellisia kysymyksiä.
Kaverin piti ostaa jokku vanhat ketjut neliveto Roitsiin et se pääsi ees tekemään ja vinssaamaan tuulenkaatoja uran varteen.
-
Turvekeisari
- Luokka: yli 200 hv
905 on kieltämättä isompi hytti ja kulkee varmasti lujempaa. Itte ollaan ainaki pärjätty 10v. fiat 880DT hytis ja ollaan saatu mettästä kuormat ajettua. Ehkä 100-90 kun se ois uudempi ja kestää hieman enempi ja turbotuksen jälkeen tehoja varmasti +25-30hv:ta enemmän. Itse ostaisin tietysti uudemman, koska sillä ajais sitte pitempään. Eikä se penkki mikää ongelma ole polvillensa ja naama kohti taka-ikkunaa. Meillä oli joskus aliurakoittijana nevalla mies jolla on 100-90 ja ajaa työkseen puita sillä ja on ajanut jo 20v. ajan.
Eli vikaa ei kannata katsoa taustapeilistäKlasu kirjoitti:...Haittapuolena katkoo vetoakseleita, pari on menny talossa olon aikana, ollut vuodesta -87 lähtien (70-90) . Syynä lienee etukuormain, jäinen tunkio ja välillä liian iso kauha...
Kun kuormaimeen laitetaan tarpeeksi painoa ja takana ei ole mitään, niin lähes koko koneen paino on etuakselin päällä. Pieni ihme, jos mitään ei sitä kunnolla käskettäessä hajoa...
-
Turvekeisari
- Luokka: yli 200 hv
Klasu kirjoitti:Fiiun lukko ehdoton kampe ei tartte arpoo pitääkö vai ei. Haittapuolena katkoo vetoakseleita, pari on menny talossa olon aikana, ollut vuodesta -87 lähtien (70-90) . Syynä lienee etukuormain, jäinen tunkio ja välillä liian iso kauha. Metsään metsäkoneet !
Ei meillä ainakaa oo katkonu vetoakselia fiiuissa
Kyl tollane 70-90:sen vetari voi katketakki, ku meiän etukuormain vipetin (65-90) vetari meni vähä isommas lumipenkas poikki ja etuvetari meni kans ku tua ..piip.. limaläppä (slip-slap) lukko puree mutkis ihan ..piip.. ku on pyöröpaali nokas!
Mut kyl tollasen 110-90 viiatin vetarin kestää aikas paljon sikaa, niitä ei oo tehty mistään räkäraudasta!
-paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa-
Mut kyl tollasen 110-90 viiatin vetarin kestää aikas paljon sikaa, niitä ei oo tehty mistään räkäraudasta!
-paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa-
-
fiat 110-90
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv