Kylvöt 2006
Valvoja: Farmari-ryhmä
Näyttää siltä että pitää lisätä kauransiementä reilusti.
Hintapolitiikka on sellainen, että voi olla "puoliluomukauran" vuoro. Olen ennakoinut viljan hintojen kehitystä jo pitkään, ja uhrannut tilalla kiusanneen hukkakauran hävittämiseen tuntuvasti, jotta kauranviljely mahdollistuisi koko pinta-alalla.
On hallussa Ryhti siementä josta ajattelin lisätä. Sen viljelyssä ei tarvita juurikaan kasvinsuojeluaineita. Keskimittainen mies häviää kasvustoon hyvänä vuonna.
Se pahna on rajoittanut tuon lajikkeen viljelyä, mutta jos lannoituksessa tinkii, niin ehkä pystyy kerralla koko pöydänleveyden puimaan:-) Ja ehkä tuo pahna on tulevaisuudessa bioenergialähde sekin.
Lautasmuokkain syysmuokkauksiin kylläkin on pehmeillä mailla hankittava, ja enemmän varastotilaa viljalle. Myyn sitten vaikka energiaksi jos kukaan muu ei osta.
Toinen ajatus on siementuotanto, mutta siitä toiste.
Olen asiassa puolivakavissani. Mitäpä mieltä?
Hintapolitiikka on sellainen, että voi olla "puoliluomukauran" vuoro. Olen ennakoinut viljan hintojen kehitystä jo pitkään, ja uhrannut tilalla kiusanneen hukkakauran hävittämiseen tuntuvasti, jotta kauranviljely mahdollistuisi koko pinta-alalla.
On hallussa Ryhti siementä josta ajattelin lisätä. Sen viljelyssä ei tarvita juurikaan kasvinsuojeluaineita. Keskimittainen mies häviää kasvustoon hyvänä vuonna.
Se pahna on rajoittanut tuon lajikkeen viljelyä, mutta jos lannoituksessa tinkii, niin ehkä pystyy kerralla koko pöydänleveyden puimaan:-) Ja ehkä tuo pahna on tulevaisuudessa bioenergialähde sekin.
Lautasmuokkain syysmuokkauksiin kylläkin on pehmeillä mailla hankittava, ja enemmän varastotilaa viljalle. Myyn sitten vaikka energiaksi jos kukaan muu ei osta.
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Tosiaakin, jos sulla on ollut ongelmia hukkakauran kanssa, silloin pitäisi mielestäni kauranviljely lopettaa kokonaan jos aikoo siitä eroon päästä.ATH kirjoitti:Näyttää siltä että pitää lisätä kauransiementä reilusti.
Tuo kauran siemenviljely oli varmaankin huuli...
Tuossa aiemmin haaveilin puolileikilläni kaurapainotteisesta "kevennetystä" viljelystä, jossa näitä paljonpuhuttuja muuttuvia kustannuksia olisi karsittu.
WTO-neuvotteluissa on nyt päätetty , että vientituet loppuvat kokonaan, ja kun kaura ei ole edes interventiokasvi, niin sen saa nyt unohtaa.
Sen lisäksi.
EU-tukiin päätettyjen leikkausten ja poliittisten puolueitten lisääntyvän vastahankaisuuden kansallisten tukien lisäämiseksi taitaa pudottaa maatalouden tukia rajummin kuin olisi kuukausi sitten odottanut.
Nyt ovat ainakin viljantuotannossa tulevaisuudessa keinot todella vähissä. Tuotteen hinta on laskemassa, kustannukset nousussa, tuet pienenevät ja vientituet poistuvat lyhyellä aikajänteellä.
WTO-neuvotteluissa on nyt päätetty , että vientituet loppuvat kokonaan, ja kun kaura ei ole edes interventiokasvi, niin sen saa nyt unohtaa.
Sen lisäksi.
EU-tukiin päätettyjen leikkausten ja poliittisten puolueitten lisääntyvän vastahankaisuuden kansallisten tukien lisäämiseksi taitaa pudottaa maatalouden tukia rajummin kuin olisi kuukausi sitten odottanut.
Nyt ovat ainakin viljantuotannossa tulevaisuudessa keinot todella vähissä. Tuotteen hinta on laskemassa, kustannukset nousussa, tuet pienenevät ja vientituet poistuvat lyhyellä aikajänteellä.
Tänä vuonna on tosiaan tullut kylmää suihkua niskaan hiukka liikaa. Mulle on vielä epäselvää poistuvatko vientituet heti, eli vaikuttaako tämä jo ensi satokauden kauran hintaan. Tuskin ainakaan jos tekee Raison kanssa sopimuksen puhdaskauran tuotannosta.
Hallitus kartoittaa mahdollisuuksia kansallisen tuen lisäämiseksi. Tämä tuntuu vähän omituiselta sillä edellisessä CAP reformissa Suomea vaadittiin juuri luopumaan kansallisista tuista. Oma lukunsa on sitten Britannian vaatimus maataloustukien tarkastamisesta aikaisemmin sovittua nopeammalla aikataululla, joka sekin saattaa tietää tukien leikkauksia. Brasilian pojat voittavat taas.
Hallitus kartoittaa mahdollisuuksia kansallisen tuen lisäämiseksi. Tämä tuntuu vähän omituiselta sillä edellisessä CAP reformissa Suomea vaadittiin juuri luopumaan kansallisista tuista. Oma lukunsa on sitten Britannian vaatimus maataloustukien tarkastamisesta aikaisemmin sovittua nopeammalla aikataululla, joka sekin saattaa tietää tukien leikkauksia. Brasilian pojat voittavat taas.
Nyt pian olisi aika ottaa löysät pois siitä viimeisestä kustannustekijästä missä on peltopuolella vielä runsaasti tingittävää. Pellon hinta. Vuokrapellon vuotuiskustannuksissa voisi länsirannikon korkean pellonhinnan alueilla saada tällä konstilla nämä ymp- ja LFA-leikkaukset jopa kokonaan kompensoitua.
Tästä ei tietysti ole juurikaan apua niille jotka viljelee pääasiassa itse omistettuja peltoja.
Meidän seudulla ainakin pellon myyntihinnat ovat lähteneet tänä syksynä selkeään laskuun.
Tästä ei tietysti ole juurikaan apua niille jotka viljelee pääasiassa itse omistettuja peltoja.
Meidän seudulla ainakin pellon myyntihinnat ovat lähteneet tänä syksynä selkeään laskuun.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Tää kannattaa kanssa pitää mielessä kun viljelysuunnitelmia tekee, tai myy ens keväänä viljaa. Interventiohinta touko-kesäkuussa 2006, 104,53 e/tn josta vähennetään ainoastaan rahti LÄHIMPÄÄN interventiovarastoon.
http://www.mmm.fi/interventio/intvilja/viljaintvar.htm
Niin ja rahdinhan voi hoitaa ite mikäli lähellä.Rubinjo kirjoitti:Tää kannattaa kanssa pitää mielessä kun viljelysuunnitelmia tekee, tai myy ens keväänä viljaa. Interventiohinta touko-kesäkuussa 2006, 104,53 e/tn josta vähennetään ainoastaan rahti LÄHIMPÄÄN interventiovarastoon.
Tänään oli maaseudussa haastateltavana viljatilan isäntä,syksyllä myy kun ei se hinta siitä paljoa muutu... 80€ rehuohrasta???? Onko järkeä myydä niin halvalla,tuo yllä oleva minimihinta sama minne myy mikäli ohra kunnollista!!!
Jep, mikäli 100ha vuokramaata viljelyksessä tietää vuokranalennus 100 Eur/haturkki kirjoitti:Nyt pian olisi aika ottaa löysät pois siitä viimeisestä kustannustekijästä missä on peltopuolella vielä runsaasti tingittävää. Pellon hinta. Vuokrapellon vuotuiskustannuksissa voisi länsirannikon korkean pellonhinnan alueilla saada tällä konstilla nämä ymp- ja LFA-leikkaukset jopa kokonaan kompensoitua.
10 000 Eur lisätuloa vuodessa, ei paha. Mutta viljelijät silti kilpailee verissäpäin siitä kuka halvimmalla tekee.
Peltoa kannattaa pian ostaa ja vuokrata pois.
Sullahan kate kohdallaan? Toki lisähehtaareita kannattaisi ostaa vuokrattavaksikin mikäli järkevällä hinnalla saa.Jorma kirjoitti: Jep, mikäli 100ha vuokramaata viljelyksessä tietää vuokranalennus 100 Eur/ha
10 000 Eur lisätuloa vuodessa, ei paha. Mutta viljelijät silti kilpailee verissäpäin siitä kuka halvimmalla tekee.
Harmittaa vietävästi kun vuokramaita kotovainiolla eikä myynnissä(tai saattaa pian olla mutta hinta pelottaa),ellei olisi,vuokraisin pottufarmareille välittömästi parhaat peltoni! Aivan sama mistä se kate tulee,ja näinhän se olisi paras ja suht vähäisellä työmäärällä
No tuskin mun katteet mitään ihan huippua on.Jari kirjoitti:Sullahan kate kohdallaan? Toki lisähehtaareita kannattaisi ostaa vuokrattavaksikin mikäli järkevällä hinnalla saa.Jorma kirjoitti: Jep, mikäli 100ha vuokramaata viljelyksessä tietää vuokranalennus 100 Eur/ha
Harmittaa vietävästi kun vuokramaita kotovainiolla eikä myynnissä(tai saattaa pian olla mutta hinta pelottaa),ellei olisi,vuokraisin pottufarmareille välittömästi parhaat peltoni! Aivan sama mistä se kate tulee,ja näinhän se olisi paras ja suht vähäisellä työmäärällä
Maan hinta varmaan pysyy korkealla kunnes korot nousevat, eli nyt ei ehkä ole hyvä aika ostaa vaan myydä. Mikäli ostaa niin riskiä voi pienentää vuokraamalla pois vaikka 5-10 vuodeksi ja maa maksaa itse itseään ilman lisätyötä tai investointeja sillä edelletyksellä, että vuokraa saa tarpeeksi. Myöhemmin sitten omaan viljelykseen.
Pellolla on vain sellainen ikävä ominaisuus, että sitä on myynnissä rajoitettu määrä eikä sitä helposti voi siirtää kotinurkille. Jos ojan takaa tulee myyntiin etkä osta voi seuraava mahdollisuus ostamiseen tulla vasta perikunnalla jos silloinkaan. Juuri tämän takia en usko korkojen nousun vaikuttavan samalla mekanisnmilla pellon hintaan kuin mitä se todennäköisesti tekee asunnoissa. Eli jos/kun korot nousevat pellon sijasta sijoitusasunnon ostoon ?Jorma kirjoitti:Maan hinta varmaan pysyy korkealla kunnes korot nousevat, eli nyt ei ehkä ole hyvä aika ostaa vaan myydä. Mikäli ostaa niin riskiä voi pienentää vuokraamalla pois vaikka 5-10 vuodeksi ja maa maksaa itse itseään ilman lisätyötä tai investointeja sillä edelletyksellä, että vuokraa saa tarpeeksi. Myöhemmin sitten omaan viljelykseen.
Pellon kanssa on just tuo ongelma, kun pitäisi vielä olla suht lähelläkin. Täälläpäin kaupunki ostaa kaiken myyntiin tulevan maan, joten pellon osto ei oikein muutenkaan onnistu. Sijoitusasunto on pitkällä aikavälillä hyvä hankinta ja hoitaa myös itse itsensä vuokratuloilla, voisi toimia vaikka omaeläkkeenä... Nyt kyllä menee jo aika lailla OT:ksiKilpi kirjoitti:Pellolla on vain sellainen ikävä ominaisuus, että sitä on myynnissä rajoitettu määrä eikä sitä helposti voi siirtää kotinurkille. Jos ojan takaa tulee myyntiin etkä osta voi seuraava mahdollisuus ostamiseen tulla vasta perikunnalla jos silloinkaan. Juuri tämän takia en usko korkojen nousun vaikuttavan samalla mekanisnmilla pellon hintaan kuin mitä se todennäköisesti tekee asunnoissa. Eli jos/kun korot nousevat pellon sijasta sijoitusasunnon ostoon ?Jorma kirjoitti:Maan hinta varmaan pysyy korkealla kunnes korot nousevat, eli nyt ei ehkä ole hyvä aika ostaa vaan myydä. Mikäli ostaa niin riskiä voi pienentää vuokraamalla pois vaikka 5-10 vuodeksi ja maa maksaa itse itseään ilman lisätyötä tai investointeja sillä edelletyksellä, että vuokraa saa tarpeeksi. Myöhemmin sitten omaan viljelykseen.