Rikka-aineiden maavaikutus
Valvoja: Farmari-ryhmä
Rikka-aineiden maavaikutus
Syysrypsiä tarkoitus kylvää rikkaruiskutuksen jälkeen, tarkoitus oli käyttää Cantoria. Lohkolla myös vesiheinää joten MCPA ei toimi. Näin pyhäiltana ei saa tietoa mistään joten kokemuksia kaivataan...
Re: Rikka-aineiden maavaikutus
Stiigaa tuolta:
http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet ... cantor.pdf
Taitaa sillä olla maavaikutustakin.Mutta kuinka kauan siitä ei tietoa.
http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet ... cantor.pdf
Taitaa sillä olla maavaikutustakin.Mutta kuinka kauan siitä ei tietoa.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
"Jos ruiskutettu kasvusto joudutaan rikkomaan, voidaan vain kylvää viljaa samalle lohkolle."Jari kirjoitti:Syysrypsiä tarkoitus kylvää rikkaruiskutuksen jälkeen, tarkoitus oli käyttää Cantoria. Lohkolla myös vesiheinää joten MCPA ei toimi. Näin pyhäiltana ei saa tietoa mistään joten kokemuksia kaivataan...
Tarkoittaa varmaan suomeksi että ei pidä kylvää rypsiä ruiskutuksen jälkeen, tai että ei kannata ruiskuttaa ennen rypsin kylvämistä. Kokemusta ei ole, enkä aio hankkia..
Kyllähän mä noi tiedot luin mutta sitä käytännön kokemusta sekä selvennytstä että mitä tuo lauseke oikeasti tarkoittaa. Miksei sanota suoraan että on myös maavaikutteinen,kierrellen että voidaan kylvää vain viljaa?aurajokilaivuri kirjoitti:"Jos ruiskutettu kasvusto joudutaan rikkomaan, voidaan vain kylvää viljaa samalle lohkolle."Jari kirjoitti:Syysrypsiä tarkoitus kylvää rikkaruiskutuksen jälkeen, tarkoitus oli käyttää Cantoria. Lohkolla myös vesiheinää joten MCPA ei toimi. Näin pyhäiltana ei saa tietoa mistään joten kokemuksia kaivataan...
Tarkoittaa varmaan suomeksi että ei pidä kylvää rypsiä ruiskutuksen jälkeen, tai että ei kannata ruiskuttaa ennen rypsin kylvämistä. Kokemusta ei ole, enkä aio hankkia..
Tarkoitus oli ruiskuttaa tänä iltana mutta taitaa siirtyä huomiselle ellei selvyyttä tule, muutakin ruiskutettavaa ettei ihan pakko ole tänään ruiskuttaa. Haen lähinnä rohkaisua että kokeilisin
-
Pelto-Jussi
- Luokka: yli 300 hv
Jos kynnät lohkon, luulisi ettei ongelmia tule.
Itse olen esim. hernekasvustosta torjunut rikat Senkorilla ja kynnön jälkeen kylvänyt syysviljaa hyvällä menestyksellä vaikka ohjeistus ei tätä suosittele.
Itse olen esim. hernekasvustosta torjunut rikat Senkorilla ja kynnön jälkeen kylvänyt syysviljaa hyvällä menestyksellä vaikka ohjeistus ei tätä suosittele.
Se tuo kyntö haittaa ohran kasvua aika helkkaristi. Muuten kyllä ihan toimiva neuvo:)Pelto-Jussi kirjoitti:Jos kynnät lohkon, luulisi ettei ongelmia tule.
Eipä uskaltanut ajaa muutenkaan kuin yhden pöntöllisen,lämpö putoaa taas kuin lehmän häntä. Viime yönä oli pakkasen puolella naapurikaupungin mittauspisteellä kolmisen tuntia,traktorin mittarikin näytti puolenyön jälkeen +2´c, kun lopetin ruiskuttamisen...
Toisin sanoen kyntäminen on tässä tapauksessa kasvua rajoittava tekijä 
-
sunnuntaifarmari
- Luokka: yli 100 hv
Ei ole käytännön kokemusta. Peltokasvien kasvinsuojelu 2009 -oppaassa sanotaan, että Cantorilla ei ole maavaikutusta lainkaan. Jälkikasvirajoitusten kohdalla mainitaan, että arkoja ovat vihannekset, juurikkaat ja kaalikasvit. Kestäviä viljat ja heinät. Öljykasvit varmaan jossain siellä välimaastossa(?), kun niistä ei ole mainintaa lainkaan.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Rypsi ja rapsi ovat kaalikasveja (Brassica).
-
sunnuntaifarmari
- Luokka: yli 100 hv
^No lisättäköön sitten, että samaisessa taulukossa (sivulla 55) on joidenkin aineiden kohdalla mainittu erikseen aroiksi öljykasvit. Tällaisia aineita ovat esimerkiksi Ally, Ally Class ja Attribut Super. Sitten on vielä Sekator, jolle jälkikasvina arkoja ovat syysöljykasvit.
Eli ilmeisesti kaalikasveilla ei ole merkitystä tässä yhteydessä.
Eli ilmeisesti kaalikasveilla ei ole merkitystä tässä yhteydessä.