Super treflaan
Valvoja: Farmari-ryhmä
Super treflaan
Rypsinviljelyksessä käytetty rikkakasvi torjuntaaine. Miten olette ruiskuttanut? Pitäis kuulemma heti muokata maahan. Vai myöhään illalla, kertaäestys. Aamulla toinen kerta ja sitten kylvö? Pitäis muuten olla kaveri joka ajaa ruiskulla edellä.. Sitä kuulemma ei enää myynnissä. Yks 5lpänikkä on jäänyt varastoon.
Re: Super treflaan
Super Treflanin tehoaine hajoaa auringonvalon vaikutuksesa, joten sen vuoksi se tulisi mullata mahdollisimman pian ja mielellään "hämärän aikaan" niin teho olisi paras. Yhden purkin verran voit toki ajaa yksinkin, ruiskuta vaikka hehtaari kerrallaan ja äestä piiloon - jatka pari kierrosta, niin purkki no "piilotettu". Toki homma hoituu näppärästi, jos on kaveri ruiskun kanssa edellä ja toinen perässä äkeen kanssa.freku kirjoitti:Rypsinviljelyksessä käytetty rikkakasvi torjuntaaine. Miten olette ruiskuttanut? Pitäis kuulemma heti muokata maahan. Vai myöhään illalla, kertaäestys. Aamulla toinen kerta ja sitten kylvö? Pitäis muuten olla kaveri joka ajaa ruiskulla edellä.. Sitä kuulemma ei enää myynnissä. Yks 5lpänikkä on jäänyt varastoon.
Kylvön kanssa ei sitten enää ole suurta hoppua, voi kylvää vaikka muutaman päivän päästä, itse kyllä olen seuraavana päivänä kylvänyt.
Tälle vuotta Super Treflan/Trifulon sai vielä myyntiluvan, uusia eriä ei tosin maahan enää saa tuoda. Tämä tarkoittaa lähinnä sitä, että olemassa olevat varastot myydään kaupoista loppuun. Niitä tuskin kovin paljoa on?
Parhaiten sujuu, jos on kaksi kuskia. Itse olen ruiskuttanut yhden ruiskunleveyden ja odottanut kunnes alue on melkein äestetty, sitten taas ruiskulla yksi sarka jne.. Lopuksi on äestetty toinen kerta ristiin, muistaakseni ohjeissakin oli tällainen neuvo. Teho riippuu sitten todella paljon maan kosteudesta käsittelyhetkellä, samoin multavuudesta.
3m vaakatasojyrsimen selkään tehtiin teline vanhalle 600l ehon myrkkyruiskusäiliölle.
5-6 suutinta jyrsimen eteen, ja pumpuksi 12V kalvopumppu, tuotto n. 10 l/min.
Mitään sekoitusta ei ollut, mutta hyvin litkut sekosivat veteen matkalla pellolle.
5-6 suutinta jyrsimen eteen, ja pumpuksi 12V kalvopumppu, tuotto n. 10 l/min.
Mitään sekoitusta ei ollut, mutta hyvin litkut sekosivat veteen matkalla pellolle.
Mitä Runsamultaisempi maa sitä pienempi teho. Koneviestissä oli kerran juttu jossa ruiskusäiliö keulassa ja suuttimet etuladan edessä. Taisi olla Erkki Holman traktori.
-
MaamiesMainio
- Luokka: 75 hv., takaveto
Super Treflanilla epäonnistuminen on todennäköisempää kuin onnistuminen. Kokeilin ainetta kolmena vuotena, silloin kuin se oli vielä yleisessä myynnissä. Ensin tyylillä hehtaarin ruiskutus ja sitten äestys päälle. Epäonnistui täysin. Seuraavana vuotena äestettiin välittömästi ja tuloksena oli taas melkein täydellinen epäonnistuminen. Kolmantena vuotena tehtiin jyrsinkylvö ja nyt huomasi hiuksenhienon eron käsittelemättömään verrattuna. Tämän jälkeen kovapäinenkin totesi valmisteen huuhaaksi. Maalaji vaikuttaa liikaa lopputulokseen, kuten kosteus ja valo. Vaikka äestys tehtäisiin välittömästi, niin suuri osa tehoaineesta jää aina valolle alttiiksi ja tuhoutuu.
Parempi keino on antaa glyfoa ennen kylvöä esim. rypsille niin tulos on varmasti parempi.
Tuollainen aine olisi pitänyt poistaa myynnistä jo 20-vuotta sitten.
Parempi keino on antaa glyfoa ennen kylvöä esim. rypsille niin tulos on varmasti parempi.
Tuollainen aine olisi pitänyt poistaa myynnistä jo 20-vuotta sitten.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Mitäs toi tarkottaa?MaamiesMainio kirjoitti: Kokeilin ainetta kolmena vuotena, silloin kuin se oli vielä yleisessä myynnissä.
Mielestäni Trifluraliini-valmisteet ovat käyttöohjeen mukaan käytettyinä tehokkaita aineita. Huonoja puolia on öljykasvin alkuunlähdön hidastuminen ja "yliannostuksen" vaara päisteissä yms.
-
kaappi
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Super treflan 1 litra +DEVRINOL 450 SC 1 litra / ha .Tämä seos heti mullatuna on tehonnut rikkoihin hyvin. Erityisesti
matara,saunakukka, valvatti,jopa varsin multavilla lohkoilla olen päässyt hyvään tehoon.
Devrinol on kallis aine.Mutta Super treflanin kanssa on kyllä hintasa arvoinen.Niinä vuosina kun olen tällä seoksella
ruiskuttanut,rypsisadon rikkapitoisuus on ollut alle 1,5 %
matara,saunakukka, valvatti,jopa varsin multavilla lohkoilla olen päässyt hyvään tehoon.
Devrinol on kallis aine.Mutta Super treflanin kanssa on kyllä hintasa arvoinen.Niinä vuosina kun olen tällä seoksella
ruiskuttanut,rypsisadon rikkapitoisuus on ollut alle 1,5 %
Kyllä Treflanilla kohtuulliseen tehoon pääsee. Ite en ainakaan koskaan ole täydellisesti onnistunut, mutta tyydyttävästi kyllä. Joskus on ollut äkeelle oma kuski, yleensä olen ruiskuttanut vain osan lohkosta esim. reunat, jolloin olen pärjännyt yksin. Olen pyrkinyt siihen, että kylvän rypsiä vain rikattomille lohkoille, jolloin torjuntaa ei tarvita.
-
Kloppi
- Luokka: yli 300 hv
Yli kymmeneen vuoteen ei ole maavaikutteisia ajettu, ja alle kahden prosentin rikkapitoisuudet on olleet aina. Tosin useammin on tainnut kylvöpäivä olla kesäkuussa kuin toukokuussa.. 
Rapsilla ei vaan voi odottaa vaan on kylvettävä ajoissa. Jos taimettuminen on hidasta Treflan on kyllä paikallaan.Kloppi kirjoitti:Yli kymmeneen vuoteen ei ole maavaikutteisia ajettu, ja alle kahden prosentin rikkapitoisuudet on olleet aina. Tosin useammin on tainnut kylvöpäivä olla kesäkuussa kuin toukokuussa..
Mun mielestä rikkapitoisuus rypsissä riippuu lähinnä siitä, miten isäntä osaa säätää puimurin. Rikkojen siemeniä saa olla melko paljon, että mennään yli kahden prosentin. Roskista se voi tulla täyteen nopeasti.
Kiitos vastauksista! Olivat sitä mitä odotinkin
Viimeksi kun viljelin rypsiä rikkakasveja oli paljon vaikka mielestäni ruiskutin ihan ohjeitten mukaan. Nyt on aikomus kylvää peltoon mikä oli viime vuonna kesannolla ja loppukesästä ruiskutettu glyfosaatilla. sen lohkon ajattelin kylvää ilman myrkkyjä. Muut pellot ruiskutan sitten tolla treflaanilla.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Sellanen huomio vielä yleisesti:
Edellisen vuoden glyforuiskutuksella saa torjuttua kestorikkakasveja, mutta pellossa olevan siemenrikkakasvien siemenpankkiin sillä ei ole mitään vaikutusta.
Tähän siemenrikkojen torjuntaan Treflan/Devrinol on juuri tarkoitettu ja juuririkkakasveihin ne eivät tehoa.
Tässä on vuosien varrella tullu vastaan tapauksia joissa isäntä on ihmetelly ettei Treflan tehonnu, ku pelto on täynnä ohdaketta ja valvattia.
Edellisen vuoden glyforuiskutuksella saa torjuttua kestorikkakasveja, mutta pellossa olevan siemenrikkakasvien siemenpankkiin sillä ei ole mitään vaikutusta.
Tähän siemenrikkojen torjuntaan Treflan/Devrinol on juuri tarkoitettu ja juuririkkakasveihin ne eivät tehoa.
Tässä on vuosien varrella tullu vastaan tapauksia joissa isäntä on ihmetelly ettei Treflan tehonnu, ku pelto on täynnä ohdaketta ja valvattia.
Rypsin viljely onnistuu ilman Treflania,koskaan en ole maavaikutteisia käyttänyt kun maat multavia tai multamaita. Myöhäinen kylvö,ehkä jopa suorakylvö jota ennen Rounduppia, eikä rikoista ole mainittavaa ongelmaa. Voi näyttää hirveältä taimettumisvaiheessa mutta mikäli kylvö tehty oikeaan aikaan ja oikein,roskat jää rypsin varjoon. Sillä uskalla luvata koska oli viime kesänä todella roskaisella pellolla ts. luomusta joku vuosi sitten tulleessa pellossa. Rikkapankkia sitten on,ja runsaasti.
"Normipellolla" toimii mainiosti ilman rikka-aineita,kylvö pitää vain tehdä kesäkuun nurkilla,idättävää sadetta ja lämmintä ilmaa odottaen. Jos sitä sadetta on alkukesästä luvassa,siinä suurin riski koko rypsin viljelyssä ts. tasainen taimettuminen
"Normipellolla" toimii mainiosti ilman rikka-aineita,kylvö pitää vain tehdä kesäkuun nurkilla,idättävää sadetta ja lämmintä ilmaa odottaen. Jos sitä sadetta on alkukesästä luvassa,siinä suurin riski koko rypsin viljelyssä ts. tasainen taimettuminen