Lehmä on laiska

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Timppuli
Luokka: yli 300 hv

Lehmä on laiska

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

Tulipa taas todettua lehmän laiskuus. Sunnuntaina ei millään ylös aamulla ja lääkäri kävi laittamassa kalkit ja magnesiumit sun muut,ei mitään.. Kääntelin kylkeä pitkin päivää eikä se vaan noussut. Illalla kävi uudestaan lääkäri ja elukka näytti jo virkeältä mutta ei millään ylös,ei tosin kauhean monesti edes yrittänyt. No ajattelin että maanantaina sit päätetään mitä tehdään jatkossa. No aamulla ei edistystä ollut tapahtunut joten päätin hakea nostotelineen ja kokeilla sillä sit ylös sitä.Telineen pikkuosat oli muovisessa laatikossa jonka laitoin lehmän eteen ruokintapöydälle odottamaan kasausta. Lähdin sit käymään kahvilla ennen urakkaa,ja takaisin tullessani lehmä olikin jo ulkona.!!! Että näin. Kai se ajatteli et mitähän ne nyt meinaa pään menoksi oikein tehdä että parempi kai ku jo nousee ylös. Ja aamulla jo meinasin lahtiin sen laittaa.!
sirkussonni
Luokka: >500hv

Re: Lehmä on laiska

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Useammin kuin kerran, on käynyt niin, että olen soittanut jo lauhaluoman hakemaan, sitten kuski soittaa että tunnin päästä tullaan. Siitä sitten navetalle levittelemään liinoja ja lataamaan pulttipyssyä...... ja kas, lehmä nousee...

Onhan se lehmä laiskakin, mutta se on ennenkaikkea viisas, kyllä se aavistaa aika hyvin ihmisen aikeet. Toisinaan olen huomannut joitakin vanhoja kipeitä lehmiä teurasautoon laittaessani, että jotkin lähtevät ihan omasta halustaan autoon, vaikka tietävät mihin se johtaa. Luovuttavat jossain vaiheessa.....
Timppuli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

sirkussonni kirjoitti:Toisinaan olen huomannut joitakin vanhoja kipeitä lehmiä teurasautoon laittaessani, että jotkin lähtevät ihan omasta halustaan autoon, vaikka tietävät mihin se johtaa. Luovuttavat jossain vaiheessa.....
Tuon minäkin olen huomannut. Viimeksi kun laitoin kaksi pois,nuorempi ja vanhempi,niin vanhempi meni melkein itse autoon asti ja toinen pisti hanttiin aika hyvin.
Onhan se lehmä viisas kyllä mutta voisi tuoda useammin sen esille.!! 8)
Sikanauta
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Sikanauta »

Minä oon jonku kerran kokeellu kans nostotelinestä mutta lehemä vain pyörähtää heleposti kylijellensä siitä liinojen välistä partehen takaasi.Tein sitte 30cm lattaremmistä "nostotelinehen",pienkuormaajasta rehupihti pois ja remmi lehemän alta,kuormaajan puomi selijän päälle,remmin päis olevat koukut puomihin kiinni ja varovasti ylähä.Takajalaat kantoo meleko hyvin,sammutin kuormaajan siihen ja menin nostamahan etupäänkin ylähä.Tämäkin lehemä oli laiska,sitä piti muutaman kerran nostaa kuormaajalla mutta lopuuksi riitti,kun sille sanoo jotta jos et heti nouse,niin mä haen pienkuormaajan :) .Jos on oikeen isoo lehemä ja vielä huonos kunnos niin pienkuormaaja jää kyllä köykääseksi.Mutta eipä se välttämätä nostotelinehelläkää siitä tokene.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

http://www.elisanet.fi/lieksan.rhs-metalli/mullin.htm
Mulla naapurin kanssa tuommoinen porukassa. Monta elukkaa sillä on jo nosteltu ja kerran vuokrattu muuallekin.
Maalaispoika

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Kesällä tuli myös ostettua nostoteline, itse sitä ei ole vielä tarvittu, mutta parissa paikassa se on käynyt vuokralla. Ensimmäisessä paikassa oli riittänyt pelkkä telineen vieminen lehmän eteen ja se oli pompannut ylös. Toisessa paikassa siitä ei taas ollut apua, vaan lehmän osoite oli Honkajoki.

Telineen on tehnyt Klemolan Metalli Vetelistä. http://intra.kasesoft.fi/yritysportaali ... ritys=1545
massikka135
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja massikka135 »

meilläkin näitä on käynyt. koskaan ei ole lehmät nousseet kylkeä kyllä ovat käännelleet mutta ei ylös niin millään !!
Vastaa Viestiin