Täällä tuli 4000e takkiin.
Lannoitteet kaudelle 2009
Valvoja: Farmari-ryhmä
- satakolmeviis
- Luokka: yli 200 hv
Re: Lannoitteet kaudelle 2009
Pitäis joko helvetin JääRäPää haastaa oikeuteen, Perk*le! 
Mitäköhän Yara Y3 nyt maksaa tonnilta alv 0%?
Täällä tuli samoin 4k€ takkiin tässä rykäsyssä..
Jotain luokkaa 425€/tnclaas58 kirjoitti:Mitäköhän Yara Y3 nyt maksaa tonnilta alv 0%?
Kun ottaa 155 euroa pois Marraskuun alun hinnasta, ollaan tasolla 462 euroa ilman veroa minun laskimen mukaan.Radon kirjoitti:Jotain luokkaa 425€/tn
Agrinet näyttää kutakuinkuin tuolle 462+alv tasolle. Todellinen hinta on jonkun verran alempi. Seuraava alennus joulukuulla vai vasta tammikuun puolella?eberi kirjoitti:Kun ottaa 155 euroa pois Marraskuun alun hinnasta, ollaan tasolla 462 euroa ilman veroa minun laskimen mukaan.Radon kirjoitti:Jotain luokkaa 425€/tn
Ei taida agrinetti olla aivan ajan tasalla, kun näyttää yli 200 euron pudotusta Marraskuun alun hintaan.
satakolmeviis kirjoitti:Pitäis joko helvetin JääRäPää haastaa oikeuteen, Perk*le!
Hankala on oikeuteen mennä tässä asias. Asiahan on periaatteessa sama ku polttoöljyssä, elokuussa lämmitys yli 1€ ja nyt 0,60snt paikkeilla. Öljy-yhtiöt oikeuteen ku myyvät nyt halvalla. Markkinatalous vaan tuli näemmä nyt sitten lannoitekauppaankin. Harhaanjohtavaa mainostusta oli kyl kesäkuussa agrilla, jollon tuli ittekkin hankittua lannoiteet. Tuli karkeesti ottaen 2000€ tappiota...
Onhan niiden myytävä sillä hinnalla, minkä lupaavat.eberi kirjoitti:Ei taida agrinetti olla aivan ajan tasalla, kun näyttää yli 200 euron pudotusta Marraskuun alun hintaan.
Ei lannoitteiden hintaheiluntaa voi verrata löpöön. Yara on luvannut, että lannoiteet ovat lannoitusvuoden alussa edullisimmillaan, kts. linkki.aksu kirjoitti:
Hankala on oikeuteen mennä tässä asias. Asiahan on periaatteessa sama ku polttoöljyssä, elokuussa lämmitys yli 1€ ja nyt 0,60snt paikkeilla. Öljy-yhtiöt oikeuteen ku myyvät nyt halvalla. Markkinatalous vaan tuli näemmä nyt sitten lannoitekauppaankin. Harhaanjohtavaa mainostusta oli kyl kesäkuussa agrilla, jollon tuli ittekkin hankittua lannoiteet. Tuli karkeesti ottaen 2000€ tappiota...
http://www.yara.fi/fi/Media/Tiedotteet/ ... distuu.htm
Lainaus yo. sivulta: "Yaran lannoitteiden hintaporras muuttuu aikaisempaa joustavammaksi kausihinnoitteluksi. Ennakko-ostoetu on 10 % eli lannoitusvuoden alussa lannoitteet saa kymmenyksen edullisemmin kuin keväällä ostettuina.Perinteistä kuukausittaista hintaporrastusta ei enää ole, vaan hinnat nousevat tasaisesti kevättä kohden. Viljelijän ei siis enää kannata jättää lannoitetilaustaan kuukauden loppuun, koska hinnat nousevat myös kuukauden aikana. Varmistaakseen edullisimman ostohinnan lannoitetilaus kannattaa tehdä maatalouskaupalle mahdollisimman aikaisin."
Nyt mainittu ehto hintakehityksestä ei enää täyty, jos nuo Agrinetin hinnat pitävät kutinsa. Niinpä Yaran on hyvitettävä hintojen lasku kaikille lannoitteet aikaisemmin tällä kaudella hankkineille.
Toinen pudotus hintoihin tälle lannoitevuodelle? Minä luulen, että asia riippuu paljolti euroorooppalaisista virkaveljistä. Pudotusta ei välttämättä tule, jos he säntäävät alkuvuodesta sankoin joukoin kaupoille lannoittaakseen entiseen malliin. Lisäksi silloin voi tulla saatavuusongelmia, joilla jo on peloteltu. Tätä asiaa pitää tarkkailla, mutta vielä ei ole kiire kauppaan. Uskon, ettei ainakaan viljan hintakehityksestä tule vetoapuja lannoitekysynnälle.Tutti kirjoitti:Seuraava alennus joulukuulla vai vasta tammikuun puolella?
Samaa mieltä. Kuitenkin nämä, jotka kokee tulleensa petetyiksi, ovat jo lannoitteensa hankkineet ensi kesälle. Tuojien pitää siis selvitä tulevasta keväästä ilman tätä apua.Pelto-Jussi kirjoitti:Vissiin on niin, että aika moni isäntä muuttaa hankintaosoitetta ihan silkasta pottuuntumisesta Yaran johtoon taannoisten höläytysten takia. Herkullinen tilanne kilpailijoille.
Salpietarin hinta on vieläkin heinäkuuta kalliimpi, Nurmen NK1 sensijaan on n 50 €/t halvempaa kuin silloin. Typen hinta maailmalla on romahtanut, mutta aika lähiaikoina väitettiin kalin hinnan pysyneen ennallaan.
http://www.yara.com/en/investor_relatio ... index.html
http://www.yara.com/en/investor_relatio ... index.html
Itsekkin tosiaan tuolta agrinetistä katselin, siellä näyttää hinnaksi itselle 525 verollisena, ilman rahtia. Ja ainakin ennen on hinta tuosta agrinetin hinnasta jonkin verran tipahtanut kun on tarjousta kysynyt. Mutta tosiaan vieläkin tuntuu hinnoissa olevan ilmaa aikalailla nimenomaan juuri typpilannotteiden kohdalla, täytyy nyt vielä katsella että koska pistää tilauksen menemään ja mistä.Tutti kirjoitti:Agrinet näyttää kutakuinkuin tuolle 462+alv tasolle. Todellinen hinta on jonkun verran alempi. Seuraava alennus joulukuulla vai vasta tammikuun puolella?eberi kirjoitti:Kun ottaa 155 euroa pois Marraskuun alun hinnasta, ollaan tasolla 462 euroa ilman veroa minun laskimen mukaan.Radon kirjoitti:Jotain luokkaa 425€/tn
Mulle agrinetti näyttää vanhoja hintoja. Eli NK1 450 luokkaa maastullissa 360 verottomana.
Kyllä se oikein näyttää kun painat 'laske' -napista päivitetyn hinnan.Sepe kirjoitti:Mulle agrinetti näyttää vanhoja hintoja. Eli NK1 450 luokkaa maastullissa 360 verottomana.
Mutta miksi Hankkija antaa vielä noiden Yaran alennusten lisäksi oman alennuksen 50€/tonni?
Aina olen ostannut lannat vuodenvaihteessa, mutta tänä vuonna tein poikkeuksen ja hommasin aikaisemmin.
Vanhan koiran ei pitäisi enää opetella uusia temppuja..
Vanhan koiran ei pitäisi enää opetella uusia temppuja..