Nastoitus traktoriin
Valvoja: Farmari-ryhmä
Nastoitus traktoriin
Millaisia kokemuksia on noista ruuvattavista nastoista tratorin renkaissa ? Se ensimmäinen malli (ristipääruuvilla) oli aikas susi - kului heti asfaltilla. Uudemmat ainakin vaikuttaa kestävämmiltä.
Re: Nastoitus traktoriin
Kahtena talvena olen ruuvannut kovametallinastat traktorin etupyöriin, 2 nastaa per hokki. Itsellä oli tavoitteena parantaa koneen ohjattavuutta ja paranihan se. Nastat on otettu kesäksi pois, nastoja voisi vielä käyttää jos tarvetta olisi. Olisiko tunteja tullut yhteensä n. 400 ja jonkin verran ajoa asfaltilla. Nastojen kulutuskestävyys on mielestäni hyvä, reunat pyöristyvät aluksi mutta kun kovametalli alkaa kantamaan loppuu kuluminen. Kannattaa kiinnittää huomiota nastojen asennussyvyyteen ettei mutterinkanta pääse pyöristymään liikaa.
neljäs talvi ruuvattavilla nastoilla ja vieläkin ovat pysyneet vaikka kyseisellä traktorilla harjataan keväällä iso kauhaharja nokalla mutta eturenkaissa ovat hiukan painuneet sisään mutta paremmin pysyvät mitä ammutut nastat ja niitä on ollut jo melkein 10 vuotta
Mä hylkäsin ruuvattavat nastat.
Paikallinen T:mi Nastapete kävi juuri eilen ampumassa taakse toiseen nastat.Etusissa on jo ammuttavat.
Toki ruuvattavillakin sijansa on,muttei mun kokemuksella niiden pito ole puoltakaan näistä ammuttavista nastoista.
Kiinteitähän on sitten kait montaa kokoa,nää mitä mulla on pysyvät hyvin ja pitävät kans.Tottakai jos laitetaan samankokoiset kuin ruuvattavat niin luulis pidonkin olevan suunnilleen saman.
Paikallinen T:mi Nastapete kävi juuri eilen ampumassa taakse toiseen nastat.Etusissa on jo ammuttavat.
Toki ruuvattavillakin sijansa on,muttei mun kokemuksella niiden pito ole puoltakaan näistä ammuttavista nastoista.
Kiinteitähän on sitten kait montaa kokoa,nää mitä mulla on pysyvät hyvin ja pitävät kans.Tottakai jos laitetaan samankokoiset kuin ruuvattavat niin luulis pidonkin olevan suunnilleen saman.
isot kuorma-auton nastat on kyllä myös todella hyvät niinkuin tiekarhun/työkoneen nastatkikoivumaki kirjoitti:Mä hylkäsin ruuvattavat nastat.
Kuinka ne renkaiden rivat kestäävät nastoja? Ei repeä tms?
Ei se nasta sitä kumia havaittavasti revi, enempi asfaltti ja sepeli sitten syö kumista ne pykälät pois.
Itselle tuli nastat aika syvään, nyt ne on tulleet muutaman vuoden ajamisen jälkeen hieman ulos ja pito on parhaimmillaan.
Myös 3 mm kuorma-autonasta pysyy hyvin ja pitääklin, enempi vähän pitää olla niitä pikkunastoja.
Rämppääjälle ei nasta liene hyvä vaihtoehto, kyllähän sudittamalla lähtee sekä henkilöautosta että traktorista nastat irti. Mutta tämmöselle vanhemmalle ja hitaammalle käypi ihan hyvin.
-SS-
Itselle tuli nastat aika syvään, nyt ne on tulleet muutaman vuoden ajamisen jälkeen hieman ulos ja pito on parhaimmillaan.
Myös 3 mm kuorma-autonasta pysyy hyvin ja pitääklin, enempi vähän pitää olla niitä pikkunastoja.
Rämppääjälle ei nasta liene hyvä vaihtoehto, kyllähän sudittamalla lähtee sekä henkilöautosta että traktorista nastat irti. Mutta tämmöselle vanhemmalle ja hitaammalle käypi ihan hyvin.
-SS-
-
anttis
- Luokka: Puutarhatraktori
Mulla on MF 5460, missä on alla Michelinin renkaat, tuntuu olevan talvella melko mahdoton ajettava. Jos laittaa ruuvattavat nastat, niin riittääkö pelkkä takapää vai kannattaako laittaa joka nurkkaan. Ilmeisesti kaksi nastaa / hokki on sopiva määrä??
Joo laita vaan joka nurkkaan, itellä kans michelinit.. Ostin ite kaikkiaan 600kpl nastoja, luulen että rupee äijä pysymään tiellä, itellä kyllä 42" ja 30" gummit niin meneekin enemmän. Laita jokatoiseen kolme ja jokatoiseen kaks, eri linjalle niin pitää parhaimmin.anttis kirjoitti:Mulla on MF 5460, missä on alla Michelinin renkaat, tuntuu olevan talvella melko mahdoton ajettava. Jos laittaa ruuvattavat nastat, niin riittääkö pelkkä takapää vai kannattaako laittaa joka nurkkaan. Ilmeisesti kaksi nastaa / hokki on sopiva määrä??
joka toiseen kaks ja joka toiseen yksi niin riittää ainakin 14.9/28 18.4/38 rengastukselle yksi paketti jos oikein muistan 
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Meillä oli 60-luvulla Valmetissa talvella ketjut, 70-luvulla massikassa nastat edessä ja takana taisi olla tiekarhun/kuorma-auton nastoja. Kyllä niistä nastoista tiellä liukkaalla kelillä apua oli moneksi talveksi ja mukava ajella. Toisessa massikassa oli 70-luvulla talvella ketjut jolla ajettiin metsässä.
Nykyjään ollaan pärjätty ilman ketjuja/nastoja kun täällä on tasaiset, kivettömät maastot, neliveto+Nokian/Pirellin vyörenkailla pienillä ilmanpaineilla (pirelleillä ei ole ajettu metsässä).
Nykyjään ollaan pärjätty ilman ketjuja/nastoja kun täällä on tasaiset, kivettömät maastot, neliveto+Nokian/Pirellin vyörenkailla pienillä ilmanpaineilla (pirelleillä ei ole ajettu metsässä).
-
Ande
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Jos oikein nastootuksesta puhutaan niin scasonin isoja ammuttavia nastoja esim 20.8/38 renkaisiin 4kpl per hokki ja tuleevat kyllä sen verta erilinjalle "vahingos" jotta jokainen nasta raapii omasta kohtaa eikä ainakaan itellä oo tapana kuovitella samas kohtaa ja antaavat aikapaljon kulutuskestävyyttä renkaille lisää, vasta toisena talvena purevat oikeen kunnolla mikäli ammuttu riittävän syvälle ja kun ensimmäinen satsi on ripaannu maantielle niin ampuu uudet edellisten reikien välihin.
Tässä lumisateiden aikaan taas kerran Michelineillä salpausselän rinteitä luistellessa tuli mieleen, että nuo ruuvvattavat nastat voisivat olla pätevät omaan käyttöön. Takana tuossa on joskus ollut ilmeisesti ammutut nastat, mutta nyt niistä ei ole enää montaakaan jäljellä ja pito on sen mukainen. Onkos noita ruuvvattavia muita halvempia/parempia kuin mitä Agrimarket mainostaa? Nykyisellä rengastuksella meinaa vähäkin talvikäyttö jäädä puolitiehen, kun tietyllä kelillä ei pääse mihinkään ja jos pääsee niin ihan vikasuuntaan.
-
puutarhapehtoori
- Luokka: Polkutraktori
Nastoilla täälläkin mennään. Kokemusta on monenlaisista. Ruuvattavat tuppas katkeemaan, ja sitten se pätkä kiertyi runkoon pelottavan syvälle kun kivet vielä avitti reijässä. Edellisessä otin sitten Vianorilta kunnon Tikan nastat enkä sen jälkeen ole ketjuja laittanut! Nyt vaihtui raktori joten tilasin nastoituksen. Netistä löysin virman Varakonemies Sysmästä joka tekee suht samaan rahaan tai vähän halvemmalla kun renkasliike ja tekee työn täällä mun konehallissa paikan päällä. Siis sellaset paineilmalla ammuttavat kunnon Tikat! Otan ne järeät työkonenastat, mutta pohdin kyllä kuormurimallisiakin... on nyt vaan vähempi kestopäällysteteitä joten työkonenastat saa olla.
- Wallu kuski
- Luokka: 75 hv., takaveto
Ruuvattavat nastat on täälläkin lumikoneen renkaissa. Takasissa 3 nastaa per hakku. Etusiin ei oo tullu ruuvattua
Pitää jäällä/polanteella ihan hyvin, mutta jos on irtolunta niin nasta ei yllä kovaan pintaan niin ei juuri mitään hyötyä. Hyvin kyllä kestävät ja pysyvät renkaassa vaikka keväällä asvaltillakin ajettu. Syksyllä kun ruuvaa nastoja takaisin ei vanhaa reikää välttämättä edes huomaa.