Simmental
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
nautafarmari
- Luokka: yli 150 hv
Simmental
Millaisia kokemuksia on kyseisestä rodusta, vaikuttaisi olevan huomattavasti lauhkeampi, ihmisystävällisempi kuin limousin? Miten tuossa kävis jos astuttais simmental sonnilla limousine emoja?
-
teräsmies24E
- Luokka: >500hv
Re: Simmental
Simmetal sonnit ovat lauhkeita ja pitkäpinnaisia otuksia, kerran olen nähnyt kun Ayrshire Sonni sai vauhdikkaan lähdon kun Simmental vihdoin ja viimein hermostui. Simppa ei helposti hermostu ja helppoja käsitellä. Ja tuottaa paremmin maitoa vasikoille, ylimääräiset maidot voi vaikka myydä Valiolle.nautafarmari kirjoitti:Millaisia kokemuksia on kyseisestä rodusta, vaikuttaisi olevan huomattavasti lauhkeampi, ihmisystävällisempi kuin limousin? Miten tuossa kävis jos astuttais simmental sonnilla limousine emoja?
-
-antti-
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Kyllähän se simmental sopii, kun valitsee pientä syntymäpainoa edustavan sonnin. Nii pysyy ne poikima vaikeudet vähemällä..
-
teräsmies24E
- Luokka: >500hv
Syksyn aikana Suomeen tulee lypsytyypin Simmental sonnin spermaa Itävallasta.
Ihan ok rotu, tosin emoroduksi liian suuri ja isä rotuna ei periytä tarpeeksi lihakkuutta. Itse en hankkisi varsinkaan kun ruokinta perustuu nurmeen ja kovasti lypsäville suurikokoisille emoille ei aina pelkkä nurmilaidun riitä, varsinkaan tällaisina kesinä. Kyllä itse pitäisin vielä emot AB ja HF ja sonnina LI.
Onko kellään kokemusta piedmontesesta. Kuulemma risteää erinomaisesti HF:n kanssa. Tuo jälkeläisiin huimasti lihakkuutta(E) ja vähentää rasvaa(2). Onko niitä Suomessa vai joutuuko hommaamaan alkioina?? Kaikki risteytys jälkeläiset menisi toki teuraaksi...
Onko kellään kokemusta piedmontesesta. Kuulemma risteää erinomaisesti HF:n kanssa. Tuo jälkeläisiin huimasti lihakkuutta(E) ja vähentää rasvaa(2). Onko niitä Suomessa vai joutuuko hommaamaan alkioina?? Kaikki risteytys jälkeläiset menisi toki teuraaksi...
-
-antti-
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Siis onko joku saanut kasvaan ab tai hf pihvisonnit E luokkaan. Ite en ainakaan moista muista, tosin simmental ja charolei ainakin pääse ja on niitä limppareitakin jonku verran.
Ja vähän perusteluita miksi liian suuri emoksi. Mielestäni mitä suurempi emo sitä paremmat edellytykset sillä on tuottaa isoja vasikoita. Niinku jos lihantuotantoa ajatellaan.
Ja vähän perusteluita miksi liian suuri emoksi. Mielestäni mitä suurempi emo sitä paremmat edellytykset sillä on tuottaa isoja vasikoita. Niinku jos lihantuotantoa ajatellaan.
Hei!
Liian suurella emolla tarkoitettiin varmaan emon ylläpitorehun tarvetta, joka kasvaa emon koon myötä. Simmental on melko mässäilijä, sillä on tutkimusten mukaan 20% huonompi rehunkäyttöhyötysuhde muihin rotuihin verrattuna ( en ole varma oliko se samankokoisiin vai yleensä per painokilo). Vasikat on isoja kyllä, mutta mikä on se lopullinen lihansaanto? Itse en ole kasvattanut loppuun simmentalteuraita, niin en osaa sanoa. Luut on ainakin isot eikä varmaan luokitu ainakaan yhtä hyvin kuin ch ja li. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ja siihen ikuisuuskysymykseen onko joku rotu rauhallisempi/turvallisempi kuin joku muu: yksittäiset karjat kertovat enemmän omistajistaan kuin rodun ominaisuuksista. Itse olen kuullut tarinoita lähes jokaisesta rodusta, kun joku emo on poikimisen jälkeen käyttäytynyt agressiivisesti. Kehoitankin kaikkia varustautumaan normaalilla itsesuojeluvaistolla poikimaaikaan.
Meillä on ollut ch ja li sonneja ja ovat kaikki olleet helppoja käsitellä ja rauhallisia. Yleensä ottaen liharotuiset sonnit on varmaan helpompia käsitellä kuin lypsyrotuiset, siitossonnit vieläkin helpompia.
Liian suurella emolla tarkoitettiin varmaan emon ylläpitorehun tarvetta, joka kasvaa emon koon myötä. Simmental on melko mässäilijä, sillä on tutkimusten mukaan 20% huonompi rehunkäyttöhyötysuhde muihin rotuihin verrattuna ( en ole varma oliko se samankokoisiin vai yleensä per painokilo). Vasikat on isoja kyllä, mutta mikä on se lopullinen lihansaanto? Itse en ole kasvattanut loppuun simmentalteuraita, niin en osaa sanoa. Luut on ainakin isot eikä varmaan luokitu ainakaan yhtä hyvin kuin ch ja li. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ja siihen ikuisuuskysymykseen onko joku rotu rauhallisempi/turvallisempi kuin joku muu: yksittäiset karjat kertovat enemmän omistajistaan kuin rodun ominaisuuksista. Itse olen kuullut tarinoita lähes jokaisesta rodusta, kun joku emo on poikimisen jälkeen käyttäytynyt agressiivisesti. Kehoitankin kaikkia varustautumaan normaalilla itsesuojeluvaistolla poikimaaikaan.
Meillä on ollut ch ja li sonneja ja ovat kaikki olleet helppoja käsitellä ja rauhallisia. Yleensä ottaen liharotuiset sonnit on varmaan helpompia käsitellä kuin lypsyrotuiset, siitossonnit vieläkin helpompia.
-
LapinLikka
- Luokka: Polkutraktori
Jos paikalla charolais-kasvattajia, niin kokemuksia ja mielipiteitä kehiin. Emolehmätuotanto alkamassa mutta rotu on viel avoinna. Itse toivoisin puhdasta karjaa, mutta jos emot charolaista, niin huononeeko pihvivasikoiden lihanlaatu risteytyksissä? Rehuhyötysuhde charolainen vastaa jokin muu rotu, kellään tutkittua tietoa? Paljon esim. rehuntarve vuodessa kovempi jos karja charolaista verrattuna vaikka herefordiin tai aberdeen agnukseen? Poikimavaikeuksiin vaikuttanee paljon myös sonnin valina sekä tiineen emon ruokinta?
"500 kg: 4,6 * 365 = 1679 RY
800 kg: 7,0 * 365 = 2555 RY
Erotus: 876 RY
Æ 876 RY : 1,1 RY/kg KA
= 796 kg KA ohraa
= 926 kg ohraa
Æ 876 RY : 0,94 RY/kg KA
= 932 kg KA säilörehua
= 3730 kg säilörehua
Jos 50 emoa, niin 46 000 kg ohraa tai
187 000 kg säilörehua enemmän ylläpitoon"
lainaus täältä:http://www.proagriapohjois-karjala.fi/media/sisalto/hankkeet/tiedostataitoon/3.pdf
Eli ero on merkittävä. 150-250€ / lehmä, riippuen rehun hinnasta.
Hanki HF/AB lehmiä ja käytä pientä syntymäpainoa periyttävää CH sonnia. Saat edullisesti tuotettua vasikan ja siitä kuitenkin CH:n hinta. Rotu määräytyy isän mukaan. Lihanlaatu huononee aina mitä enemmän käytetään ranskalaisia rotuja. AB ja HF:n lihanlaatu on maailman arvostetuinta.
800 kg: 7,0 * 365 = 2555 RY
Erotus: 876 RY
Æ 876 RY : 1,1 RY/kg KA
= 796 kg KA ohraa
= 926 kg ohraa
Æ 876 RY : 0,94 RY/kg KA
= 932 kg KA säilörehua
= 3730 kg säilörehua
Jos 50 emoa, niin 46 000 kg ohraa tai
187 000 kg säilörehua enemmän ylläpitoon"
lainaus täältä:http://www.proagriapohjois-karjala.fi/media/sisalto/hankkeet/tiedostataitoon/3.pdf
Eli ero on merkittävä. 150-250€ / lehmä, riippuen rehun hinnasta.
Hanki HF/AB lehmiä ja käytä pientä syntymäpainoa periyttävää CH sonnia. Saat edullisesti tuotettua vasikan ja siitä kuitenkin CH:n hinta. Rotu määräytyy isän mukaan. Lihanlaatu huononee aina mitä enemmän käytetään ranskalaisia rotuja. AB ja HF:n lihanlaatu on maailman arvostetuinta.
-
ayrshirekasvattaja
- Luokka: Puutarhatraktori
Jos lihan hinnalla arvostetuin rotu on Kobe. Simmental sopii hyvin yhdistelmäroduksi tiloille jotka kasvattavat sonnit itse ja tuottavat maitoa