Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Eli haluaisin kuulla mitä täyttötapoja teillä on viljasiiloille.
Etenkin kiinnostaa lietson toimivuus viljan siirtämisessä pöttiin, todellinen tuntiteho, putkistojen kestävyys, moottorin koko, puhallettava matka yms muut mietteet lietsolla siirrosta?
Mitäs kierukoita/tasoruuveja on, merkki, siirtonopeus, pituus yms...
Pyöreän siilon täytössä mulla Kortteen 110mm metallispiraali,pituus tais olla 9m. Teho vaatimaton noin 12tonnia tunnissa mutta toimiva. Tyhjennyksessä AKU-ruuvi. Sellaista voisi harkita myös täyttöön,niitähän saa myös pitkinä ja suht vaakatasossa kuljettaa noin 40tonnia tunnissa.
Tulevan kuivaamorakennuksen sisällä mepun elevaattori sekä siilojen ylä ja alapuolella U-ruuvit. Kaverilla samaisia U-ruuveja pyöreiden siilojen täytössä,happoteräsputken sisään työnnettynä. Kätevä sateensuoja sekä tuki mutta ehkä tässäkin tapauksessa AKU olisi paras vaihtoehto?
Lietso houkuttaisi itseäkin,saisi puskurisiilosta puhallella omaan tahtiin pyöreisiin siiloihin. Viimeksi jäi ostamatta kun peloteltiin siemeniä rikkovalla vaikutuksella?
Jussin työntävä muoviputkella ja alumiinikuorilla oleva tasoruuvi. 150 mm putkella ja 6,5 metriä pitkä. Hiljainen ja tulee hyvin tyhjäksi koska purkupäässä ei ole kannatinlaakeria. Teho mulle riittävä, 17 motin kuivurierän tyhjennys kestää noin puoli tuntia. Oli helppo koota käsipelillä, koska osat keveitä kannatella korkeuksissakin. (Moottorin kokoa en nyt just muista.)
Mulla on siilon täyttöön MP-Puhaltimen 7,5 kw lietso lokerosyöttimellä. Teho siinä ei ole mikään valtava, taitaa jäädä alle 10:een tonniin tunnissa, mutta huoletonhan se on. Kun saa syötön kohdalleen, niin sen saa jättää huoletta yksin suhisemaan. Puhalluskorkeus tietysti vaikuttaa tehoon, mulla vilja joutuu menemään 10 metriä ylöspäin ennen kuin se pääsee siiloon. Traktoritäyttöinen lietso olisi kyllä tehokas, mutta hintaakin on sitten reilusti enemmän. Pari vuotta sitten suhde oli 3000/10 000 euroa sähkökäyttöisen eduksi.
Pönttöjen katoilta löytyy Mepu 5" (n.7m), Mepu 6" (n.9m) ja Aku 6" (n.13m). Aku on ollu pari syksyä ja Meput usiamman vuojen. Kaikki on toiminu hyvin ja kerinny viiä sen, mitä elevaattori pukkaa.
Minulla ollut syksystä asti AKU-ruuvit täytössä ja tyhjennyksessä. Täytössä 8,2 metrinen vaakatasossa vie 16-17 m3 vehnää vartissa, eli vie kaiken minkä 55 tonninen elevaattori ruuville tuo ja tuntuu että veisi enemmänkin. Tyhjennysruuvi on 6,5 metriä n. 50 asteen kulmassa ja se toi 32t/h. kummassakin 3kW matalakierrosmoottori.
Tosta Akusta tuli mieleeni. Soitin A.N.:lle kerran, yksinkertasesta pikku jutusta sai aikaseks niin valtavan monimutkasen ja kalliin vaihtoehdon et tällasta vaatimatonta etelän ihmistä rupes hirvittämään. Taitaa olla kulttuurieroa tai jotain.
Taidan tyytyä jatkossa soittelemaan vaikka Jussi-tuotteeseen.
Jep! Tuli ratkaastua täyttöhomma työntävän kierukan eduksi, kun lietson käytöstä kuuluu enemmän negatiivisiä kokemuksia: kuivaajan tyhjennysajassa ts. vaatii puskurisiilot josta lietso siirtää omia aikojaan pöttiin, jyvien hajoamisista ruuvin päihin osuessa.
Pötti tulee kuivaajan viereen ja täyttö tapahtuu n.10m pitkällä joko Mepun tai Akun työntävällä kierukalla
Puinnit alkaa olla ohi ja tämä vuosi osoitti taas sen että viljansiirtolaitteille ja siiloille kysyntää riittää...
Olisi tarvetta pienelle (lue. edulliselle) lietsolle väliaikaisten siilojen täyttöön ja tyhjennykseen, sekä mahdollisesti myöhemmin n 100 m3 pyörösiilon täyttöön. Nopeus ei ole tärkeää, puinti ja kuivaaminen rajoittaa enemmän ja aina joku kärry seisoo paikallaan, jolloin sen saa tyhjentää ilman paniikkia. Lietsossa olisi hyvä olla mahdollisuus tyhjennyskärsälle jotta saisi laarit imuroida tyhjiksi viimeiseksi. Puhallusmatka n 20 - 30 m, imu kärrystä ja nosto noin 4 m josta laariehin, tai lyhyempi matka imu kärrystä ja nosto 6 m siiloon. Noin 4-5 tonnia tunnissa riittää hyvin, muut tekijät rajoittaa toimintaa. Nyt on käytössä eri puolilta hankitut ruuvit, mutta kolina on valtava ja ylösruuvauslaarin siivoaminen ja kasan tasoitus kestää yhtä kauan kuin itse kärryn tyhjennys...
Mikä lietso olisi hyvä valinta, Rivakkaa näkyy Hankkijalla, Nord Mills mainostaa omiansa ja sitten on vielä MP lietsot, ja onko veilä muita? Mikä olisi sopiva valinta ja onko hintatasoista yleisesti tietoa?
Cultio kirjoitti:
Mikä lietso olisi hyvä valinta, Rivakkaa näkyy Hankkijalla, Nord Mills mainostaa omiansa ja sitten on vielä MP lietsot, ja onko veilä muita? Mikä olisi sopiva valinta ja onko hintatasoista yleisesti tietoa?
Itse ostin tälle syksylle käytetyn MP-lietson, koska ensimäistä kertaa viljan osto onnistui suoraan viljelijältä. Näitä on käytettynä aika vähän liikkeellä. Itse maksoin 2800€ sis.alv ja tuohon päälle vielä riittävä määrä puhallusputkia ja mutkia valmistajalta. Teho ei minusta ole kovin kummainen, 10:n kuution kärri tyhjenee n. 1h 10min, 11kw:n moottori. Pahaääninen vehje
Cultio kirjoitti:Puinnit alkaa olla ohi ja tämä vuosi osoitti taas sen että viljansiirtolaitteille ja siiloille kysyntää riittää...
Olisi tarvetta pienelle (lue. edulliselle) lietsolle väliaikaisten siilojen täyttöön ja tyhjennykseen, sekä mahdollisesti myöhemmin n 100 m3 pyörösiilon täyttöön. Nopeus ei ole tärkeää, puinti ja kuivaaminen rajoittaa enemmän ja aina joku kärry seisoo paikallaan, jolloin sen saa tyhjentää ilman paniikkia. Lietsossa olisi hyvä olla mahdollisuus tyhjennyskärsälle jotta saisi laarit imuroida tyhjiksi viimeiseksi. Puhallusmatka n 20 - 30 m, imu kärrystä ja nosto noin 4 m josta laariehin, tai lyhyempi matka imu kärrystä ja nosto 6 m siiloon. Noin 4-5 tonnia tunnissa riittää hyvin, muut tekijät rajoittaa toimintaa. Nyt on käytössä eri puolilta hankitut ruuvit, mutta kolina on valtava ja ylösruuvauslaarin siivoaminen ja kasan tasoitus kestää yhtä kauan kuin itse kärryn tyhjennys...
Muistaisin Rivakin ison traktorikäyttöisen hinnan olevan 10 000 €, mutta teho on siinä 10-kertainen tohon sun haluamaas.
KAippa noi heikompi tehoiset saa alta 5 000 euroon.
Muistaisin Rivakin ison traktorikäyttöisen hinnan olevan 10 000 €, mutta teho on siinä 10-kertainen tohon sun haluamaa
No, haluaa ja haluaa...raha sen määrää
Siilot on eri paikoissa ja vain yksi isompi, sekä laareja, joten ei ole järkevää liian kalliilla ostaa. Halvempi saa käydä siellä nurkassa sen ajan minkä tarvitsee. Rekkoja en täytä. Tuo OJ.n systeemi olisi aika sopiva, hyvät kuvat että havainnollistaa siirtomatkan. Aika arvokas tosin vaikkakin käytetty. Kuitenkin varman aika pitkäikäinen vehje jos puhdistaa pölyt pois välillä
Aikamoinen teho tuo 11kW, saa tuoda lisää proppuja varastoon.