Neuvoa pyörän välijyrän rakentamiseen.
Valvoja: Farmari-ryhmä
Neuvoa pyörän välijyrän rakentamiseen.
Olis tarkoitus rakennella pyöränvälijyrä vanhasta peltojyrästä. Kiekkojen halkaisija on 350mm,kylvökone on tumen sivupyöräkone. Millaisia kokemuksia on esim,kiekkojen halkaisijan suhteen ja kuinka paljon runkoon pitaisi saada painoa? Näin myytävänä loukko.com sivulla potilan valmistaman pvj-140 jyrän,onkohan se ollut toimiva malli?
-
Reissumies
- Luokka: yli 200 hv
Re: Neuvoa pyörän välijyrän rakentamiseen.
Mulla oli tollanen viritys. Kulkee aina kätevästi mukana, nousee "automaattisesti" ja jyräysvaikutus oli riittävä. Itte hain tolla kätevyyttä, ei ollu minkäänlaista ylimääräistä harmia pyöränvälin jyräämisestä.Lattu kirjoitti:Olis tarkoitus rakennella pyöränvälijyrä vanhasta peltojyrästä. Kiekkojen halkaisija on 350mm,kylvökone on tumen sivupyöräkone. Millaisia kokemuksia on esim,kiekkojen halkaisijan suhteen ja kuinka paljon runkoon pitaisi saada painoa? Näin myytävänä loukko.com sivulla potilan valmistaman pvj-140 jyrän,onkohan se ollut toimiva malli?

-
teräsmies24E
- Luokka: >500hv
-
Reissumies
- Luokka: yli 200 hv
Toi mun tume mihin olen välijyrää tekemässä on 3-metrinen,onko siitä foorumilaisilla kokemuksia, että alkaako jyrä tollamaan eteensä maata jos sitä painottaa vielä aisapainon lisäksi (sivupyöräkone),vai pitäisikö tehdä sellainen jyrä, että sillä voi ajaa vain kiekkojen omalla painolla ja ihan alas laskemalla tulisi koko rungon ja aisan paino jyrälle. Kiitoksia näistäkin vinkeistä!
Tehdastekoisissa koneen aisapaino tulee kokonaan jyrälle, eikä liiasta painotuksesta ole JC:ssäkään mitään havaintoa. Maatalouskaupan pihasta on hyvä käydä kattomassa mallia.Lattu kirjoitti:Toi mun tume mihin olen välijyrää tekemässä on 3-metrinen,onko siitä foorumilaisilla kokemuksia, että alkaako jyrä tollamaan eteensä maata jos sitä painottaa vielä aisapainon lisäksi (sivupyöräkone),vai pitäisikö tehdä sellainen jyrä, että sillä voi ajaa vain kiekkojen omalla painolla ja ihan alas laskemalla tulisi koko rungon ja aisan paino jyrälle. Kiitoksia näistäkin vinkeistä!
-
aurauskeppi
Mulla on Jarkko Kankaan tekemä GreenPower (mainostaa maastullissa)pyöränvälijyrä ja vielä pienempi malli. Aluksi meni napoja 3 kpl kunnes valmistaja lähetti vahvemmat navat veloituksetta. Sittemmin on toiminut. Hyvää siinä on nuo vanteet ja renkaat. 4x100 jaolla vanhoja autonpyöriä saa ilmaiseksi. Tosin vasta 2 rengasta on mennyt kun savipaakku jää kahnaamaan renkaan sivua vasten. Peruuttelua ei siedä yhtään mutta käännökset kovassakin vauhdissa sujuvat hyvin. Maata ei siirry eikä jää jälkiä.
Painon tasaisemman jakautumisen lisäksi tuo jyrä mahdollistaa jyrkemmät käännökset varsinkin paripyörien kanssa kun taittopiste on taaempana.
Painon tasaisemman jakautumisen lisäksi tuo jyrä mahdollistaa jyrkemmät käännökset varsinkin paripyörien kanssa kun taittopiste on taaempana.
Keveillä mailla pyöränvälijyrää kannateltava JC ja vastaavissa koneissa. Tuo kuvassa oleva,omatekele, sopivasti kannatultana ok.,ehkä olisi kaivannut "liukuesteitä" mutta tuotekehitys jäi kesken kun kone vaihtoi omistajaa.Tutti kirjoitti:Tehdastekoisissa koneen aisapaino tulee kokonaan jyrälle, eikä liiasta painotuksesta ole JC:ssäkään mitään havaintoa. Maatalouskaupan pihasta on hyvä käydä kattomassa mallia.
VM:n aisapaino liikaa suorakylvössä,pyöränvälijyrää kannateltava ellei halua lanata pelloille maakasoja...
Sivupyöräkoneessa tuskin tulee liikaa painoa pyöränvälijyrälle keveilläkään mailla,kunhan pyörät riittävän suuret?
Pyöränvälijyrä ehdottoman hyvä kapistus keveillä mailla,tasaa pyörien välin kun vetokone painuu pehmeässä maassa melkoisesti. Kuvaa vuosien takaa ilman pyöränvälijyrää,kertaalleen keveästi äestetty multa/turvemaa, "kukkamultaa":

- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
- 1000r
- Luokka: 50 hv., takaveto
Nostetaan vanhaa ketjua.
Vieläkö joku on värkkäily välijyriä? Itse olen suunnitelemas 2,5m kevythinattavaan tumeen välijyrää.
Vieläkö joku on värkkäily välijyriä? Itse olen suunnitelemas 2,5m kevythinattavaan tumeen välijyrää.
-
temppis
Tossa muutama kuva omasta tekeleestä. Ruma kuin mikä, makso 60 ekeä ja toimii
- 1000r
Mutta pääasia että toimiitemppis kirjoitti:Tossa muutama kuva omasta tekeleestä. Ruma kuin mikä, makso 60 ekeä ja toimii