Kylmäilmakuivuri

Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Konimus
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Kylmäilmakuivuri

Lukematon viesti Kirjoittaja Konimus »

Eli otsikon kaltainen muinasjäänne oli tarkoitus rakentaa rehuviljan ja siemenviljan kuivaukseen konesuojaan. Kuivattava ala on niin pieni että lämminilmakuivuria ei kannata ajatellakkaan ja läheltä ei löydy rahtikuivauspalvelua.

Olen ajatellu kallistuvaa suomulevypohjaa että tyhjäys olisi vähän inhimillisempi tehdä. Täyttö/tyhjäys ruuvilla, jossa olisi AkanA-ruuviseula ja skandian pieni esiputsari. Puhaltimeksi löytyisi Metrin potkurilla oleva 7,5 kW:n puhallin. Miltä kuulostaa?

Kommentteja, ideoita, kokemuksia, yms. voi esittää vapaasti.
Agronautti
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Agronautti »

Turha sitä rehuviljaa on kuivata.

Minä säilön rehuviljat hapolla ja omaan käyttöön tulevan siemenviljan kuivaan kärrinlavakuivurilla..
rysler
Luokka: yli 200 hv

Re: Kylmäilmakuivuri

Lukematon viesti Kirjoittaja rysler »

Konimus kirjoitti:Eli otsikon kaltainen muinasjäänne oli tarkoitus rakentaa rehuviljan ja siemenviljan kuivaukseen konesuojaan. Kuivattava ala on niin pieni että lämminilmakuivuria ei kannata ajatellakkaan ja läheltä ei löydy rahtikuivauspalvelua.

Olen ajatellu kallistuvaa suomulevypohjaa että tyhjäys olisi vähän inhimillisempi tehdä. Täyttö/tyhjäys ruuvilla, jossa olisi AkanA-ruuviseula ja skandian pieni esiputsari. Puhaltimeksi löytyisi Metrin potkurilla oleva 7,5 kW:n puhallin. Miltä kuulostaa?

Kommentteja, ideoita, kokemuksia, yms. voi esittää vapaasti.
Mä voisin myydä tommosen valmiin paketin. 200 hl lamen valmistama ,Puhallin lainattu muuten täydellinen.
Konimus

Vähän liian pieni tuo 200 hl, suunnitelmissa olis semmonen 500 hl, jotta vois myös heiniä kuivata. Tarkoitus olis tehdä nuo laarit ite ni sais tuon tilan hyödynnettyä paremmin, mutta juuri vastaavanlainen kyllä kun toi lamen paketti. Tuhti-merkillä noita löytyy kanssa. Mites käytännössä on kuivaukset on onnistunut tuolla Lamella, millaisia kerrospaksuuksia käytännössä on pystynyt käyttämään, puintikosteus tietysti ratkaisee.

Toi happosäilöntä on tosiaan ihan fiksusysteemi, mutta meidän tapauksessa poissujettu vaihtoehto.
rgsleo

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Alipaine systeemi järkevämpi, tehokkaampi, kuin puhallus...?
rijata01

Lukematon viesti Kirjoittaja rijata01 »

Mulla olis myydä tollaista suomu levyä jos kiinnostaa? Purettiin itseltä vanha kylmäilma kuivuri pois, käytön puutteen vuoksi joten olis joutilaana... Määrää en nyt äkkiseltään muista mutta saatan mitata jos tarvesta.
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Ja mulla halavatun iso potkuri+moottori jouten. En nyt muista numeroita.
Konimus

Kiitoksia tarjouksista, mutta suomulevyä on jo hommattunua ja samoin potkuripuhallin löytyy omasta takaa.
rgsleo

Eräs puskurina toiminut kylmäkuivuri oli rakennettu korkealle latoon, pohja, ehkä kuusi metriä lattia tasosta. Oli tasapohjainen, täyttö sillä viereisen lämminkuivurin elevaattorilla. Kylmäkuivurin pohjassa useita läpivientejä, joista kuivahtanut vilja valutettiin takaisin kippaussiiloon, ja sieltä loppukuivaukseen lämminkuivuriin, elevaattorilla.
Kasmet
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kasmet »

rgsleo kirjoitti:Eräs puskurina toiminut kylmäkuivuri oli rakennettu korkealle latoon, pohja, ehkä kuusi metriä lattia tasosta. Oli tasapohjainen, täyttö sillä viereisen lämminkuivurin elevaattorilla. Kylmäkuivurin pohjassa useita läpivientejä, joista kuivahtanut vilja valutettiin takaisin kippaussiiloon, ja sieltä loppukuivaukseen lämminkuivuriin, elevaattorilla.
Kylmäilmakuivauksesta ja kylmäilmakuivurien mitoituksesta on joskus aikoinaan tehty kirjakin. Siinä oli muistaakseni edellisen kaltaisia, korkeallekin sijoitettuja kylmäilmakuivuriratkaisuja kuvattuna. Sitä kirjaa olen käyttänyt apunani mitoituksessa tehdessäni vanhoihin, toimettomaksi jääneisiin ulkorakennuksiin kylmäilmakuivureita. Osa niistä on tehty ajonkestäväksi, jotta pystytään täyttämään kippaamalla ja tyhjäämään etukuormaajalla. Kuivureissani käytetään 7,5 kW/1 m ja 4 kW/80 cm puhaltimia.
rgsleo

Yks kirja on, Koneviestin opaskirjasarjassa, numero 2, "Viljan kylmäilmakuivatus". Myös numero viidessä, "Viljan kuivatus ja käsittely maatiloilla", paljon aiheesta.
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Minä olen suunnitellut kylmäilmakuivuria pilkkeille. Tartteisin riittänä ison, mutta mieluummin valovirralla toimivan imurin (voiko muuten puhaltimesta tehdä imuria?). Siihen rakentelisin sitten jotain 4x10 m2 lavanpohjan johon kuivatettavat pilkkeet.
Olisiko kellään kokemuksia tai toimivaa tarpeetonta imuria?
aurajokilaivuri

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Puhaltimesta saa imurin kun kääntää potkurin toisin päin ja kääntää sähkömoottorin pyörimissuunnan. Kyllähän se imee potkuria kääntämättäkin, mutta väärin päin hyötysuhde jää heikoksi.
rgsleo

KV:n kirjasta... "Potkuripyöriä voidaan kytkeä samalle moottorille useampikin. Toinen potkuri voi olla kampiakselin etupäässä tai samalla kardaaniakselilla olla peräkkäin kaksi puhallinta niin että toinen syöttää toista. Tällöin saadaan erittäin suuria ilmamääriä ja paineita huomioonottaen että on kysymys sentään vain potkuripuhaltimesta". Tuo dieselmoottorisesta puhaltimesta. Esteröimätön biodiesel,polttoaineena, ehdoton tämmöisessä käytössä, katetuottoa ajatellen...!?
Vastaa Viestiin