Kalkitsetko peltojasi?
Valvoja: Farmari-ryhmä
Kalkitsetko peltojasi?
Kalkitseminen on ainakin täälläpäin vähentynyt viime vuosina merkittävästi. Harvoin näkee enää kalkin levitystä, vaikka monenkin pelloilla varmaankin tarvetta olisi. Raiviot kylläkin pääosin kalkitaan.
Itse pyrin vuosittain levityttämään tietyn määrän kalkkia, jotta peltojen pH:t kohenisivat tai ainakin pysyisivät tietyllä tasolla.
Itse pyrin vuosittain levityttämään tietyn määrän kalkkia, jotta peltojen pH:t kohenisivat tai ainakin pysyisivät tietyllä tasolla.
Re: Kalkitsetko peltojasi?
Itselläni on nyt muutaman vuoden ollut sellainen 2 tn/ha tahti kalkituksessa - ja näyttäisi vielä muutamaksi vuodeksi olevan sama vaihde päällä. Mielestäni tälle syksyä näkyi jopa "normaalia" enemmän kalkkikuormia pelloilla.Kasmet kirjoitti:Kalkitseminen on ainakin täälläpäin vähentynyt viime vuosina merkittävästi. Harvoin näkee enää kalkin levitystä, vaikka monenkin pelloilla varmaankin tarvetta olisi. Raiviot kylläkin pääosin kalkitaan.
Re: Kalkitsetko peltojasi?
Näkyihän niitä kalkkikuormia jonkun verran ensimmäisten puintien jälkeen. Johtuen hyvistä kalkituskeleistä ja nousevasta viljan hinnasta. Talvikalkitukset ainakin näyttävät vähentyneen. Tähän vaikuttaa melko paljon kunnon talvikelien puute.Kari kirjoitti:Itselläni on nyt muutaman vuoden ollut sellainen 2 tn/ha tahti kalkituksessa - ja näyttäisi vielä muutamaksi vuodeksi olevan sama vaihde päällä. Mielestäni tälle syksyä näkyi jopa "normaalia" enemmän kalkkikuormia pelloilla.Kasmet kirjoitti:Kalkitseminen on ainakin täälläpäin vähentynyt viime vuosina merkittävästi. Harvoin näkee enää kalkin levitystä, vaikka monenkin pelloilla varmaankin tarvetta olisi. Raiviot kylläkin pääosin kalkitaan.
Kannattaako ph:ta nostaa yli 7:n? Itsellä näkyvät olevan nyt 5.9-6.9. Suurin osa reilut 6.5.
Uusilla vuokrapelloilla näkyvät olevan reilusti alle 6
11v olen viljellyt ja joka vuosi olen kalkinnut, nyt alkaa viimein olla aika vähentää kalkkimääriä/ha omilla pelloilla. Kalkki on yleensä ollut Juuan dolomiittia.
Uusilla vuokrapelloilla näkyvät olevan reilusti alle 6
11v olen viljellyt ja joka vuosi olen kalkinnut, nyt alkaa viimein olla aika vähentää kalkkimääriä/ha omilla pelloilla. Kalkki on yleensä ollut Juuan dolomiittia.
Omalla kylällä kaikki omassa viljelyssä olevat pellot,omat ja vuokratut luokassa hyvä tai korkea. Uutismailla löytyy punaistakin,nousee kunhan ehtii. Oiskohan parhaina vuosina levitetty noin 200-300 tonnia kuonaa/kalkkia,leimoissa näkyy.
Tänään laitoin maksuun kalkkitilauksen jonka tein syksyllä,levitän kunhan tulee talvi
Peltoja kalkittu aina,mutta 90-luvun taitteessa rysähti kun hommattiin porukalla velivenäläisen kalkkikärry. Paras ostos
Ihmetyttää sangen suuresti kun kaikki ei peltojaan kalkitse mutta lannoittavat kuitenkin
Tänään laitoin maksuun kalkkitilauksen jonka tein syksyllä,levitän kunhan tulee talvi
Peltoja kalkittu aina,mutta 90-luvun taitteessa rysähti kun hommattiin porukalla velivenäläisen kalkkikärry. Paras ostos
Ihmetyttää sangen suuresti kun kaikki ei peltojaan kalkitse mutta lannoittavat kuitenkin
Viimeksi muokannut Jari, 11 Joulu 2007, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viesti:
Intensiivisessä nurmiviljelyssä tuntuu, ettei ph putoakaan enää entiseen tahtiin. Sade ei rikinpuutteen takia ole vissiin enää niin hapanta....
Syksyllä otin näytteet 6 vuotta nurmella olleelta 10 ha:n lohkolta, lantaa käytetty joka vuosi ja sato 7-9000ry/ha/v. Ph oli noussut keskimäärin kaksi kymmenystä 6.4:ään :O
Olen samaa mieltä turhan korkeista ph-luvuista ainakin nurmen osalta. Yli kuuden ollaan jo apilan suhteen epämukavuusalueella. Typensidonta heikkenee, raudan ja mangaaninpuute iskee juuri apilaan ensin. Apila näyttää kolmella niitolla häviävän ensin noilta yli kuuden ph-lohkoilta....
Syksyllä otin näytteet 6 vuotta nurmella olleelta 10 ha:n lohkolta, lantaa käytetty joka vuosi ja sato 7-9000ry/ha/v. Ph oli noussut keskimäärin kaksi kymmenystä 6.4:ään :O
Olen samaa mieltä turhan korkeista ph-luvuista ainakin nurmen osalta. Yli kuuden ollaan jo apilan suhteen epämukavuusalueella. Typensidonta heikkenee, raudan ja mangaaninpuute iskee juuri apilaan ensin. Apila näyttää kolmella niitolla häviävän ensin noilta yli kuuden ph-lohkoilta....
Joka vuosi olen kalkinnut. Edellisen sukupolven ajoilta noin 60% pelloista pH hyvissä leimoissa mutta lopuissa pelloissa on kyllä ollut ja on vielä työtä. Lähinnä olen Förbyn silikaattikalkkia levittänyt pH: nostamiseksi. Tänä syksynä tuli magnesiumpitoista kallkia virosta. Oli melko edullista koska tuli lähisatamaan ja maantierahti siten lyhyt.
- Harrastelija
- Luokka: 50 hv., takaveto
-
traktorikuski
- Luokka: yli 200 hv
En kalkitse ihan joka vuosi, mut melkein. Omat tietty ja pitkät vuokramaat saavat ensijaisesti. Sipoolaista kalkia, ei tule paljon mitään rahtikuluja mulle, pari vuotta otin pari rekalista valkaisukalkkia kymäläseltä, elimäeltä. Oli halvempaa vaikka rahdin osuus oil huomattava. En tiedä onko sillä enää sitä toimintaa?
-
Pelto-Jussi
- Luokka: yli 300 hv
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
Vuosittaista touhua, kun uusia peltoja tullu viime vuosina viljelyyn ja maaperä on luonnostaan hapanta.
Teräskuonaa Raahesta on nyt enimmäkseen käytetty.
Onko kellään kokemusta kipsistä? Pitäis nostaa muutamalla lohkolla kalsiumin tasoa ilman että pH nousee. Kemiran mies esitti kipsiä vaihtoehdoksi.
-Mf-
Teräskuonaa Raahesta on nyt enimmäkseen käytetty.
Onko kellään kokemusta kipsistä? Pitäis nostaa muutamalla lohkolla kalsiumin tasoa ilman että pH nousee. Kemiran mies esitti kipsiä vaihtoehdoksi.
-Mf-
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Teräskuonalla on kalkittu vuosittain viimeisen 10 vuoden aikana, rekkakuorma tai pari on otettu. Kuonaa käytän siksi kun kalkitusvaikutuksen lisäksi sillä saa lumet tehokkaasti pois pelloilta, parhaimmillaan on päässyt kaksi viikkoa aikaisemmin kylvöille.. Kuona tulee yleensä kevätkynnettäville lohkoille joihin tulee kevätvehnää.
Tänä vuonna oli eka kevät kun ei tullut kuonaa käytettyä, ei ollut luntakaan mitä sulattaa, myös viime vuonna muualtakin suli samaan aikaan kuonapeltojen kanssa.. Ilmastonmuutosta tässäkin pukkaa
PH:t kaikki vihreällä, keskiarvo siinä 6,5 paikeilla.
Tänä vuonna oli eka kevät kun ei tullut kuonaa käytettyä, ei ollut luntakaan mitä sulattaa, myös viime vuonna muualtakin suli samaan aikaan kuonapeltojen kanssa.. Ilmastonmuutosta tässäkin pukkaa
PH:t kaikki vihreällä, keskiarvo siinä 6,5 paikeilla.