Urakkapuinti

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

koivumaki
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Onhan se niin,että ei varmaan tule 'yksliemisyyttä' tässäkään asiassa.Mä tein omalta kohdaltani ratkaisun,luovuin puimurista.Naapuri lakkas kylvämästä ja ruiskuttamasta.Me tehdään työvaihtona suurin osa,käytännössä mä maksan jotain joka vuosi,koska mulla alaa enemmän kuin kaverilla.Homma toimii aika hyvin,käytännössä on kahden miehen ketju hommissa ja nyt kun puimurina on toi Claas 88,niin tulee valmistakin.Onhan tossakin jo irroitettavat viettopinnat,vm.91.

Ollaan tähän asti oltu tyytyväisiä,mun aika vapautuu puinnista kuivaukseen,ruiskutuksiin,syyskylvöihin ym.Ja kaveri voi puida.Luulisin että pitkässä juoksussa päomakulutkin on tällä tavalla paremmin hallinassa...
6350
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 6350 »

:oops: tulipa epähuomiossa vastattua väärään ketjuun.
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

koivumaki kirjoitti:
Ollaan tähän asti oltu tyytyväisiä,mun aika vapautuu puinnista kuivaukseen,ruiskutuksiin,syyskylvöihin ym.Ja kaveri voi puida.Luulisin että pitkässä juoksussa päomakulutkin on tällä tavalla paremmin hallinassa...
¨

Kyllä pääomakulut saa kyytiä ja työtunnin tuottavuus nousee aivan toisiin lukemiin. Se on myös se syy, miksen ymmärrä näihin asioihin nuivasti suhtautuvia......
Hulda
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Hulda »

Jussi T. kirjoitti:
Hulda kirjoitti:Ite en maksais mitään, koska kannattais selvittää tarve, eikä olettaa, että joku palkkaa puimaan kun uuden puimurin on hankkinu. En maksais mitään tilanteessa jossa puimurin ostaneen omat maat on niin pienet, että tulee kuin väkisin toisen pelloille urakoimaan, että pääsis plussan puolelle tällä vuosituhannella. Ja jotkut voivat jopa haluta itse puida. On nimittäin tapauksia joissa henkilö on ostanut puimurin ja suuttunu kun jyväjemmari ei ole tarvinnut urakoitsijaa.
Nii että ilmaseks, jos teet nii saat. Mä haluun itte puida :D

Tosta suuttumisesta voi päätellä, että samalla tasolla mennään......
Unohtakaa ja nukkukaa yönne rauhassa. :D Kaikkea ei pidä ottaa niin vakavasti.
rysler
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja rysler »

rysler kirjoitti:Urakoitsiat hoitaa Viljan korjuun sekä kuivauksen . Nyt kolmena vuonna ollut puintiala noin70 ha. Joten ei noilla aloilla kannatapitää omia koneita. koska kuitenkin paraspuintiaika, vuorokaudesta osuu iltaaskareiden kohdalle . Viimme vuonna oli puimassa neljä eri puijaa edellis vuonna viisi. Viimme vuonna ohrat puitiin päivässä pois ja kuivauksessa ne oli kuudessa eri kaapissa , neljässä eri paikassa .

Nyt on taas kirjanppito ajan tasalla ja kaikenmoista on tullut vertailtua ja laskettua .

Puinti veroton hehtaari ~63,3 €/ ja kuivaus hehtaariakohti ~ 56,4€ / ha kasvilajit kauraa 54 ha ja rypsiä 21 ha satotaso toisin rypsillä alle maan keskiarvon :( ja kauralla yli :D . Ja kertokaas missä se pisnes olisi omilla koneilla :roll:
Vastaa Viestiin