Lypsyasema vai robotti?
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Lomittaja-Miia
- Luokka: Polkutraktori
Minä olen aseman kannalla. Siinä ei ole kuitemkaa 24 tuntia vuorokaudessa päivystyksessä ja hyvät ihmiset ottakaamme mallia amerikkalaisista heillä oli
ensin robotit ja nyt sitten pikku hiljaa tulee asemat tilalle. ja mikä vaihtuvuus robotti navetassa on ei se lypsä sellaisia kuin pystyisi vielä lypsämään asemalle.Asema kunniaan.
ensin robotit ja nyt sitten pikku hiljaa tulee asemat tilalle. ja mikä vaihtuvuus robotti navetassa on ei se lypsä sellaisia kuin pystyisi vielä lypsämään asemalle.Asema kunniaan.
-
JIIWEE
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
No tuo nyt ei pidä paikkaansa että amerikassa olis laajemilti ollut robotteja joita olis asemiks vaihettu .Robotteja siellä vasta rakennetaan kun alkaa mEksikolaiset loppumaan kesken ja palkkavaatimukset nousseet.Robotti lypsää kyllä sellsasia lehmiä joita ei asemalla kauaa kattelis. Eri asia oli silloin kun robot suomeen tuli kun robojen ohjelmistot vielä huonoja .No jos jotain suomijalosteita suosii sattaa lehmät robolla loppua kesken mut ihan oma syy jos huonoja sonneja suosii.Lomittaja-Miia kirjoitti:Minä olen aseman kannalla. Siinä ei ole kuitemkaa 24 tuntia vuorokaudessa päivystyksessä ja hyvät ihmiset ottakaamme mallia amerikkalaisista heillä oli
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viesti:
Robotin ongelma on isossa karjassa ryhmien erottelu. Tämän hetken tiedolla ja taidolla joka robolla on oma umpiosastonsa ja hoidettavansa. 600 lehmän karjassa se on 10 poikima- ja sairasosastoa. Näiden valvomiseen menee sitä ihmistyötä, minkä robotti säästää. Eläinlääkäri ja siementäjä laukkaavat ympäri kompleksia hoitamassa yhden siellä toisen täällä-periaatteella. Puhumattakaan ruokinnasta. Selkeä läpiajettava ruokintapöytä tarvii useita umpieläinten merkittyjä sektoreita toimiakseen.JIIWEE kirjoitti:No tuo nyt ei pidä paikkaansa että amerikassa olis laajemilti ollut robotteja joita olis asemiks vaihettu .Robotteja siellä vasta rakennetaan kun alkaa mEksikolaiset loppumaan kesken ja palkkavaatimukset nousseet.Robotti lypsää kyllä sellsasia lehmiä joita ei asemalla kauaa kattelis. Eri asia oli silloin kun robot suomeen tuli kun robojen ohjelmistot vielä huonoja .No jos jotain suomijalosteita suosii sattaa lehmät robolla loppua kesken mut ihan oma syy jos huonoja sonneja suosii.Lomittaja-Miia kirjoitti:Minä olen aseman kannalla. Siinä ei ole kuitemkaa 24 tuntia vuorokaudessa päivystyksessä ja hyvät ihmiset ottakaamme mallia amerikkalaisista heillä oli
En ole vielä nähnyt lähellekään optimaalista pohjapiirrosta isoon robottinavettaan. Niitä kuitenkin varmasti tulee, silloin voi jo alkaa suunnitella itsekin
-
JIIWEE
En ole yhtään 2 robotin pihattoa nähnyt missä olsi 2 umppariosastoa niin miks pitäs 10 robotin pihatossa olla 10 osastoa??Jussi T. kirjoitti:Robotin ongelma on isossa karjassa ryhmien erottelu. Tämän hetken tiedolla ja taidolla joka robolla on oma umpiosastonsa ja hoidettavansa. 600 lehmän karjassa se on 10 poikima- ja sairasosastoa. Näiden valvomiseen menee sitä ihmistyötä, minkä robotti säästää. Eläinlääkäri ja siementäjä laukkaavat ympäri kompleksia hoitamassa yhden siellä toisen täällä-periaatteella. Puhumattakaan ruokinnasta. Selkeä läpiajettava ruokintapöytä tarvii useita umpieläinten merkittyjä sektoreita toimiakseen.JIIWEE kirjoitti:No tuo nyt ei pidä paikkaansa että amerikassa olis laajemilti ollut robotteja joita olis asemiks vaihettu .Robotteja siellä vasta rakennetaan kun alkaa mEksikolaiset loppumaan kesken ja palkkavaatimukset nousseet.Robotti lypsää kyllä sellsasia lehmiä joita ei asemalla kauaa kattelis. Eri asia oli silloin kun robot suomeen tuli kun robojen ohjelmistot vielä huonoja .No jos jotain suomijalosteita suosii sattaa lehmät robolla loppua kesken mut ihan oma syy jos huonoja sonneja suosii.Lomittaja-Miia kirjoitti:Minä olen aseman kannalla. Siinä ei ole kuitemkaa 24 tuntia vuorokaudessa päivystyksessä ja hyvät ihmiset ottakaamme mallia amerikkalaisista heillä oli
En ole vielä nähnyt lähellekään optimaalista pohjapiirrosta isoon robottinavettaan. Niitä kuitenkin varmasti tulee, silloin voi jo alkaa suunnitella itsekin
Helpomapaahan löytää esim eläin 70 lehmän robottiosastosta kun 700 lehmän navetan osastosta missä oli varmaan 200 lehmää per ryhmä.
Monta 10 robotin luonnosta olet nähnyt? Suomessa niitä muutaman kyllä jo tehty.
-
JIIWEE
Onks näissä sit joka ryhmälle erilliset poikimakarsinat vai yksi isompi poikimaosasto? 10 robottia tuntuu kyllä huimalta määrältä. Luulis jo karuselliaseman olevan taloudellisempi.Jussi T. kirjoitti:Kaks tähän mennessä. Molemmat oli suunniteltu siten, että automaatti lypsää oman ryhmänsä kaikki eläimet ts. poikineet, hoidetut ym valvottavat eläimet.JIIWEE kirjoitti: Monta 10 robotin luonnosta olet nähnyt? Suomessa niitä muutaman kyllä jo tehty.
Miksköhän 600 lehmää tarvii 10 vemssiä kun Lelyllä menisi ainakin 700 jopa 750 lehmää 10 robotilla. Taitaa jopa suuunittelupuolelle usko horjua siihen et vemssi olis yhtä tehokas kun Lely
Joo, yksi tulevaisuuden malli on yhdistää robottiominaisuuksia lypsyasemiin. Taitaa tästä olla jo sovellutuksiakin olemassa, esim. automatisoitu esikäsittely karuselliaseman sisääntulossa.Jussi T. kirjoitti:Sanoinhan, ettei nykytietämyksellä robottinavettaa kannata tehdä. Muutama vuosi kehitystyötä, niin alkaa löytyä näitäkin ratkaisuja. Siihen asti asemalla mennään
Sikamiehenä vähän huonosti näistä hommista tiedän, mutta sen verran olen navettoja Suomessa ja muualla euroopassa kiertänyt ettei missään niin vaikeasti (lue kalliisti) asoita ajatella kun Suomessa.
-
JIIWEE
Robottinavetta ei välttämättä tule sen kalllimmaksi kun lypsyasemalla tehty navetta . Robotti vie vähemmän tilaa varsinkin jos ei tee mitään porttiviidakkoa a la de lavall.Jussi T. kirjoitti:Sanoinhan, ettei nykytietämyksellä robottinavettaa kannata tehdä. Muutama vuosi kehitystyötä, niin alkaa löytyä näitäkin ratkaisuja. Siihen asti asemalla mennään
Jos nyt tekisin navetan laittasin luultavimmin käytetyt Lelyt . Toinen vaihtoehto en et yhdistäis kaksi käytettyä lypsyasemaa mikä halvin mutta ei takuulla huonoin vaihtoehto.
Huonoin vaihtoehto tällähetkellä on kyllä uusi ylivarustettu asema jonka laajennus usein vaikeaa kun sitä ei huomioita suunnitteluvaiheessa. Ei todellakaan ole mikään halpa ratkaisu jollei sit ole tosi paljoan lypsäjiä että saa aseman joskus maksettuakin.
Meilläkin jatketaan asemalla jonkin aikaa.
- Jussi T.
- Viesti:
No joku 2x10 tai 2x12 ei aivan heti tule pieneksiJIIWEE kirjoitti: Huonoin vaihtoehto tällähetkellä on kyllä uusi ylivarustettu asema jonka laajennus usein vaikeaa kun sitä ei huomioita suunnitteluvaiheessa. Ei todellakaan ole mikään halpa ratkaisu jollei sit ole tosi paljoan lypsäjiä että saa aseman joskus maksettuakin.
[
No joku 2x10 tai 2x12 ei aivan heti tule pieneksi
[/quote]
Mä oon käyny navetassa jossa oli noin 250 lehmäpaikkaa ja 2x6 kalanruotoasema. Ja isäntä kuljeskeli heinä suussa pihalla eikä sillä ollu mihinkää kiire. Sillä ku oli koko suvun akat lypsämäs.
Toinen esimerkki Tanskasta: 32 paikkainen rulettiasema, lehmiä 1300, lypsykertoja 2,8/vrk/lehmä.
Näissä ei raha makaa käyttämättömänä turhassa tekniikassa, haittapuolena tietysti tuo työvoiman tarve
No joku 2x10 tai 2x12 ei aivan heti tule pieneksi
Mä oon käyny navetassa jossa oli noin 250 lehmäpaikkaa ja 2x6 kalanruotoasema. Ja isäntä kuljeskeli heinä suussa pihalla eikä sillä ollu mihinkää kiire. Sillä ku oli koko suvun akat lypsämäs.
Toinen esimerkki Tanskasta: 32 paikkainen rulettiasema, lehmiä 1300, lypsykertoja 2,8/vrk/lehmä.
Näissä ei raha makaa käyttämättömänä turhassa tekniikassa, haittapuolena tietysti tuo työvoiman tarve
- Jussi T.
- Viesti:
Just tota tarkoitin. Työvoimaa tarvii myös robottilypsy. Se kun ei itse asiassa juuri työtä säästä, vaan muuttaa sen luonnetta. Robotteja myydään suomessa sillä 'työnsäästöllä' vaikkei mitään sellaista ole näyttää toteen.....hri kirjoitti: Mä oon käyny navetassa jossa oli noin 250 lehmäpaikkaa ja 2x6 kalanruotoasema. Ja isäntä kuljeskeli heinä suussa pihalla eikä sillä ollu mihinkää kiire. Sillä ku oli koko suvun akat lypsämäs.